Mon tro om ikke kjendisene ser med dollartegn i øynene mot Kylie Jenner når de nå i tur og orden lanserer sine egne skjønnhetsmerker. For det har nærmest gått inflasjons i kjendisenes skjønnhetsmerker de siste par årene. Kanskje ikke så rart egentlig, for det er jo potensielt big business for mange.

- Hudproblemene hindret meg i å få jobber
Gwen Stefani er det nyeste tilskuddet i den stadig voksende rekken av kjendiser med sine helt egne skjønnhetsmerker.

Hun lanserer nå merket, GXVE Beauty, som vil være tilgjengelig på merkets egne nettsider samt i butikk hos kjedegigant Sephora. Kolleksjonen, som slippes allerede 12. mars, består av leppestifter, øyenskyggepaletter oppkalt etter låtene hennes, eyelinere og en ansiktsolje. Prisene skal ligge fra 24 til 48 dollar, altså et sted fra rundt 215 til 430 norske kroner.

Denne concealer-trenden tar av på nettet
At nettopp No Doubt-vokalisten nå slipper sitt eget skjønnhetsmerke er kanskje ikke så rart. Hun har nemlig tidligere jobbet som makeup-artist og i butikk med nettopp skjønnhet før musikkarrieren tok av, skriver motenettstedet Business of Fashion. Stefani gjorde også et samarbeid med Urban Decay i 2015 som inkluderte blant annet leppestifter og øyenskygger.
En annen som slipper sitt eget skjønnhetsmerke i disse dager er skuespiller Scarlett Johansson.
Hennes The Outset skal være et såkalt clean beauty brand inspirert av Johansson egne hudpleierutiner. Kolleksjonen består av fem produkter; rens, serum, dagkrem, nattkrem og en øyekrem med C-vitamin.

Dette er helt essensielt for å få fin hud

Med det går de to i fotsporene til så mange før dem. Selena Gomez' Rare Beauty, Halseys About Face, Lady Gagas Haus Laboratories og Kim Kardashians KKW Beauty. Også Harry Styles, Ariana Grande. «Stranger Things»-stjerne Millie Bobby Brown, Iman, Jessica Alba, Miranda Kerr, Gwyneth Paltrow, Drew Barrymore, Victoria Beckham, Tracee Ellis Ross, Cindy Crawford, Kate Moss, Gisele Bündchen og Tyra Banks har sin egne skjønnhetsmerker.
For ikke å glemme Kylie Jenners Kylie Cosmetics og Rihannas Fenty Beauty.

Tar av i Norge
Kjendismerkene ankom norske butikkhyller først i fjor etter flere år på det internasjonale markedet, til stor suksess.
Fredrik & Louisa solgte den barbadiske superstjernes sminke for nesten tre millioner kroner bare det første døgnet.

Superstjernens gravidantrekk setter fyr på nettet
– Vi leverte hele årsbudsjettet på Fenty, selv om lanseringen ble i mai og ikke februar, og tømte leverandørens lager flere ganger underveis. Fenty er på alle topplistene våre og leverte langt over forventning i 2021, sier daglig leder for Fredrik & Louisa, Eric Rivelsrud til KK.

Også Kylie Jenners populære sminkemerke skal ha fått bein å gå på.
Det bekrefter Pia Christine Juuhl, Brand Manager i Sæther som har Fenty Beauty i sin portefølje i Norge. Hun forteller at det har vært stor etterspørsel, noe som har resultert i utsolgtsituasjoner landet over. Spesielt stort trykk skal det være på Jenners leppeprodukter, deriblant Kylie Lip Kit som nærmest har fått kultstatus.

Nå kommer merket hennes til Norge
– Men vi har også veldig høye tall på blush, sier Juuhl som tror grunnen kan være hypen på TikTok. Hun forteller at også hudpleiemerket skal ha blitt tatt godt imot.

– Får følelsen av å være litt som dem
Moteteoretiker Pia Henriksen mener kjendismerkene er ren markedsføring.
Da KK snakket med henne i fjor sa hun at hun tror grunnen til at så mange kjendiser ivrer etter å starter egne skjønnhetsmerker er en blanding av markeringsbehov og PR.
– Kjendiser skaper i stor grad følelsen av at vi kjenner dem, en skapt intimitet i mange medier på en gang. Da får vi følelsen av å kunne være litt som dem, og deres forgjettede tilværelse og glamorøse liv, sa moteteoretikeren til KK den gang.
