Trend

Derfor er internett besatt av disse skoene

Kommer vi alle til å gå rundt i klumpete tegneseriestøvler nå?

TREND: De røde tegneseriestøvlene går viralt. Hva er egentlig greia? FOTO: MSCHF.
TREND: De røde tegneseriestøvlene går viralt. Hva er egentlig greia? FOTO: MSCHF. Vis mer
Publisert

Med mer eller mindre jevne mellom går produkter viralt. Det er ikke alltid like lett å skjønne hvorfor. Bortsett fra noen ganger da. Da er det ganske lett.

Som når et par knallrøde, store tegneseriestøvler får nettet til å koke.

Går viralt

«De er tullete, umulig runde og ligner de som den japanske manga-karakteren Astro Boy har på seg», skriver CNN om skoene.

Designerne bak beskriver de selv slik: «Tegneseriesko for en kul 3D-verden».

Skoene, som kommer for salg denne uken og har en prislapp på i overkant av 3500 norske kroner, har gått viralt.

MER ENN MOTE? De store, røde tegneserieskoene har fått massiv oppmerksomhet. FOTO: MSCHF.
MER ENN MOTE? De store, røde tegneserieskoene har fått massiv oppmerksomhet. FOTO: MSCHF. Vis mer
INSPIRASJON? Tegneseriefiguren Astro Boy har noen lignende sko. FOTO: NTB.
INSPIRASJON? Tegneseriefiguren Astro Boy har noen lignende sko. FOTO: NTB. Vis mer

Videoer av skoene på Tiktok har millioner av likerklikk og visninger, og på annenhåndsplattformer er det forventet at skoene vil gå for så mye som 1000 dollar.

Det er det New York-baserte kunstnerkollektivet MSCHF som står bak.

SKOR SEG: Den amerikanske artisten Diplo med de mye omtalte skoene på. FOTO: NTB.
SKOR SEG: Den amerikanske artisten Diplo med de mye omtalte skoene på. FOTO: NTB. Vis mer

Høres det kjent ut så er det fordi de er de samme som stod bak artist Lil Nas X mye omtalte «satan-sko» og de svindyre «Birkinstocks» laget av gamle luksusvesker.

Sånn rent bortsett fra det åpenbart humoristiske i et par overdimensjonerte tegneseriestøvler, hva er egentlig greia?

Medieforsker: – En metakommentar

– Det handler egentlig ikke om mote eller sko, slår medieforsker Synne Skjulstad fast.

– Det er ikke sånn at nå skal alle gå med røde klumpete tegneseriesko. Det er mer kunsten å trenge igjennom strømmen av visuell informasjon på digitale flater.

Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen
Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen Vis mer

Hun kaller det en slags metakommentar.

– Hva skal til for å bli snakket om og lagt merke til. Det er nesten som et slags medieprosjekt, på en måte, sier Skjulstad.

«Etter åresvis med praktisk pandemisk påkledning, ser det nå ut til at moten er i ferd med å entre sin tullete æra», skriver CNN som har nok av eksempler å vise til.

Harry Styles' klovneaktige jumpsuit som han hadde på under Grammy Awards.

FARGERIK: Harry Styles under årets Grammy-utdeling. FOTO: NTB.
FARGERIK: Harry Styles under årets Grammy-utdeling. FOTO: NTB. Vis mer

Sam Smiths oppblåsbare lateksantrekk.

Doja Cat som dekket i Swarovski-krystaller.

Viktor og Rolfs couture-visning i Paris der kjolene var snudd på hodet og sidelengs.

PÅ HODET: Viktor & Rolf snudde opp-ned på couture i Paris. FOTO: NTB.
PÅ HODET: Viktor & Rolf snudde opp-ned på couture i Paris. FOTO: NTB. Vis mer

Og JW Andersons froskesko.

Det kan virke som en eneste stor suppe av mote og mediekultur. Og det kan gjøre det vanskelig å snakke om, mener Skjulstad.

– Alt blir på en måte blandet sammen. Slik blir de store, røde støvlene en trojansk hest for å bli synlig, snakket om, omtalt, plukket opp og også tullet med.

For det er noe med mote som gjør det lett å le av. Og ikke minst lett å kritisere.

Som når Schiaparelli viste kjoler med påsydde dyrehoder på catwalken.

DYRISK: Schiaparelli fikk så hatten passet for denne løvekjolen. FOTO: NTB.
DYRISK: Schiaparelli fikk så hatten passet for denne løvekjolen. FOTO: NTB. Vis mer

Da blir det fort storm i et vannglass.

– Det blir lest bokstavelig, gjerne av folk som er utenfor feltet. De ser ikke helheten i kolleksjonen, og tar det ut av sammenheng. Da blir det fort: «Åh, så teit».

Men nytt er det ikke.

For Loewe, med kreativ leder Jonathan Anderson i spissen, har allerede gjort det flere ganger; Minni Mus-skoene, sett på blant andre Kylie Jenner eller den famøse due-clutchen som hvilte i armene til Sarah Jessica Parker i Sex and the City-oppfølgeren And Just Like That. For ikke å snakke om Balenciaga og Demna Gvasalias mange stunt; Den blå Ikea-inspirerte vesken, den formet som en potetgullpose, en søppelsekk eller de skitne, hullete joggeskoene med den stive prislappen.

LUFTENS ROTTE: En due på armen er bedre enn ti på taket? Her er Sarah Jessica Parker med due-clutchen under innspillingen av And Just Like That. FOTO: NTB.
LUFTENS ROTTE: En due på armen er bedre enn ti på taket? Her er Sarah Jessica Parker med due-clutchen under innspillingen av And Just Like That. FOTO: NTB. Vis mer

– Slik bruker man motefeltet og medieverdenen det opererer i som materiale. Man trykker på en måte på de riktige knappene for å spille den digitale delingskulturen som et instrument.

Skjulstad mener det minner om clickbait.

– Man kaster ut et agn, og håper noen vil bite på. Sånn sett handler dette mer om mediekulturen rundt enn det gjør om mote. Det er kommentar, reklame og mediekritikk på samme tid. Så sammenblandet noen ganger at det kan være vanskelig å skille de fra hverandre.

Også moteteoretiker Pia Henriksen mener at de røde, klumpete tegneserieskoene handler om noe mer enn bare mote.

Moteteoretiker Pia Henriksen. FOTO: Privat.
Moteteoretiker Pia Henriksen. FOTO: Privat. Vis mer

– De er laget for internett. Perfekt for bildedeling. I den grad at det kan virke som ironi, men det er nok ikke, legger hun til.

– Likevel oppfatter jeg støvlene som en slags lek. Som både bilde og bruk visker de ut – eller i det minste leker med – grensene mellom utkledning og mote.

Litt som når artisten Doja Cat dukket opp under couture-uken i Paris dekket fra topp til tå i tusenvis av Swarovski-krystaller.

ROSER ER RØDE: Og Doja Cat og. FOTO: NTB.
ROSER ER RØDE: Og Doja Cat og. FOTO: NTB. Vis mer

– Idet det har kommet ut av synsfeltet, kommer en ny overdrivelse i feeden.

– Jeg oppfatter også de store, røde tegneseriestøvlene som noe dekadent – nesten som om sko har utspilt sin rolle. Som sko og støvlers endestasjon, på et vis.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer