ALDRINGSTEGN: Noen ting vi utsetter oss for i det daglige er beviselig skadelig for huden, men heldigvis kan du gjøre noe med de fleste av dem.  Foto: Warren Goldswain - Fotolia
ALDRINGSTEGN: Noen ting vi utsetter oss for i det daglige er beviselig skadelig for huden, men heldigvis kan du gjøre noe med de fleste av dem. Foto: Warren Goldswain - Fotolia Vis mer

Rynker

5 ting som er bevist å påvirke huden

Kan gi rynker, aldringstegn eller kviser.

KK.NO: Huden er kroppens største organ, og et voksent menneske har omtrent to kvadratmeter hud på kroppen. Ikke så rart at ekspertene oppfordrer oss til å ta godt vare på den, med andre ord. 

Hudpleieekspertene anbefaler for eksempel at du renser huden både morgen og kveld. Selv om du ikke bruker sminke, bør du rense huden ordentlig for å fjerne ekstra olje, rester av kremer og solbeskyttelse, smuss og ytre forurensing. 

I tillegg trenger huden fukt og pleie både fra innsiden og utsiden, og vi oppfordres stadig til å drikke nok vann, spise sunt, trene og pleie huden med de riktige produktene. 

Og selv om noe av det kan føles litt masete og overdrevet, er det noen ting som faktisk er bevist å påvirke huden negativt og gir deg rynker og aldringstegn eller kviser. 

LES OGSÅ: Rensetabben som gir tørr hud

1. UV- og soleksponering

– Av alle de eksterne faktorene, er soleksponering den absolutt største verstingen, og det sies at hele 90 prosent av all aldring skyldes nettopp UV-stråling, sier doktor Rolah O. Lønning, som er lege på Stavanger universitetssykehus og forfatter av boka «Frisk hud».

– MMP (matrix metalloprotenase) er et enzym som bryter ned deler av lærhuden og øker ved så lite som minste mulige stråledose, noe som resulterer i aldringstegn som løs og hengende hud, rynker og forstørrede porer, forklarer legen.

SOL OG UV-STRÅLER: Det aller verste du kan utsette huden for om du vil unngå tydelige og tidlige aldringstegn, er solstråler. Beskytt deg selv med høy solfaktor og unngå sola når den er på sitt sterkeste. Foto: Syda Productions - Fotolia
SOL OG UV-STRÅLER: Det aller verste du kan utsette huden for om du vil unngå tydelige og tidlige aldringstegn, er solstråler. Beskytt deg selv med høy solfaktor og unngå sola når den er på sitt sterkeste. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

Typen aldring som forårsakes av sollys kalles foto-aldring, og hvor mye du påvirkes av dette avhenger både av hudfarge og av hvor mye du har solt deg opp gjennom årene. 

– Jo lysere hud og jo mer soling, jo mer fotoaldring vil du oppleve.

LES OGSÅ: Få fin hud livet ut 

2. Røyking

En annen ting som har alvorlige og synlige konsekvenser for huden, er røyking. Ifølge legen kan du oppleve for eksempel misfarging, nedbrytning av ECM (ekstracellulær matrix), dype rynker, for tidlig aldring, dårlig sårtilheling og formasjonen av unormale hudvekster. 

– Nikotinet i sigaretter medfører at blodårene trekker seg sammen, som vil si at sirkulasjonen til huden reduseres.

RØYKING: Stump røyken først som sist. Huden din – og resten av kroppen din – vil takke deg! Foto: Photographee.eu - Fotolia
RØYKING: Stump røyken først som sist. Huden din – og resten av kroppen din – vil takke deg! Foto: Photographee.eu - Fotolia Vis mer

I tillegg produserer røyking karbonmonoksid som binder seg til oksygenet i blodet ditt, og dermed reduseres ikke bare tilførselen av blod, men også oksygenmengden i blodet. 

– Bare det å røyke én sigarett vil redusere blodsirkulasjonen i hele 90 minutter, og det er oksygenleveransen til huden som vil lide mest, sier Lønning.

Et annet karakteristisk hudsymptom hos røykerer er telangiektasia, små dilaterte blodkar på overflaten av huden. Dette er hudens forsøk på å øke blodsirkulasjonen ved å produsere nye blodkar. 

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du slutter å røyke

3. Alkohol

Å drikke mye og/eller ofte, er naturligvis ikke bra. Ei heller for huden. 

– Alkohol dehydrerer ikke bare huden, men medfører også redusert søvnkvalitet og dårlig oksygentilførsel til huden mens du sover, sier Lønning. 

ALKOHOL: Å drikke mye og/eller ofte, er slettes ikke bra for huden. I tillegg til å dehydrere den, får du også dårligere søvnkvalitet når du drikker, noe som igjen gjør huden din skadelidende. Foto: Monkey Business - Fotolia
ALKOHOL: Å drikke mye og/eller ofte, er slettes ikke bra for huden. I tillegg til å dehydrere den, får du også dårligere søvnkvalitet når du drikker, noe som igjen gjør huden din skadelidende. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Kvisete hud etter mange utskeielser?

4. Dårlig eller for lite søvn 

For en annen viktig syndebukk når det kommer til nedsatt hudkvalitet, er nettopp dårlig eller lite søvn. 

– Mens vi sover, skifter nervesystemet fra det sympatiske, som er det dominerende systemet mens vi er våkne, til det parasympatiske systemet, forklarer Lønning. 

Legen sier at det parasympatiske nervesystemet øker blodsirkulasjonen til huden og lar den reparere seg selv mer effektivt. Om du slurver med søvnen, enten ved å sove for lite eller ved å sove for dårlig, gir du ikke huden denne muligheten til å reparere seg selv så godt den kan hver eneste natt. 

NOK SØVN: Det er ikke bare mengden søvn som teller, men også kvaliteten på søvnen. Gi huden din nok tid til å reparere seg selv mens du sover, råder eksperten. Foto: Focus Pocus LTD - Fotolia
NOK SØVN: Det er ikke bare mengden søvn som teller, men også kvaliteten på søvnen. Gi huden din nok tid til å reparere seg selv mens du sover, råder eksperten. Foto: Focus Pocus LTD - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik får du strammere hud

5. Unødvendige grimaser

Du har kanskje hørt at ansiktsøvelser, ofte i form av en serie ulike grimaser, skal forebygge aldring, men dette er bare tull, sier doktor Lønning. 

– Hver gang du bruker muskulaturen i ansiktet, lager du en fure dypt i huden som etter hvert vil gi deg fine linjer og rynker, sier hun. 

Når huden eldes og blir mindre elsastisk, vil furene også bli mer og mer synlige og til slutt danner de en permanent rynke. 

GRIMASER: Noen eksperter har tidligere anbefalt grimaser og ansiktsøvelser som en slags foryngende «trening» for huden, men lege Rolah O. Lønning sier du bør droppe disse øvelsene om du vil utsette dannelsen av rynker så lenge som mulig. Foto: nkarol - Fotolia
GRIMASER: Noen eksperter har tidligere anbefalt grimaser og ansiktsøvelser som en slags foryngende «trening» for huden, men lege Rolah O. Lønning sier du bør droppe disse øvelsene om du vil utsette dannelsen av rynker så lenge som mulig. Foto: nkarol - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Grimaser mot rynker

Andre faktorer

I tillegg til disse faktorene, spiller naturligvis også tyngdekraften en viktig rolle. 

– Når vi blir cirka 50 år og elastisiteten i huden vår er drastisk redusert, vil vi tydelig kunne se effekten av tyngdekraften. 

Du ser det i form av mer hengende nese og ører, udefinerte kinnbein og en større, mer utstikkende underleppe. 

LES OGSÅ: Her er hudens verste fiender

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: