Den er blitt kalt «verdens styggeste sko». Likevel elsker vi å hate den – eventuelt omvendt. Uansett fortsetter den å være superpopulær – også post-korona.
Hva er egentlig greia med Crocs? Moteverdenens kanskje mest utskjelte sko som er mer populær enn noensinne.
De er lette å ta på og ha på, og de passer så og si til alt. Det er ikke et dumt utgangspunkt for en moteklassiker in spe.
Da Crocs kunne feire 20 år i fjor var det på en såkalt peak, for skal vi tro internasjonal motepresse har den utskjelte skoen aldri vært mer populær.
Tilgjengelig i mer enn 85 land verden over, har selskapet solgt over 850 millioner par av skoen siden 2002. Det tilsvarer noe sånn som 2,5 milliarder dollar i årlig omsetning.
– Crocs har fått en slags kultstatus som «styggkule», sier Thea Roll Rakeng til KK.
– Det skyldes vel at de dukker opp på catwalken i ny og ne, samtidig som de er veldig tilgjengelige for folk flest. Barn, ungdommer og voksne subber rundt i disse plastikkskoene som visstnok skal være veldig behagelige på foten, sier hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger