Med mer eller mindre jevne mellom går produkter viralt. Det er ikke alltid like lett å skjønne hvorfor. Bortsett fra noen ganger da. Da er det ganske lett.

Søket eksploderte etter dette
Som når et par knallrøde, store tegneseriestøvler får nettet til å koke.
Går viralt
«De er tullete, umulig runde og ligner de som den japanske manga-karakteren Astro Boy har på seg», skriver CNN om skoene.
Designerne bak beskriver de selv slik: «Tegneseriesko for en kul 3D-verden».

Skal lede et av verdens største motehus
Skoene, som kommer for salg denne uken og har en prislapp på i overkant av 3500 norske kroner, har gått viralt.


Videoer av skoene på Tiktok har millioner av likerklikk og visninger, og på annenhåndsplattformer er det forventet at skoene vil gå for så mye som 1000 dollar.

Ser du hva som mangler her?
Det er det New York-baserte kunstnerkollektivet MSCHF som står bak.

Høres det kjent ut så er det fordi de er de samme som stod bak artist Lil Nas X mye omtalte «satan-sko» og de svindyre «Birkinstocks» laget av gamle luksusvesker.
@lilap3 try at your own risk 😂 😂 #mischief #mischiefbox #nyc #mschf #boweryshowroom ♬ Need You Now - Lady Antebellum
Sånn rent bortsett fra det åpenbart humoristiske i et par overdimensjonerte tegneseriestøvler, hva er egentlig greia?
Medieforsker: – En metakommentar
– Det handler egentlig ikke om mote eller sko, slår medieforsker Synne Skjulstad fast.
– Det er ikke sånn at nå skal alle gå med røde klumpete tegneseriesko. Det er mer kunsten å trenge igjennom strømmen av visuell informasjon på digitale flater.

Hun kaller det en slags metakommentar.
– Hva skal til for å bli snakket om og lagt merke til. Det er nesten som et slags medieprosjekt, på en måte, sier Skjulstad.
«Etter åresvis med praktisk pandemisk påkledning, ser det nå ut til at moten er i ferd med å entre sin tullete æra», skriver CNN som har nok av eksempler å vise til.

Nå rives denne ut av butikkhyllene
Harry Styles' klovneaktige jumpsuit som han hadde på under Grammy Awards.

Sam Smiths oppblåsbare lateksantrekk.
Doja Cat som dekket i Swarovski-krystaller.
Viktor og Rolfs couture-visning i Paris der kjolene var snudd på hodet og sidelengs.

Og JW Andersons froskesko.
Det kan virke som en eneste stor suppe av mote og mediekultur. Og det kan gjøre det vanskelig å snakke om, mener Skjulstad.
– Alt blir på en måte blandet sammen. Slik blir de store, røde støvlene en trojansk hest for å bli synlig, snakket om, omtalt, plukket opp og også tullet med.

Derfor snakker alle om denne
For det er noe med mote som gjør det lett å le av. Og ikke minst lett å kritisere.
Som når Schiaparelli viste kjoler med påsydde dyrehoder på catwalken.

Da blir det fort storm i et vannglass.

Bekrefter gladnyhet
– Det blir lest bokstavelig, gjerne av folk som er utenfor feltet. De ser ikke helheten i kolleksjonen, og tar det ut av sammenheng. Da blir det fort: «Åh, så teit».
Men nytt er det ikke.

Balenciaga-designer snakker ut om skandalen
For Loewe, med kreativ leder Jonathan Anderson i spissen, har allerede gjort det flere ganger; Minni Mus-skoene, sett på blant andre Kylie Jenner eller den famøse due-clutchen som hvilte i armene til Sarah Jessica Parker i Sex and the City-oppfølgeren And Just Like That. For ikke å snakke om Balenciaga og Demna Gvasalias mange stunt; Den blå Ikea-inspirerte vesken, den formet som en potetgullpose, en søppelsekk eller de skitne, hullete joggeskoene med den stive prislappen.

– Slik bruker man motefeltet og medieverdenen det opererer i som materiale. Man trykker på en måte på de riktige knappene for å spille den digitale delingskulturen som et instrument.
Skjulstad mener det minner om clickbait.

Dette er trendene som gjelder nå
– Man kaster ut et agn, og håper noen vil bite på. Sånn sett handler dette mer om mediekulturen rundt enn det gjør om mote. Det er kommentar, reklame og mediekritikk på samme tid. Så sammenblandet noen ganger at det kan være vanskelig å skille de fra hverandre.
Også moteteoretiker Pia Henriksen mener at de røde, klumpete tegneserieskoene handler om noe mer enn bare mote.

– De er laget for internett. Perfekt for bildedeling. I den grad at det kan virke som ironi, men det er nok ikke, legger hun til.
– Likevel oppfatter jeg støvlene som en slags lek. Som både bilde og bruk visker de ut – eller i det minste leker med – grensene mellom utkledning og mote.
Litt som når artisten Doja Cat dukket opp under couture-uken i Paris dekket fra topp til tå i tusenvis av Swarovski-krystaller.

– Idet det har kommet ut av synsfeltet, kommer en ny overdrivelse i feeden.
– Jeg oppfatter også de store, røde tegneseriestøvlene som noe dekadent – nesten som om sko har utspilt sin rolle. Som sko og støvlers endestasjon, på et vis.

Luksusmotehuset hylles for dette
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no