BRA FOR HUDEN: Visstnok skal mørk sjokolade ha en positiv effekt på huden vår. FOTO: NTB Scanpix
BRA FOR HUDEN: Visstnok skal mørk sjokolade ha en positiv effekt på huden vår. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hudpleie:

9 matvarer som er bra for huden

Skal virke forbyggende mot rynker og gi huden mer naturlig glød.

Har du mistet litt troen på hudpleieproduktene dine? Hva med å prøve noe helt nytt! Det finnes nemlig en rekke spiselige ting som kan en lignende effekt på huden din. Nettstedet Mirror har pratet med et knippe ernæringseksperter som sammen har laget en liste over ni matvarer som kan være bra for huden din. Men først skal vi høre hva den norske eksperten har sagt om saken.

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på grønne og sorte oliven?

Unngå alkohol og kaffe

KK har tidligere snakket med ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, om hvorvidt det vi spiser og drikker kan påvirke huden.

Hun mener at det stemmer at kostholdet vårt kan ha innvirkninger på huden, inkludert gløden. Foruten solfaktor og annen beskyttelse mot solen, trekker hun frem alkohol og kaffe som potensielle dempere.

- Alkoholen trekker fuktighet ut av huden. Et glass rødvin av og til er likevel i orden. Koffein kan på sin side forstyrre væskebalansen og virke uttørrende i store doser.

EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog, Gunn Helene Arsky. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog, Gunn Helene Arsky. FOTO: Privat Vis mer

Hennes anbefaling er derfor koffeinfrie drikker. Kanskje ikke overraskende er sigaretten også en versting for huden. Dette inkluderer også passiv røyking.

Ifølge Arsky finnes det også mat som kan motvirke aldring. Hun trekker frem vitamin E som en spesiell beskytter. Vitaminet skal hindre hudcellene mot for tidlig død og kan dermed være et triks for yngre hud. Den potensielle ungdomskilden finner du blant annet i hvetekim, hvetekimolje, nøtter, mandler og frø.

Nedenfor finner du listen over mat- og drikkevarer ekspertene mener kan ha en positiv effekt på huden:

1. Mørk sjokolade

Mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao kan hjelpe huden å beskytte seg mot farlige UV-stråler. Så hvis du liker sjokolade, er dette en gyllen mulighet til å unne deg et par tre biter til kaffen i kveld! Pssst, visste du at sjokolade også kan være bra for hjertet, hjernen og humøret!

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om sukker

2. Edamamebønner

Soya, som vi finner i edamamebønner, kan gjøre underverker for huden din, der av blant annet jevne ut fine linjer. Dessuten inneholder edamamebønner både fiber, vitaminer og antioksidanter som alle har en rekke helsefordeler.

Ble du nysgjerrig? Oppskriften på en deilig salat med edamamebønner, rødløk og tomat finner du her!

EDAMAMEBØNNER: Soya kan gjøre underverker for huden din. FOTO: NTB Scanpix
EDAMAMEBØNNER: Soya kan gjøre underverker for huden din. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Pssst, visste du at ansiktsoljer har flere positive effekter på huden?

3. Grapefrukt

Det er ingen hemmelighet at grapefrukt inneholder mye c-vitamin, men visste du at næringsinnholdet i den friske frukten også kan styrke hudens kollagenproduksjon - noe som igjen gir glatt og glødende hud.

4. Nøtter

I tillegg til å være et supert mellommåltid, er nøtter stappfulle av sunt fett som kan bidra til at kolesterolet ditt forbedres, noe som igjen gjøre at huden ser sunnere og friskere ut - vinn vinn, altså.

5. Agurk

Agurk består for det meste av vann og er derfor superbra for huden. Hvis du ikke vil spise agurk, kan du i stedet prøve å legge agurkskiver over øynene dine. Det kan minske poser og roe ned huden etter en lang arbeidsdag.

AGURK: Ikke bare er agurk godt, det er også bra for huden din - og da spesielt huden under øynene dine. FOTO: NTB Scanpix
AGURK: Ikke bare er agurk godt, det er også bra for huden din - og da spesielt huden under øynene dine. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

6. Grønn te

Antiinflammatorisk mat og drikke er bra for huden på grunn av antioksidantene. Disse kan nemlig ha en positivt effekt på inflammasjon i huden. Antioksidantene kan også hjelpe å linde verk i ledd og minske forekomsten av rynker og solskader.

7. Grønnkål

Grønnkål inneholder lutein, som er et næringsstoff som kroppen ikke kan produsere selv. Det skal visstnok være bra for aldersrelaterte øyesykdommer, som for eksempel grå stør.

8. Shiitake sopp

En årsak til at du har fått grått hår tidlig kan være at du har mangel på kobber. For å få bukt med de grå hårene kan du prøve å spise shiitake sopp. Cirka 2,5 dl av soppen dekker dagsbehovet ditt. I tillegg inneholder denne velsmakende matsoppen B-vitaminer og kalium, samt en del andre mineraler og sporstoffer som er bra for deg.

SHIITAKE SOPP: Denne typen sopp inneholder kobber, som kan ha en positiv effekt på håret ditt. FOTO: NTB Scanpix
SHIITAKE SOPP: Denne typen sopp inneholder kobber, som kan ha en positiv effekt på håret ditt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

9. Fisk

Fra vi var barn har vi fått høre at fisk er bra for oss. Men visste du at det er spesielt bra for huden? De umettede fettsyrene, som blant annet finnes i tunfisk, kan minske forekomsten av rynker. Dessuten er fisk proppfullt av vitaminer og omega-3, som er bra for hjertet og kolesterolet. Du kan lese om hvorfor det er så bra å spise akkurat tunfisk her!

Til info: Deler av denne saken er hentet fra Allas.se.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop