Skikk og bruk i butikken

6 uvaner butikkansatte skulle ønske vi la fra oss

Oi, vi trodde faktisk det var innafor …

SMIL: Ikke alle butikkansatte møter smil og vennlighet i det daglige. Men kundene gjør også andre feil de ansatte gjerne skulle vært foruten. FOTO: NTB
SMIL: Ikke alle butikkansatte møter smil og vennlighet i det daglige. Men kundene gjør også andre feil de ansatte gjerne skulle vært foruten. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Å endelig kunne prøve klær i butikken igjen er både hyggelig og spennende, og et fint avbrekk fra hjemmelivet under korona.

Ikke det at man skal ta laus og bli en forbruker-versting av noe slag, men når det er snakk om klær til store anledninger, eller det essensielle for å vende tilbake på jobb etter over ett år i joggebuksa, er det fint å kunne tre inn i prøverommet.

Men visste du at det finnes uskrevne regler for hvordan vi skal oppføre oss i butikken? Ifølge en sammenstillling i svenske Baaam.se, basert på artikler i Buzzfeed og The Job Network, gjør mange av oss ting de ansatte faktisk irriterer seg grønne over.

1. Du henger ikke klærne på plass

Du tar et plagg med deg fra hylla eller stativet, men etter et par meter ombestemmer du deg og legger plagget fra deg på et tilfeldig sted. Dette er til irritasjon for personalet, som nå må brette og legge på plass, istedenfor å bruke tiden på kundene.

2. Du roter i prøverommet

Mange er kanskje er litt usikre på hvorvidt man faktisk skal ta med seg klærne ut av prøverommet, eller om noen kommer og rydder. Men en gyllen regel er å etterlate prøverommet i samme orden som du ønsker å finne det selv.

HÅRSNURR: KKs skjønnhetsekspert viser deg hvordan du får denne lekre frisyren - perfekt til Sankthans og sommerferien! Video: Cecilie Krogh Vis mer

3. Du respekterer ikke køen

Når noen åpner en kasse til og roper ledig kasse, betyr det ikke førstemann til mølla. Det er faktisk den som er neste ut i køen sin tur, og de som står bakerst må pent vente til de rykker frem.

4. Du avreagerer på personalet

Alle kan stå opp på feil fot, men det gir deg ikke rett til å bli ufin. Derfor – har de ikke størrelsen din i butikken, eller er utsolgt for kjolen de reklamerte for, ikke ta det ut på de ansatte.

70-tallet er tilbake, men du trenger ikke ha blomster i håret for å være med på trenden. KK sin skjønnhetsekspert Cecilie Krogh viser deg hvordan du kan få den perfekte vippen i håret. Vis mer

5. Du prøver å levere tilbake en vare uten kvittering

Butikker og kjeder praktiserer ulike regler for å levere tilbake en vare. Et typisk irritasjonsmoment for dem som jobber i butikk, er kunder som prøver å levere tilbake en vare, men har mistet kvitteringen. Selv om det er du som har gjort feilen, blir du sur og kjefter når du ikke får det på din måte.

6. Du respekterer ikke butikkens åpningstider

Om en butikk har åpent mellom 10:00 og 19:00, så er det faktisk den åpningstiden som gjelder. Så ikke løp inn på slaget 19:00, og si at du «Skal bare. Skal bare». Husk at de ansatte har lyst til å gjøre opp kassen og gå hjem etter en lang dag på jobb.

Kilder: Baaam.se, Buzzfeed, The Job Network

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer