Froskesko, dueclutcher og store, røde tegneseriestøvler. Du trodde kanskje ikke motebransjen kunne bli rarere? Joda.
Tada: Her er verdens minste håndveske.
Ser du den ikke? Det er ikke så merkelig. Den er nemlig like liten som et støvkorn.

– Aldri har vel brystvorten syntes bedre
Men det stopper ikke folk fra å ville ha den. Neida, snarere tvert i mot. Vesken ble nemlig nylig solgt for nesten 64 000 dollar.
Det er i overkant av 686 000 norske kroner.

Det er Mschf, kollektivet som stod bak de store, røde tegneseriestøvlene, som har laget den bittelille vesken. Den er modellert etter en spesifikk Louis Vuitton-veske (riktignok et uoffisielt samarbeid, ifølge Vogue), og ble nylig solgt på auksjon.
Men i alle dager, tenker du kanskje.
Det er nok mer kunst enn mote. Og kanskje også en slags vittig meta-kommentar til trenden med mini-vesker.

Nå kommer dette luksusmotehuset til Norge
– Det handler egentlig ikke om mote eller sko, sa medieforsker Synne Skjulstad til KK da vi skrev om de røde tegneseriestøvlene.
– Hva skal til for å bli snakket om og lagt merke til. Det er nesten som et slags medieprosjekt, på en måte, sa Skjulstad.

Moteteoretiker Pia Henriksen mente støvlene var som laget for internett.
– Perfekt for bildedeling. I den grad at det kan virke som ironi, men det er nok ikke.

Derfor elsker vi «verdens styggeste sko»
– Jeg oppfatter også de store, røde tegneseriestøvlene som noe dekadent – nesten som om sko har utspilt sin rolle. Som sko og støvlers endestasjon, på et vis.
Hold den tanken. For dette sier merket selv om den bittelille vesken de har laget:

– Ettersom et en gang funksjonelt objekt slik som for eksempel en håndveske bare blir mindre og mindre, blir også objektstatusen stadig mer abstrahert inntil det bare er en merkevarebetegnelse.

Derfor gikk denne viralt
– Små skinnvesker som tidligere har krevd en hånd for å bære dem blir dysfunksjonelle, til ulempe for bæreren.
Og med det treffer de spikeren på hodet.

For trenden med mikro-vesker synes ingen ende å ta. Veskene, som ikke har plass til telefonen din engang, er overalt både på catwalken og ikke minst i gatemotebildet.

– Hva i alle dager er det som foregår her?
Skyld på Jacquemus. Merkets Le Chiquito-veske som først ble populær i 2018 gikk etterhvert også viralt på sosiale medier.
Storavisa The New York Times mener den bittelille vesken signert Mschf ligner et radioaktivt valmuefrø eller en liten del av et strøssel. Så liten er vesken at du trenger er forstørrelsesglass for å se den.

Laget i resin og 3-D-printet har den mikroskopiske vesken en nokså oppsiktsvekkende farge. Det er for å kunne se den bedre. Ikke så dumt, kanskje. For da prøver på vesken ankom merkets kontorer, mistet visstnok teamet bort flere av dem.
Hvem som har kjøpt vesken, vites ikke, men Kevin Wiesner i Mschf sier til The New York Times at han håper kjøperen ikke vil behandle den med for mye ærbødighet.
– Jeg håper nesten noen spiser den.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no