Fashion week

Blir det ingen moteuker denne sesongen heller?

Korona fortsetter å stikke kjepper i hjulene.

TVINGES I KNE: Ødelegger koronakrisen nok en gang for verdens moteuker? FOTO: NTB
TVINGES I KNE: Ødelegger koronakrisen nok en gang for verdens moteuker? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Med stigende smittetall ikke bare her hjemme, men også i store deler av verden fortsetter pandemien å snu opp ned på hverdagen til de fleste av oss.

Også motebransjen er hardt rammet av koronakrisen som har utsatt og innstilt både visninger og moteuker verden over de siste par årene. Og det ser dessverre ikke ut til å være over riktig enda.

KREATIVT: Under koronakrisen har designerne og merkene måttet tenke kreativt. Moschino viste sin nyeste kolleksjon med og for dukker. FOTO: Moschino
KREATIVT: Under koronakrisen har designerne og merkene måttet tenke kreativt. Moschino viste sin nyeste kolleksjon med og for dukker. FOTO: Moschino Vis mer

Moteverdenenes hodepine

For omikron, den luringen, stikker kjepper i hjulene for en hel moteverden som nå skulle gå fra å holde hodet over vannet til å skulle tilpasse seg en slags ny normal.

I forkant av sesongens moteuker står nå designere, merker og arrangører overfor et dilemma, skriver bransjenettstedet Business of Fashion: Skal de kjøre på med fysiske visninger som planlagt eller må planene deres nok en gang legges på is.

ALENE PÅ SHOW: Kristen Stewart var den eneste i publikum da Chanel viste sin Métiers d’Art-kolleksjon i Paris desember 2020. Planen var å fly inn rundt 200 gjester for visningen, men nok en fransk lockdown satt en stopper for det. FOTO: Skjermdump
ALENE PÅ SHOW: Kristen Stewart var den eneste i publikum da Chanel viste sin Métiers d’Art-kolleksjon i Paris desember 2020. Planen var å fly inn rundt 200 gjester for visningen, men nok en fransk lockdown satt en stopper for det. FOTO: Skjermdump Vis mer

Utsetter og avlyser

Forrige uke annonserte Giorgio Armani at de kansellerer sine herre- og haute couture-visninger som skulle finne sted i henholdsvis Milano og Paris senere denne måneden. Grunnen er de økende smittetallene i Europa.

I 2020 var Giorgio Armani det første store motehusene til å avlyse sin visning grunnet nettopp korona. I stedet viste det italienske luksusmotehuset for lukkede dører og streamet heller visningen ut til en hel verden – etterhvert en ikke så ukjent tilnærming til den tradisjonelle visningen.

AVLYSER: Giorgio Armani avlyser sine planlagte motevisninger grunnet stigende smittetall. FOTO: NTB
AVLYSER: Giorgio Armani avlyser sine planlagte motevisninger grunnet stigende smittetall. FOTO: NTB Vis mer

Det kommer i kjølvannet av British Fashion Council sin beslutning om å droppe den planlagte moteuka i London som etter planen skulle finne sted nå i januar. I stedet vil en hybridutgave gå av stabelen i februar, skriver Business of Fashion.

Men ikke alle har tatt avgjørelsen om å utsette eller avlyse sesongens moteuker.

Council of Fashion Designers of America i New York, Camera Nazionale della Moda Italiana i Milano og Fédération de la Haute Couture et de la Mode i Paris har alle gitt uttrykk for at moteukene i de respektive byene går som planlagt. Det blir altså opp til designerne og merkene om de vil delta.

ETTER PLANEN: Dior vil ikke avlyse sin planlagte fysiske visning. FOTO: NTB
ETTER PLANEN: Dior vil ikke avlyse sin planlagte fysiske visning. FOTO: NTB Vis mer

Dior, Y/Project og Zegna er noen av merkene som fortsatt planlegger for in-person-visninger nå i januar. Også Carolina Herrera skal etter planen vise fysisk i New York under moteuken der i februar, riktignok med mulighet for testing på stedet samt krav om vaksinasjonsbevis.

Fashion week-sjef: – Hybridformatet har gitt oss fleksibilitet

Også i København skal den nært forestående moteuken gå som planlagt, riktignok i en hybrid versjon slik som de siste par sesongene. Programmet for den danske moteuken ble sluppet forrige uke med 31 showcases fordelt på både fysiske og digitale visninger og presentasjoner.

PÅ PLASS: De norske influenserne er gjerne på plass i København for moteuken. Den gjennomføres også denne sesongen, men i en hybrid utgave. FOTO: NTB
PÅ PLASS: De norske influenserne er gjerne på plass i København for moteuken. Den gjennomføres også denne sesongen, men i en hybrid utgave. FOTO: NTB Vis mer

– Fra SS20 har Copenhagen Fashion Week hatt et hybridformat som har gitt oss fleksibilitet til å tilpasse oss de skiftende restriksjonene moteindustrien har møtt, sier fashion week-sjef, Cecilie Thorsmark.

Hun mener hybridformatet gagner både designerne og også den danske moteukens globale tilstedeværelse.

FASHION WEEK-SJEF: Cecilie Thorsmark er daglig leder for den danske moteuka. Hun tror hybridmodellen er fremtiden. FOTO: Copenhagen Fashion Week
FASHION WEEK-SJEF: Cecilie Thorsmark er daglig leder for den danske moteuka. Hun tror hybridmodellen er fremtiden. FOTO: Copenhagen Fashion Week Vis mer

– Vi tror denne hybridmodellen blir viktig for moteukenes fremtid: et adaptivt format som løfter designerne våre til en internasjonal industri og som vokser virksomhetene til våre nordiske talenter.

I en post på sin Instagram-profil skriver Thorsmark at hun er spent på å se alle showcasene denne sesongen – fysiske så vel som digitale. Hun omtaler merkene på programmet denne sesongen som «utrolig kreative, utholdende, tålmodige og modige som på så godt som null tid har tilpasset seg nok en Covid-situasjon».

– Lei av å bare møtes digitalt

Her hjemme er det ikke planlagt for noen norsk moteuke før til høsten igjen. Med det kan arrangørene krysse fingrene for at pandemien er over innen den tid. Daglig leder Elin Carlsen forteller til KK at de likevel planlegger for en hybrid versjon av den norske moteuken også denne høsten.

– Pandemien har satt en stopper for mye reisevirksomhet, men de seneste årene har vist oss at smittetallene går ned under sommeren. Og med høy vaksinasjonsgrad så er planen å arrangere Oslo Runway med internasjonale aktører til stede i august.

SETTER NORSK MOTE PÅ KARTET: Daglig leder for Oslo Runway Elin Carlsen. FOTO: FREDRIK FERNANDO
SETTER NORSK MOTE PÅ KARTET: Daglig leder for Oslo Runway Elin Carlsen. FOTO: FREDRIK FERNANDO Vis mer

– De siste par årene har vi ikke kunnet fly inn internasjonal presse og street style-fotografer, men nå kan vi endelig planlegge for å invitere de tilbake til Oslo.

Hun mener det nå er langt enklere å skulle skifte over til et heldigitalt arrangement dersom det likevel skulle bli behov for det.

– Noe vi håper ikke vil skje, da vi alle er lei av å bare møtes digitalt! Vi har også planlagt events som er utendørs og åpne for alle, så med all den erfaringen vi nå har med å leve midt oppe i en pandemi, så har vi stor tro på at vi skal få til et skikkelig bra arrangement med en god mix av det fysiske og digitale til august, sier Carlsen.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer