Mens en hel verden venter på Spencer – den Pablo Lorraín-regisserte filmen om prinsesse Diana med Kristen Stewart i hovedrollen – har Chanel annonsert sitt partnerskap med storfilmen.
Selv om filmen, som omtales som «en fabel om en virkelig tragedie» ikke har premiere her til lands før i januar neste år har den allerede fått massiv oppmerksomhet ikke bare for å omhandle en definerende periode i livet til en legendarisk kvinne, men for det lille vi har sett av antrekkene.

Inspirere, ikke kopiere

I filmen bærer Stewart nemlig en rekke antrekk og tilbehør fra Chanel, flere av disse gjenskapt av det franske motehusets atelierer for anledningen.
Men det er den beige organza-kjolen med paljetter i sølv og gull, som originalt tilhører Chanels Spring/Summer 1988 Haute Couture-kolleksjon, som skal være rosinen i pølsa. Kjolen skal ha tatt hele 1034 timer å lage, 700 timer ble brukt bare på broderiene, og fem fulltidsansatte syersker jobbet på den.

HAUTE COUTURE: Denne Chanel-kjolen ble gjenskapt for «Spencer» - den nye filmen om prinsesse Diana. FOTO: Chanel
Det er også antrekket Stewart selv mener er det aller mest minneverdige fra filmen.
– Vi gikk gjennom mange arkiver og tenkte: Hvor er kjolen? Det var unektelig den rette, alle visste det med en gang jeg tok den på, sier Kristen Stewart i en uttalelse til Chanel.
– Jeg har vanligvis ikke emosjonelle reaksjoner på min egen filmplakat, men hver gang jeg ser Spencer vil jeg gråte.

Sesongens fineste plagg i brune nyanser

– Hun elsket huset
Stewart bærer også blant annet en rød tweed-jakke fra Fall-Winter 1988/89 ready-to-wear-kolleksjonen og en blå tweed-jakke med sort plissert skjørt fra Fall-Winter 1989/90 ready-to-wear-kolleksjonen.
– Diana hadde et langt forhold til Chanel, hun elsket huset. Ser du på visse bilder av henne ser hun ut som om noen kledde på henne. Kroppen hennes, sjelen hennes, energien hennes stikker nærmest ut av klærne, og selv om antrekket er vakkert føler hun seg så fanget i det, sier Stewart.
– Det jeg la merke til da jeg gjorde research var at når Diana har på Chanel, føler hun det ikke slik. Hun føler seg som seg selv.

Avslører hemmeligheten bak den ikoniske looken

Hadde ikke Stewart allerede hatt et forhold til det Chanel som en av deres ambassadører, mener hun at de ville ha tryglet det franske luksusmotehuset om å få leke seg med klærne deres for filmen.
– Og fikk vi ikke lov til det, ville vi nok ha etterlignet dem. Karakteren trengte det, det er en del av henne, sier Stewart.
Dianas forkjærlighet for Chanel til tross. Etter skilsmissen fra prins Charles skal hun ikke ha villet bære Chanel-logoen av en hjerteskjærende grunn: De doble C-ene minte henne om Camilla og Charles.

Gjenskapte luksuskjole
Kostymedesigner Jacqueline Durran, kjent for å ha laget kostymene til storfilmer som Anna Karenina (2012), Little Women (2019) og Skjønnheten og udyret (2017) jobbet tett med både regissøren og Stewart. Durran har jobbet med Chanel på film de siste 15 årene, og mener som Stewart at det er Haute Couture-kjolen som er mest ikonisk. Hun forteller om en åpenbaring da Stewart prøvde på kjolen for første gang.

Raser mot omtalen av skuespillerens antrekksvalg
– Den var vakker på kleshengeren, men da Kristen tok den på så visste vi alle at den måtte få en stor rolle i filmen, sier hun.

Men kjolen var en original designet av Chanels sjefsdesigner Karl Lagerfeld på 1980-tallet, og var for dyrebar til å bli brukt for mye på settet. Den ble derfor gjenskapt til punkt og prikke i Chanels atelierer.
– Da kjolen ankom var den en perfekt kopi. Ikke noe av skjønnheten var gått tapt. Vi var stumme av beundring, sier Durran.

Hun forteller at også Stewart elsket antrekkene fra det franske luksusmotehuset, og skryter av hennes innsats i rollen som prinsessen av Wales.
– Jeg elsker henne i rollen som Diana. Det er fascinerende. Det er et stykke kunst.
Stewart har fått strålende kritikker for sin tolkning av Diana. Her hjemme skrev blant andre Filmpolitiet at hun er så god at en Oscar-nominasjon er innen rekkevidde, og trillet en femmer på terningen for filmen.

Nå er sexy tilbake på catwalken
– Moteikon
Kongereporter i Se & Hør, Caroline Vagle, sier til KK at det er naturlig at Chanel har et partnerskap med den kommende filmen.
– Prinsesse Dianas status som moteikon lever den dag i dag, og når det nå er laget film om henne er det en selvfølge at klærne skuespiller Kirsten Stewart bruker spiller en viktig rolle. Diana brukte på mange måter klærne til å spille ulike roller. Hun elsket Chanel, og Chanel elsket henne.

Vagle sier at hun gleder seg stort til å se filmen og antrekkene som er brukt i den.
– Filmen har fått svært gode skussmål fra anmeldere som har sett den, og Stewarts tolkning av den sagnomsuste prinsessen sies å være verdig en Oscar-statuett.
Se traileren her:
Prinsesse Diana døde i en bilulykke i Paris i 1997.