Virtuell mote:

Denne vesken finnes ikke

Men den er likevel blitt solgt for mer enn den ekte.

DIGITAL MOTE: En digital versjon av denne Gucci-vesken er solgt for mer enn den ekte. FOTO: Gucci
DIGITAL MOTE: En digital versjon av denne Gucci-vesken er solgt for mer enn den ekte. FOTO: Gucci Vis mer
Publisert

Digitaliseringen har for alvor skutt fart i moteverdenen. I 2018 lanserte Carlings det som skulle være verdens første digitale kleskolleksjon. Den eksisterte kun digitalt, og for et par hundrelapper kunne man ved hjelp av 3D-designere få skreddersydd et bilde av seg selv i digitalt antrekk som man så kunne dele på sosiale medier.

Fiffig. Og mer bærekraftig ettersom ingen av plaggene produseres.

Virtuelle sneakers

Nye og uante muligheter fikk en hel motebransje til å kaste seg på trenden, og tidligere i år lanserte Gucci virtuelle sneakers til 150 kroner.

Det er langt rimeligere enn prislappen det italienske luksusmotehuset gjerne setter på produktene sine til vanlig.

BILLIG LUKSUS: Disse virtuelle joggeskoene fra Gucci hadde en prislapp på 150 kroner FOTO: Gucci
BILLIG LUKSUS: Disse virtuelle joggeskoene fra Gucci hadde en prislapp på 150 kroner FOTO: Gucci Vis mer

Du har kanskje fått med deg NFT eller «non-fungible token». Det er enkelt forklart en betegnelse for unike digitale eiendeler som for eksempel samleobjekter, kunstverk, videoer eller også klær og mote.

Her ligger prisene imidlertid langt høyere. Det er klingende mynt i kassa for designere, merker og motehus som flørter med trenden.

Solgt for nesten 30 000 kroner

Noen ganger overgår det til og med virkeligheten, som når en Gucci-veske som kun eksiterer digitalt selges for mer penger enn en ekte.

En digital utgave av veskemodellen Gucci Dionysus er nylig solgt for 350,000 av den digitale valutaen Robux på spillsiden Roblox. Det tilsvarer 4 115 dollar i den virkelige verden som igjen er rundt 34 240 norske kroner.

Den virkelige utgaven av vesken har vanligvis en utsalgspris på 3400 dollar, i underkant av 28 300 norske kroner.

Vesken ble lansert eksklusivt som en del av Guccis to uker lange event med spillsiden, og var tilgjengelig én time to dager i mai.

Til tross for at den opprinnelige prisen på vesken var 475 Robux, tilsvarende 45 norske kroner, fikk det begrensede opplaget resell-prisene til å skyte i været, skriver nettmagasinet The Fashion Law.

Den digitale utgaven av Gucci-vesken er altså ikke en NFT, men eksisterer kun i Roblox-universet. Det gjør den mer eller mindre verdiløs utenfor spillplattformen. Verdien på den digitale vesken droppet dessuten forholdsvis raskt, og er nå på rundt 800 Robux.

FØRST I VERDEN: Slik så det ut da norske Carlings lanserte verdens første digitale kleskolleksjon. FOTO: Carlings
FØRST I VERDEN: Slik så det ut da norske Carlings lanserte verdens første digitale kleskolleksjon. FOTO: Carlings Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer