OL-genseren

«Alle» hadde denne genseren – nå er den tilbake

Henter norsk designikon frem fra glemselen.

OL-GENSEREN: Slik så den ut, OL-genseren fra 1994. FOTO: Dale of Norway.
OL-GENSEREN: Slik så den ut, OL-genseren fra 1994. FOTO: Dale of Norway. Vis mer
Publisert

Året er 1994, og OL-feberen herjer. Med ett er hele verdens øyne rettet mot oss, og den norske folkesjela trender.

Det gjør også den offisielle genseren til OL på hjemmebane. Den blir revet ut av butikkhyllene allerede året før, og under lekene varmer den både utøvere, presidenter, kongelige og barnefamilier.

«Alle» vil ha genseren, som blir Dale of Norways internasjonale gjennombrudd og merkets mest solgte OL-genser noen gang. Genseren ble designet av Margaretha Finseth og produsert av Dale fabrikker.

Nå, 30 år senere, er den tilbake for fullt!

KRØLLER: Cecilie Krogh viser oss hvordan lage nydelige krøller med rettetangen. Video: Cecilie Krogh Vis mer

Og grunnen? 90-tallet tilbakekomst i motebildet, og med det den nyfunne interessen for genseren, og 30-årsjubileet for OL på Lillehammer, selvsagt.

– 90-tallet var en tid for store mønster, noe genseren traff godt på. I tillegg passet designet, inspirert av norrøn mytologi, inn i den nasjonalromantiske tidsånden som kom med OL på hjemmebane. Genseren ble en feiring av det norske, sier kreativ leder ved Dale, Håkon Dyngeland Solem.

OM IGJEN: For å feire lanseringen av genseren har Dale of Norway inngått et samarbeid med artisten Skaar som har laget en ny versjon av OL-sangen Se ilden lyse. FOTO: Fredrik Myhre.
OM IGJEN: For å feire lanseringen av genseren har Dale of Norway inngått et samarbeid med artisten Skaar som har laget en ny versjon av OL-sangen Se ilden lyse. FOTO: Fredrik Myhre. Vis mer

Allerede året før OL, i 1993, måtte Dale of Norway triple produksjonen av genseren. På det meste ble det strikket 4000 genseren i uken på fabrikken på Vestlandet. I løpet av OL-perioden ble det solgt mellom 200 000 og 3000 000 gensere. I tillegg ble det solgt minst like mange garnpakker. Skulle de møte den enorme etterspørselen som var den gang, estimerer produsenten at de måtte ha produsert dobbelt så mange gensere.

Kreativ leder i Dale, Håkon Dyngeland Solem. FOTO: Dale.
Kreativ leder i Dale, Håkon Dyngeland Solem. FOTO: Dale. Vis mer

– Det er klart at dette var med på å sette oss på kartet for alvor, forteller Solem.

– OL-genseren fra 1994 ble en døråpner for Dale of Norway internasjonalt, og gav oss en spesiell standing, særlig i de store skistedene i USA der man er opptatt av skandinavisk livsstil, tradisjon og historiske røtter. Den dag i dag dukker gensere fra denne perioden opp over hele verden.

Men så blåste det hele liksom litt over.

FREM FRA GLEMSELEN: Det var genseren «alle» skulle ha. Nå er den tilbake. FOTO: Dale of Norway.
FREM FRA GLEMSELEN: Det var genseren «alle» skulle ha. Nå er den tilbake. FOTO: Dale of Norway. Vis mer

OL-genseren fra 94 gikk fra å være et trendplagg til å bli noe man hadde på på hytta. Et norsk designikon, utvilsomt, men mer som et klenodie fra fortiden.

MER MODERNE: Slik ser den ene av de nye genserne ut – en oppdatert utgave av originalen. FOTO: Produsenten.
MER MODERNE: Slik ser den ene av de nye genserne ut – en oppdatert utgave av originalen. FOTO: Produsenten. Vis mer
I NYE FARGER: Og slik er en annen av de oppdaterte OL-genserne som nå relanseres. FOTO: Produsenten.
I NYE FARGER: Og slik er en annen av de oppdaterte OL-genserne som nå relanseres. FOTO: Produsenten. Vis mer

Så skjer det noe. Strikk befester sin posisjon i motebildet, og noen andre verdens største motehus lar seg inspirere. Dolce & Gabbana ser mot Norge og norske strikkemønster allerede i 2010, og på sosiale medier popper de klassiske strikkegenserne opp som paddehatter. En ny generasjon har fått øynene opp for norsk strikk fra 90-tallet.

INSPIRERT: Motehuset Dolce & Gabbana lot seg inspirere av norske strikkemønster for denne kampanjen fra 2010. FOTO: Dolce & Gabbana.
INSPIRERT: Motehuset Dolce & Gabbana lot seg inspirere av norske strikkemønster for denne kampanjen fra 2010. FOTO: Dolce & Gabbana. Vis mer

– At 90-tallet trendmessig er tilbake for fullt, er nok en viktig faktor her. I tillegg ser vi at folk er blitt mer opptatt av vintageskatter og å investere i kvalitetsplagg som varer, sier Solem.

KRØLLE HÅRET: Det finnes mange måter å krølle håret på, men har du prøvd å krølle det i en hestehale? Vi testet TikTok-hacket, som skal gjøre at du kan krølle håret mye raskere. Video: Mina Knudsen Vis mer

Når Dale hinter om at OL-genseren fra 94 vil gjøre comeback, er responsen fra fansen umiddelbar, forteller han.

– I tillegg har vi den siste tiden sett vintageeksemplarer i sosiale medier, og vi ser også at stadig flere kjøper genseren brukt, blant annet i second hand-butikker og på Ebay. Det synes vi er veldig stas.

En som for alvor lot ilden lyse tilbake i 94 var KKs egen sjefredaktør Ingeborg Heldal.

– Jeg elsker at genseren relanseres! Og når det toppes med en ny versjon av verdens beste OL-låt, blir det ikke bedre!

NOSTALGISK TYPE: KK-redaktør Ingeborg Heldal er nokså fornøyd med at det blåses nytt liv i OL-genseren – og OL-ånden. Her er hun i 94. FOTO: Privat.
NOSTALGISK TYPE: KK-redaktør Ingeborg Heldal er nokså fornøyd med at det blåses nytt liv i OL-genseren – og OL-ånden. Her er hun i 94. FOTO: Privat. Vis mer

Heldal har nemlig et nokså nostalgisk forhold til både Lillehammer-OL, Se ilden lyse og den originale OL-genseren fra 94.

– Det er gøy at det bringes fram i lyset igjen, både for oss som opplevde det og for de som kanskje bare er nysgjerrige på hvordan det var den gangen i 1994. Jeg tipper genseren blir revet bort, sier hun.

Genseren, som slipper fredag, en oppdatert versjon av originalen med oppdatert fargepalett, tynnere og mykere garn og moderne snitt. Genseren kommer i en damemodell og en herremodell, og er som originalen i 100 prosent ull, strikket i Norge på samme fabrikk som i 1994.

Denne artikkelen ble oppdatert lørdag 14. oktober kl 09:52 med navnet på designeren av den originale OL-genseren fra 94.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet