Sptzbrgn har tatt patent på bunadslipsene som er autentiske i forhold til bunadene de er inspirert av. Foto: sptzbrgn.com
Sptzbrgn har tatt patent på bunadslipsene som er autentiske i forhold til bunadene de er inspirert av. Foto: sptzbrgn.com Vis mer

Bunad

Bunaden du slipper å stryke

Med et eneste plagg som verken krever stryking eller pussing kan du stolt vise norsk tradisjon.






Herrebunader har blitt mer og mer populære, og enhver kan bli mo i knærne av stramme herrer i vadmelsbukser, linskjorter og søljer. Har ikke mannen din bunad, kan han skaffe seg et slips som matcher din bunad i stedet.

Moderne tradisjon

Sptzbrgn er navnet på et norsk selskap som har hentet inspirasjon fra norske tradisjoner. Gründerne Jarle Hagen og Tanja Holmen reiste, ifølge bloggen deres, rundt om i verden for å finne inspirasjon til deres nye slips. Men det var da de lette i vår egen kulturarv at de fant svaret.

LES OGSÅ: Ville du latt ham kle seg slik?

Autentiske broderier

Selskapet satser på bunadslips hvor materialene og broderiene er autentiske i forhold til bunadene de er inspirert av. Alle slipsene er håndbroderte i Trondheim, og er av høyeste kvalitet. De mest detaljrike, som for eksempel den fra Øst-Telemark tar hele dager å lage.

- Nå har vi syv ulike slips, men jobber med å utvide sortimentet. Vi håper å i det minste ha slips som representerer hvert fylke. Men det må være broderier, det blir ikke det samme med vevde mønster, sier Hagen.

LES OGSÅ: Se Leila Hafzi sine håndmalte silkekjoler fra tidligere

Bunad light

Har man ikke en bunad, er bunadslipset en enkelt måte å gjøre et alminnelig dressantrekk mer spennende. Det er ikke minst mye enklere å ta med seg på reiser.

- For en forretningsreisende kan det være fint å kunne ta på seg noe tradisjonelt uten å dra med seg en hel bunad. Du kan si slipset blir som en bunad light, og personen kan enkelt bli en god ambassadør for norsk tradisjon, forteller Hagen.

LES OGSÅ: Festantrekkene ingen andre har

Interesse fra utlandet

Hagen forteller at de har mottatt interesse fra Japan, og er ikke fremmed for å selge de broderte slipsene i utlandet.

- Jeg har bodd mye i utlandet og har en del kontakter. Jeg er veldig spent på hva de synes slipsene våre. Vi har modernisert et norsk plagg, og har tro på et stort marked, sier Hagen.

Flere med norsk tradisjon

At norske tradisjoner er eksotisk er det ikke bare Sptsbrgn som vet. Simen Staalnacke og Peder Børresen er gutta bak suksessmerket Moods of Norway, som nå har ni egne butikker over hele verden. Foruten på nettet har merket også utsalgssteder i seks land. Siste butikk ut er i Beverly Hills og i kjent stil arrangerte de langrennskonkurranse på importert snø og bød på ekte vafler under åpningen. Prøverommene i butikkene deres er inspirert av utedoer og traktorer har en naturlig plass hos merket.

Suksess med vaffelrøre

Hvert år kårer bladet HENNE årets kvinnelige gründer. På henne.no kan vi lese om årets vinner, Stine Åsland, og hennes suksess med vaffelrøra hun har kalt Telemarksrøra AS, som selges i kiosker, bensinstasjoner og i servicemarkedet.

- Den eneste grunnen til at verden spiser belgiske vafler er at de ikke har smakt våre, sa Stine Åsland da hun mottok prisen.

At norsk tradisjon og design er populært er det ingen tvil om. Broderier, vafler, traktorer og utedoer er en naturlig del av vår folkesjel vi er stolte av og eksotisk for alle sør for Skandinavia.


Sptzbrgn bunadslips er håndbroderte. Foto: sptzbrgn.com
Sptzbrgn bunadslips er håndbroderte. Foto: sptzbrgn.com Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: