Tar du turen til Oslo sentrum, nærmere bestemt i området rundt hovedgaten Karl Johans gate ligger nå luksusmotehusene som perler på en snor.
Jimmy Choo, Saint Laurent, Hermes, Bottega Veneta, Gucci, Balenciaga, Mulberry, Burberry og Valentino. For ikke å snakke om ryktene som lenge har versert om at Chanel nå skal åpne sin første butikk på norsk jord. Det hviskes også om Prada og lillesøster Miu Miu. Kanskje også Dior?
Franske Louis Vuitton var det første internasjonale luksusmotehuset til å åpne butikk i Oslo så tidlig som i 2006. Nå, 15 år etter åpningen, har de flyttet butikken et steinkast unna i nye og mer enn dobbelt så store lokaler. Med gigantbutikken, som er den største i Skandinavia, vises motehusets komplette univers for første gang i Norden.

Dette tjente moteprofilene i fjor

– Stor etterspørsel etter luksusshopping
Anette Lund, administrerende direktør i eiendomsforvaltningsselskapet Promenaden Management sier til KK at Louis Vuitton sin satsning er et betydelig løft for shopping-opplevelsene i Oslo.

– Det er også nok et eksempel på at det er stor etterspørsel etter luksusshopping i Norge. Oslo er en by under utvikling, og det er ekstra gøy at internasjonale motehus satser i Oslo, sier Lund til KK.

Hun forteller at det er stor etterspørsel etter lokaler i det hun kaller Promenaden-distriktet, kvartalene mellom Akersgaten og Kongens gate, Prinsens gate og Grensen med Øvre og Nedre Slottsgate samt varemagasinene Steen & Strøm og Eger.

35 julegaver til ham, henne og de minste
– Etterspørselen i eksklusive Nedre Slottsgate er faktisk blitt større enn tilbudet av ledige lokaler.


Avslører planer
Med åpningen av Louis Vuitton sin nye butikk på hjørnet av Nedre Slottsgate og Karl Johans gate utvides luksusområdet i Oslo sentrum ytterligere, forteller Lund.
Flere store internasjonale luksusmerker har signert leiekontrakter i området, forteller hun. Mer vil hun ikke avsløre.
I tillegg er Steen & Strøm allerede godt i gang med et større reposisjonerings- og ombyggingsprosjekt for å få en klarere luksusprofil. Det mener Lund er et naturlig sted for nye merkevarer å etablere seg.
– Vi kan røpe at vi har veldig spennende planer for det historiske magasinet.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no