HUDPLEIE PÅ TRENING: Visste du at det kan være lurtå ta med ansiktsrens på trening? FOTO: NTB Scanpix
HUDPLEIE PÅ TRENING: Visste du at det kan være lurtå ta med ansiktsrens på trening? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hudpleie på trening:

Derfor bør du ta med deg ansiktsrens på trening

Og disse produktene bør du være forsiktig på treningsdager.

At det er viktig å rense huden har vi fått med oss, men at man burde ta med ansiktsrensen på treningsstudioet, det er nok nytt for de fleste av oss. Vi har spurt ekspertene om hvorfor det er viktig og om det er flere anledninger man bør ta meg seg ansiktsrens i vesken.

Anne Berit Eide, som er eier av Oslo Hudpleieklinikk og hudterapeut, er blant de som mener ansiktsrensen hører hjemme blant joggesko, tights og håndkle i treningsbagen. Årsaken er dette: Økt sirkulasjon fører til at huden skiller ut mer avfallsstoffer. Disse kan danne en hinne- som videre kan få uheldige konsekvenser for huden.

- Renser vi ikke vekk denne, kan det tette porene og slik føre til urenheter, forklarer hun.

Ideelt sett bør du være sminkefri under økten

For at avfallsstoffene skal trenge seg ut, ser hudpleieren helst at du er sminkefri underveis i treningen også. Men, for de av oss som nekter å vise oss usminket kan hun betrygge med at dette ikke er verstingen: Det viktigste er å fjerne restene og rense huden godt når du er ferdig.

EKSPERTEN: Eier av Oslo Hudpleieklinikk og hudterapeut Anne Berit Eide. Foto: Privat
EKSPERTEN: Eier av Oslo Hudpleieklinikk og hudterapeut Anne Berit Eide. Foto: Privat Vis mer

- Akkurat som man vasker kroppen med en såpe etter trening, så burde man vaske ansiktet med en «ansiktssåpe», tipser hun.

Det finnes likevel unntak for «renseregelen». Eide understreker nemlig at det tross alt kommer an på hvor hardt du trener, hvor mye og hvor du svetter. Er svaret «minimalt» på de to første spørsmålene og knehasene på siste, er du naturlig nok ikke den første hudterapeuten ser på.

LES OGSÅ: - Ansiktsoljer har flere positive effekter på huden

Husker du å rense disse områdene?

Men nå har det seg jo slik at mange av oss svetter en del når vi først trener. Som et ekstra puff her kan Eide legge til at vi dessuten ofte hopper over viktige områder når vi først renser huden.

-Mange svetter mye i de typiske utskillingsområdene, eller de såkalte «seboreiske områdene». Likevel er dette steder de færreste renser, sier hun og forklarer at området ikke bare inkluderer T-sonen, men også hodebunn, hals, trekanten fra brystbenet opp mot halsen og skuldrene, samt øverste del av ryggen.

Hun påpeker at man fint kan bruke ansiktsrensen på disse «seboreiskesonene» og at det er spesielt viktig for de som har tendenser til å få «nupper».

LES OGSÅ: Ja, du kan spise deg til bedre hud!

Denne ingrediensen bør du være forsiktig med

Når det er sagt har Eide også noen forsiktighetsregler. Her er det spesielt én ingrediens hun ber folk være varsomme med, og det er syrer. Eide forteller at syreprodukter i kombinasjon med økt puls og hetetokter kan bli sterk kost for huden.

- Når huden blir varm og svett kan syrene gjøre større utslag. Resultatet kan bli rød hud og sprengte blodkar, sier hun.

Går du på et langvarig og kraftig hudforbedringsprogram med syrer, burde du være varsom med all aktivitet som setter i gang svette-prosesser.Spesielt trekker hun frem A-vitamin syren som hissig. Har du en «lettere» syrerens råder hun til å droppe rensen cirka et døgn før du trener. Dessuten mener hun du gjør lurt i å vente til dagen etter før du starter opp igjen.

- Den økte sirkulasjonen holder en stund etter at du har avslutter treningen. Dette innebærer at også huden er mer sensitiv i etterkant, forklarer hun.

Det er dessuten ikke bare vi kvinner som er utsatt. Eide trekker også frem viktigheten av at menn renser huden etter trening.

- Fordi menn ofte svetter mye og også kan få urenheter, er ansiktsrens vel så viktig for dem, sier hun.

LES OGSÅ: Kan en uke uten sminke gi finere hud?

- Men ikke overrens!

Kathrine Odden, som er eier og daglig leder av Klinikk Odden, er enig med Eide: Det er viktig å rense huden etter trening for å fjerne avfallsstoffer og dermed unngå tilstoppede porer. Av samme årsak tilføyer hun at man også burde rense huden etter svette dager i solen.

Men finnes det så andre, kall de kanskje mindre åpenlyse situasjoner man bør rense huden i? Sykepleieren mener at du i tillegg til å rense morgen og kveld ( husk dobbelt runde på kvelden hvis du bruker sminke!) bør rense huden før du legger en del aktive produkter. Et eksempel på dette kan være en ansiktsmaske.

EKSPERTEN: Eier av Klinikk Odden og sykepleier Kathrine Odden. Foto: privat
EKSPERTEN: Eier av Klinikk Odden og sykepleier Kathrine Odden. Foto: privat Vis mer

- I tillegg til den klassiske ansiktsrensen anbefaler hun også eksfoliering til huden. Velg da en med fruktsyrer, eller skrubb huden med en skånsom kornpeeling. Dette vil nemlig fjerne de døde hudcellene, slik at de ikke tetter porene forklarer Odden.

- Når porene er rene vil også de aktive virkestoffene i hudpleieproduktene trenge bedre ned i huden, og virke mer effektivt, sier hun.

Her stopper dog rense-reglen, for «overrensing» kan ifølge sykepleieren by på trøbbel.

- Renser man huden for ofte kan man bli tørr. Dette kan igjen gi økt talgproduksjon og dermed ende i hudproblemer som kviser, hudormer, forstørrede porer og en generelt irritert hud, advarer hun.

- Men hvilken rolle spiller det egentlig om man renser huden?

-Det er veldig viktig, så viktig at jeg faktisk vil si at gode renserutiner er selve fundamentet for fin hud, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: