Vi er vant til å se henne i store Hollywood-filmer og på den røde løperen, men også som FN-ambassadør.
Angelina Jolie (48) har i mange år engasjert seg for menneskerettigheter. Da hun trakk seg fra rollen som ambassadør for FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) i desember 2022 var det fordi hun ville jobbe for flyktninger på andre måter.

Når superstjernen nå starter sitt eget motemerke, Atelier Jolie, er det visstnok noe mer enn bare nok et kjendismerke.
Motemerket, som lanseres i høst, har nemlig fokus på inkludering, bærekraft og demokratisering av motebransjen.

– Jeg bygger et sted der kreative mennesker kan samarbeide med en dyktig og mangfoldig gjeng med eksperter som skreddere, mønstermakere og håndverkere fra hele verden, sier Jolie selv om prosjektet ifølge nettmagasinet Dazed.

Denne detaljen var overalt på motefesten

De kaller ideen radikal; Å gjøre forbrukeren til designer. En demokratisering av moten, om du vil.
Kort forklart er intensjonen bak merket å «knytte forbrukeren direkte opp mot håndverkere fra marginaliserte grupper» som «utelukkende vil bruke restematerialer og overskuddsmaterialer fra vintage og deadstock» for å «skape kvalitetsplagg med en personlig mening».

Avslørte graviditet på motefest
Det er visstnok ikke profitt som først og fremst skal være fokus, men sosial endring.
– Vi kan alle samle på, sette pris på og bli påvirket av andres design. Men den høyeste formen for selvuttrykk – og jeg tror den aller morsomste – er å skape for oss selv. Hvorfor kjøpe designet til en annen person, når du kan lage selv, sier Jolie.

Met-galla 2023: – Kan noen vær så snill å fortelle henne at det ikke dreier seg om henne?
– Dette passer jo Angelina Jolies profil, FN-ambassadør og humanitært engasjert som hun er. Hun har ikke virket så opptatt av mote tidligere, utover hva som er vanlig for A-kjendiser som henne, med alt det innebærer av røde løpere og samarbeid med motehus, sier moteviter Ida Eritsland.

Hun roser superstjernens visjon.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller Media– Jeg tror hun ser flere tråder som samles her: At det å styrke og myndiggjøre et yrke og en bakgrunn mange kvinner, migranter og folk over hele verden har er godt bistandsarbeid, og at hun med sin posisjon kan bidra til å promotere en forretningsmodell som kan endre fokus i moteindustrien. For det skal hun ha ros!
– Er dette bare nok et kjendismerke?
– Jeg trodde først det jeg også, men det ser ut som at hun ønsker å gå i bresjen for en ny modell, der hun og Atelier Jolie i større grad vil stå for produksjon av klær, i form av materialer og skreddere, enn først og fremst designet. Bare det gjør prosjektet ganske unikt til kjendismerke å være.

Er dette årets mest overraskende trend?
Men om det å gjøre forbrukeren til designer faktisk er fremtidens mote, er Eritsland mer usikker på.

– Motedesign er vanskelig, og et krevende yrke. Men en tilnærming der kunden er mer delaktig i prosessen i å lage et plagg er jo den opprinnelige modellen moteindustrien springer ut fra, det at kundene har en relasjon til designer, skredder og produsent, som dermed skaper mer varige produkter. Så sånn sett er det å gå litt tilbake til start ved å demokratisere det som idag er blitt haute couture-versjonen av mote. Det tror jeg på. Hvordan det skal bli «for alle» er jeg imidlertid litt mer usikker på, sier hun.
Den første kolleksjonen fra Atelier Jolie er allerede blitt en snakkis. For nylig ble det klart at Jolie har slått seg sammen med Chloés Gabriela Hearst for en kolleksjon.

Samarbeidet blir Hearst aller siste prosjekt i rollen som kreativ leder ved Chloé. Hun forlater nemlig det parisiske motehuset etter bare tre år ved roret, skriver WWD.

Derfor bruker hun denne kjolen hver gang
– Fra det sekundet jeg hørte om Angelinas visjon for Atelier Jolie, trodde jeg på den. Det er en måte å løfte andre på gjennom det vakre i det å skape plagg og hennes dype respekt for miljøet, skriver Hearst på Instagram om samarbeidskolleksjonen.
Den lanseres allerede i høst, og er med det startskuddet for Jolies nye merke. Superstjernen holder fortsatt kortene relativt tett til brystet hva gjelder det visuelle, men Forbes skriver at det antagelig ikke vil være så langt fra hennes egen stil de beskriver som elegant og chic.

Han kledde opp noen av verdens største stjerner, så kom sjokkbeskjeden
– Hearst er jo på vei ut fra Chloé – som gjør samarbeidet med Atelier Jolie – men har jo også et eget merke, blant annet sett på Shiv Roy i Succession. Så hvis vi skal dømme ut i fra dét, er det rene linjer og klassiske snitt, men med unike detaljer som gjelder. Klassisk Angelina Jolie, med andre ord, sier Eritsland.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no