Balenciaga

Balenciagas nye veske ser ut som en potetgullpose

Men prislappen er hakket dyrere enn på matbutikken.

SPRØ VESKE: Luksusmotehusets nye veskemodell ser ut som en potetgullpose. FOTO: @lays/Instagram.
SPRØ VESKE: Luksusmotehusets nye veskemodell ser ut som en potetgullpose. FOTO: @lays/Instagram. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da Balenciaga viste en søppelsekk til den nette sum av 18 000 kroner, kokte det ikke overraskende over på nett.

Så hvordan følger man opp det? Med en veske som ser ut som en potetgullpose.

Vesken dukket opp allerede på catwalken da luksusmotehuset, med kreativ leder Demna Gvasalia i spissen, viste de under moteuka i Paris tidligere denne måneden. Da holdt modellene de krøllet inntil seg.

Vesken, som er designet for å etterligne en Lay's potetgullpose kommer i «smakene» Original, Salt & Vinegar, Lime og Flamin' Hot. Alle med Balenciaga-signatur, så klart.

LURING: Kreativ leder i Balenciaga, Demna Gvasalia, er ikke fremmed for å trolle med moten. FOTO: NTB.
LURING: Kreativ leder i Balenciaga, Demna Gvasalia, er ikke fremmed for å trolle med moten. FOTO: NTB. Vis mer
SAMARBEID: Vesken er et samarbeid med potetgullmerket Lays. FOTO: @demnagram / Instagram.
SAMARBEID: Vesken er et samarbeid med potetgullmerket Lays. FOTO: @demnagram / Instagram. Vis mer

Og prisen? 1800 dollar, altså rett i overkant av 19 000 norske kroner.

Det er dyrere enn for søppelsekken.

Nå har vesken gått viralt, og igjen koker det på sosiale medier etter nok et stunt.

«De troller oss», skriver en følger etter at motevaktbikkja Diet Prada postet et bilde av vesken og potetgullposen på Instagram.

PÅ CATWALKEN: Vesken dukket opp allerede under moteuken i Paris. FOTO: @lays / Instagram.
PÅ CATWALKEN: Vesken dukket opp allerede under moteuken i Paris. FOTO: @lays / Instagram. Vis mer

Og inspirasjonen? Kanskje Gvasalia selv som faktisk gikk viralt etter å ha blitt spottet med en ekte potetgullpose under armen under en visning tidligere i år, foreslår duoen bak Instagram-kontoen.

«Balenciaga er et sosialt eksperiment», skriver en annen i kommentarfeltet.

Og hvem vet. For det er ikke første gang Gvasalia har snudd nettet på hodet med sine designs. Da han lanserte den utskjelte søppelsekken tidligere i år, sa han til WWD:

GAMMEL KJENNING: Den blå Ikea-posen fikk en oppgradering av Balenciaga – og en prislapp deretter. FOTO: Balenciaga.
GAMMEL KJENNING: Den blå Ikea-posen fikk en oppgradering av Balenciaga – og en prislapp deretter. FOTO: Balenciaga. Vis mer

– Jeg kunne ikke gå glipp av sjansen til å lage verdens dyreste søppelsekk. For hvem elsker vel ikke en moteskandale?

Det ble også stor oppstandelse da Gvasalia slapp sin versjon av den blå Ikea-posen for noen år tilbake med en prislapp på 2000 dollar, godt over 20 000 norske kroner.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer