Også denne sesongen står «stygge» sko sterkt i motebildet. Eller, hva er egentlig «stygge sko»? Smaken er som baken, og hva man definerer som stygt eller ikke er så klart helt individuelt. Men hvem skulle egentlig tro at tresko og Crocs skulle bli trendy?
Om vi liker det eller ei – motehusene har talt. Nylig fikk vi blant annet se at Birkenstock og Dior har inngått et samarbeid og laget en high-fashion-twist på den praktiske sandalen.
Også store kjendiser og influensere har lagt sin elsk på store, klumpete og litt rare sko. Eier du også et par, kanskje?
Men hva er det som gjør at vi plutselig elsker skoene, som vi tidligere har referert til som «stygge»?


Nå er denne utskjelte skoen tilbake

De «stygge» sneakersene er tilbake!
Så stygt at det blir fint?
Trendforsker Gunn-Helen Øye tror ikke trenden har noe med selve produktet å gjøre, men derimot at det har med en gruppetendens å gjøre. Hun forteller at når et objekt, som i dette tilfellet er «stygge sko», blir hot, og alle de vi vil sammenligne oss med bruker det – ja, da vil vi det også.
– Det er trygt, du viser at du følger med – og på en måte blir du usynlig i flokken, men synlig fordi mange ser hvem du er, forteller hun.
Øye sier også at vi har sett en tendens de to siste årene at alt som er laid-back og behagelig har blitt svært så hot. Joggebukser, usminket og varme, store sko.
– Selv har jeg i hele vinter gått med Moon Boots. Det passer norske, isete fortau, men det er så enkelt og også akseptert. Jeg er med, sier Øye.
Hun mener altså at styggheten blir visket ut av trendbildet.

KKs moteansvarlig, Ida Elise Eide Einarsdóttir er enig, men tror også at det handler mye om at skoene er svært komfortable å gå med.
– Både Birkenstocks, Crocs og Uggs har lenge trendet. Denne sesongen er også Moon Boots tilbake. Til felles har de alle at de er veldig komfortable – og det har jo ikke akkurat blitt mindre viktig nå under pandemien. Snarere tvert imot, sier Einarsdottir.
Hun tror det at det som omtales som såkalte «stygge sko» også er med på å bygge opp under hypen, som rett og slett gjør det mer populært.
– Der det stopper er imidlertid når trenden brer seg for bredt, slik den gjorde med eksempelvis Uggs. Da kjølner trenden, men den har likevel en tendens til å komme tilbake igjen, som den har gjort i dette tilfellet.
Hun tror også at hypen rundt de såkalte «stygge skoene» kan henge sammen med et slags oppgjør mot det etablerte.
– Moteverden er i endring, og gamle regler og normer kastes over bord. Det blir litt sånn «Ingen skal komme her og fortelle meg hva jeg skal ha på meg og ikke». Med det blir denne type motevalg en slags langfinger til normen om at mote liksom skal være så pent, forteller Einarsdóttir.

Nå er Ugg-skoen tilbake
Tror det handler om sosial status
OK, så vi liker det som trender – og vi liker det som er komfortabelt. Et prakteksempel på sko som har tatt helt av, og som i tillegg er komfortable, er Bottega Venetas Puddle-boots, i hundre prosent gummi. Skal du sikre deg et par av disse, må du ut med svimlende 5300 kroner.
Så hva er det som gjør at vi er villige til å betale så mye, for et par med «stygge sko»?
– Personlig synes jeg Bottega Venetas Puddle-boots er ganske kule. Joda, prislappen er stiv, men skoene er både praktiske og komfortable. Det er ikke uten grunn til at de er utsolgt nærmest over alt, forteller Einarsdóttir og legger til:
– Hypen var enorm, og sosiale medier var nærmest oversvømt med skoene en periode. Nå skal det sies at motehuset for alvor er i vinden om dagen. Spørs om ikke den nye kreative lederen Matthieu Blazy har litt av en jobb foran seg, for å ta merket videre inn i fremtiden og leve opp til hypen.
Trendforsker Øye tror det har noe med at luksusbrands signaliserer sosial status, og hvem du ønsker å vise at du er kulturelt, sosialt og økonomisk – og spesielt det siste.
– De som er inne i brand-fashion-verden vet at disse koster over 5000 kroner. Bottega Veneta er et trendsettende og kulturelt merke. Italiensk og et merke som også viser «god smak». Så dette er jo morsomt; dette eksklusive, magiske og italienske luksusmerket selger nå sko som defineres som «stygge» - men alle de som bruker dem tripper fornøyd – de er inne, i smaksflokken sin og viser alle sine koder økonomisk, kulturelt og sosialt.

Har korona gjort disse trendy igjen?

Dette er helt essensielt for å få fin hud
