SUKSESS MED DENIM: Den norske designerduoen Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors bak Mardou & Dean har gjort stor suksess de siste årene - særlig med jeans. Her fra visningen på Vigelandsmuseet under Oslo Fashion Week tirsdag.  Foto: Per Ervland
SUKSESS MED DENIM: Den norske designerduoen Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors bak Mardou & Dean har gjort stor suksess de siste årene - særlig med jeans. Her fra visningen på Vigelandsmuseet under Oslo Fashion Week tirsdag. Foto: Per Ervland Vis mer

Oslo Fashion Week 2013

Derfor er disse jeansene en hit

Kjendiskvinnene elsker norske Mardou & Dean. Se bildene fra den råkule visningen!

Publisert
Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors er designerne bak et av de mest suksessrike norske klesmerkene i dag - Mardou & Dean.

Designerduoen er kanskje mest kjent for sine kule og komfortable jeansmodeller, som har blitt veldig populære - spesielt blant norske kjendiser og moteprofiler.





FAVORITTJEANS: Celine Aagaard, sjefredaktør i STYLEmag.  Foto: Per Ervland
FAVORITTJEANS: Celine Aagaard, sjefredaktør i STYLEmag. Foto: Per Ervland Vis mer
NYTT PÅ JEANSFRONTE: Neste år vil vi, ifølge Mardou & Dean, se mye sleng og solblekede elementer på jeansene.  Foto: Per Ervland
NYTT PÅ JEANSFRONTE: Neste år vil vi, ifølge Mardou & Dean, se mye sleng og solblekede elementer på jeansene. Foto: Per Ervland Vis mer

Kjendisenes favorittjeans

- Favorittjeansene mine er fra Mardou & Dean. De har utrolig god passform og sitter veldig fint, sa Celine Aagaard, sjefredaktør i STYLEmag til KK.no under åpningen av Oslo Fashion Week mandag denne uken.

Også Ellen Arnstad, sjefredaktør i Se og Hør, velger denim fra den norske designerduoen.





- Mardou & Dean er min favoritt, helt klart. De lager helt fantastiske jeans som er deilige å ha på og ser veldig bra ut, sier hun til KK.no.

Og det er ikke uten grunn at Mardou & Dean gjør det stort på denimfronten.

I tillegg til god stretchkvalitet, passform og holdbarhet, er jeansene sydd spesielt med tanke på en del «problemområder» - hvert fall for oss kvinner.

- Vi er veldig opptatt av komfort og at buksene skal se bra ut. På damemodellene har vi blant annet sørget for at buksene er høyere bak enn foran, slik at du slipper rumpesprekk-problemet, forteller Bredholt til KK.no.






LES OGSÅ: Jeanstrikset vi bare elsker

INSPIRERT AV SPORT: Ifølge designerduoen er neste års vår og sommerkolleksjon inspirert av gammel sportsmote - og da særlig fekting (og dykking - sjekk neopren-bikinitoppen!). OBS. Bilde nummer 2 fra høyre er looken Silje Pedersen snakker om.   Foto: Per Ervland
INSPIRERT AV SPORT: Ifølge designerduoen er neste års vår og sommerkolleksjon inspirert av gammel sportsmote - og da særlig fekting (og dykking - sjekk neopren-bikinitoppen!). OBS. Bilde nummer 2 fra høyre er looken Silje Pedersen snakker om. Foto: Per Ervland Vis mer

Den kuleste visningen?

Det er imidlertid ikke bare denim som har gjort Bredholt og Rosenfors bemerket. Også skinnjakkene (som lages i Italia - også etter mål) t-skjortene og kasjmirgenserne har blitt svært ettertraktet, og de siste årene har de også utvidet kolleksjonen sin med kjoler, vesker, sko, accessoirer og helt nytt av neste år - badetøy.

Sist, men ikke minst, er de også kjent for å arrangere Oslo Fashion Weeks kanskje kuleste motevisninger. Og tirsdagens storslagne vår/sommer 2014-show på Vigelandsmuseet i Oslo var intet unntak.

Her var alt fra lekre, flagrende sommerbluser og kjoler i transparente stoffer, til badedrakter og bikinier i neopren, åletrange skinnbukser i livlige farger, lekre sitroninspirerte piqueskjorter, partyvesker i utsøkt skinnkvalitet og feminine snuppeskjørt i yndig hvitt.






KKs moteredaktør Silje Pedersen var også på plass på visningen, og synes det var mye lekkert å se på catwalken.

- Det var en veldig kul kolleksjon med mange sportslige elementer. Vi har allerede sett, - blant annet under moteuken i København, at sporty-stilen er en stor trend for våren- og sommeren 2014, og denne kolleksjonen beviser det, sier hun:

- Det er også morsomt å se at de har utviklet seg enda mer på skofronten, og jeg synes særlig looken hvor de kombinerer den hvite feminine kjolen med den rocka, slitte jeansshortsen var utrolig stilig!

Se flere bilder fra visningen nedenfor:






LES OGSÅ: Sjekk kjendiskvinnenes rådyre veskepark

I butikkene

Ifølge designerne blir flere av neste års plagg å se i butikkene fra våren av.

- Ja, i disse dager distribueres Mardou & Dean i 45 butikker rundt om i Norge, og her i flaggskipbutikken i Sorgenfrigata i Oslo og på nett, vil vi begynne å få tatt inn flere plagg fra visningene, forteller Rosenfors og Bredholt.






Og er det noe du ser som du liker veldig godt, kan man ta kontakt med dem på mail, eller via deres nettside.

- Hvis det er noe man ser som man liker, er det bare å kontakte oss, så følger vi det opp, forteller duoen.

Inspirert av gamle sportsklær






Da KK.no møtte designerne tidligere i uken, kunne de avsløre at den nye kolleksjonen er inspirert av vintage sportsmote - særlig fra fekting.

- Dette er en kolleksjon som blant annet er inspirert av gamle barndomsminner og vintage sportsklær, særlig gamle fekteklær gjort om på en røff, ny måte, sa Bredholt:

- Stoffene som går igjen er selvfølgelig skinn og denim, og så har vi satset ganske sterkt på transparente plagg og utvidet skokolleksjonen. Det er mye svart og hvitt, men også en god del sterke, litt crazy farger.






Og ett plagg vil nok de fleste av oss kjenne igjen - nemlig piqueskjorten.

- Ja, vi har gjeninnført piqueskjorten. Jeg synes egentlig det plagget er ganske fæl, men noe av det jeg synes er gøy, er å ta gamle plagg jeg ikke er så glad i og fornye dem. Så den er blitt ganske rocka, forteller Bredholt.

Se flere detaljbilder av plaggene nedenfor:


LANDET RUNDT: Mardou & Dean selges i over 45 butikker landet rundt - og i Sorgenfrigata i Oslo.  Foto: Per Ervland
LANDET RUNDT: Mardou & Dean selges i over 45 butikker landet rundt - og i Sorgenfrigata i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer





Sleng, skinny og solslitt

På jeansfronten har de stor tro på jeans med sleng, i tillegg til de populære skinnymodellene og lett slitte varianter.

- Sleng kommer veldig tilbake til våren, i tillegg til kortere bukser til herrer og mye solblekede jeans - altså jeans som ser ut som de har ligget litt ute i solen. Skinnbukser til herre blir det også mer av, og til damer selvsagt, forteller Rosenfors.

LES OGSÅ: Så lange bør slengbuksene være






Designernes personlige favoritter

Patrik Rosenfors: Jeg liker utrolig godt skinnjakkene til herre.

Ingrid Bredholt: Jeg klarer ikke velge ett favorittplagg, men jeg kan jo si noe om hva jeg tror andre kanskje vil like. Blant annet har jeg stor tro på en jerseykjole vi har laget i silke, som henger veldig fint på skuldrene. Ellers har vi også laget en liten veske som er helt ny som også er kjempefin.

Følg moteukene på KK.no







KK.no dekker alle høstens moteuker. Under moteuka i København fikk vi vite at hvitt og rosa blir neste sommers store trendfarger, og at helsesandalene gjør comeback.

Denne uken er det Oslo Fashion Week som gjelder, og sammen med KKs moteredaktør Silje Pedersen vil vi gi deg alt av nyheter og oppdateringer underveis!

Nedenfor finner du flere saker fra årets fashion week (vår/sommer 2014):
  • Se kjendisene på åpningen av OFW
  • Viste frem rådyr veskepark på åpningsfest
  • Kristine Vikse: Legg merke til disse plaggene

    Følg også med på Siljes moteblogg, Facebook og Instagram (@kkmagazine) for hyppige oppdateringer, trendspaning, vårens it-plagg, shoppingtips og mye, mye mer fra alle de store moteukene.

    FEKTESPORTEN: Sjekk denne vesten - som er inspirert av 1800-tallets fektevester for kvinner! Foto: Per Ervland
    FEKTESPORTEN: Sjekk denne vesten - som er inspirert av 1800-tallets fektevester for kvinner! Foto: Per Ervland Vis mer
    VÅR/SOMMER 2014: Her ser du noen av de nye plaggene fra Mardou & Dean for neste vår og sommer. Nytt av sesongen er at designerne satser på badetøy, mer fargesterke skinnbukser, sko - og selvsagt, piqueskjorten. Foto: Per Ervland
    VÅR/SOMMER 2014: Her ser du noen av de nye plaggene fra Mardou & Dean for neste vår og sommer. Nytt av sesongen er at designerne satser på badetøy, mer fargesterke skinnbukser, sko - og selvsagt, piqueskjorten. Foto: Per Ervland Vis mer
    FAVORITTENE: Patrik liker godt skinnjakkene for herre fra vår- og sommerkolleksjonen, mens Ingrid tror disse små skinnveskene blir populære.  Foto: Per Ervland
    FAVORITTENE: Patrik liker godt skinnjakkene for herre fra vår- og sommerkolleksjonen, mens Ingrid tror disse små skinnveskene blir populære. Foto: Per Ervland Vis mer
    MOTEUKENE PÅ KK.NO: Vi oppdaterer deg om alt som kommer i motebildet til neste år. Foto: Veronica von Clemm/Produsentene/All Over Press
    MOTEUKENE PÅ KK.NO: Vi oppdaterer deg om alt som kommer i motebildet til neste år. Foto: Veronica von Clemm/Produsentene/All Over Press Vis mer
    POPULÆRT MERKE: Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors nyter sukess med sitt klesmerke - Mardou & Dean, som ble startet opp i 2006. Her er de i flaggskipbutikken i Sorgenfrigata dagen før visningen - 13.august. Foto: Per Ervland
    POPULÆRT MERKE: Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors nyter sukess med sitt klesmerke - Mardou & Dean, som ble startet opp i 2006. Her er de i flaggskipbutikken i Sorgenfrigata dagen før visningen - 13.august. Foto: Per Ervland Vis mer
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer