Mote for funksjonshemmede

Derfor jubler Marianne for dette

– Et steg i riktig retning, mener leder for Norges Handikapforbunds Ungdom.

MOTE FOR FUNKSJONSHEMMEDE: Motegigant Zalando lanserer såkalt adaptiv mote. FOTO: Privat og Zalando.
MOTE FOR FUNKSJONSHEMMEDE: Motegigant Zalando lanserer såkalt adaptiv mote. FOTO: Privat og Zalando. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste par årene er mangfold og inkludering blitt mer enn fyndord i motebransjen. På høy tid, mener mange. For nå skal moteverdenen, som historisk sett har vært ubarmhjertig ekskluderende, være mer representativ.

Kjønn, alder, kropp og hudfarge er alle faktorer som det nå nærmest forventes at er representert i alle dets falsetter enten det er på catwalken eller magasinforsider.

Men personer med funksjonsnedsettelser derimot er fortsatt en ofte oversett målgruppe – også i motesammenheng.

– Funksjonshemmede er en minoritet som dessverre er veldig underrepresentert på mange arenaer, også innenfor denne bransjen, sier Marianne Knudsen, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU).

POSITIV: Marianne Knudsen, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom er positiv til adaptiv mote. FOTO: Privat.
POSITIV: Marianne Knudsen, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom er positiv til adaptiv mote. FOTO: Privat. Vis mer

Hun er ikke den eneste som påpeker det.

For i kjølvannet av mangfoldstrenden som har skylt over motebransjen, er det flere som har stilt spørsmål ved om ikke funksjonshemmede er en glemt gruppe.

Det til tross for at markedet for adaptiv mote, som er klær, fottøy og tilbehør tilpasset behovene til mennesker med funksjonsnedsettelser, forventes å vokse til svimlende 400 milliarder dollar på verdensbasis innen 2026, skriver Vogue.

ADAPTIV MOTE: Zalando lanserer en ny kategori med mote for funksjonshemmede. FOTO: Zalando.
ADAPTIV MOTE: Zalando lanserer en ny kategori med mote for funksjonshemmede. FOTO: Zalando. Vis mer
SMARTE LØSNINGER: Glidelåser som kan lukkes enkelt er blant detaljene i kolleksjonen. FOTO: Zalando.
SMARTE LØSNINGER: Glidelåser som kan lukkes enkelt er blant detaljene i kolleksjonen. FOTO: Zalando. Vis mer

Aktører som varehuskjedene Target og JC Penney samt Nike og en håndfull onlineplattformer har alle introdusert adaptiv mote som en del av sitt sortiment. Det samme har Tommy Hilfiger som siden 2017 har hatt sin helt egen Adaptive-linje.

Også på catwalken har funksjonshemmede fått større plass, og merker som Collina Strada og Studio 189 har brukt modeller i rullestol på sine visninger. Og som en opptakt til moteuken i New York i høst viste non-profit-organisasjonen Open Style Lab den første motevisningen noensinne dedikert til funksjonshemmede modeller.

Nå lanserer også Zalando en kolleksjonen målrettet mot nettopp denne gruppen.

Kan det være med på å normalisere mote for folk med funksjonsnedsettelser?

Marianne Knudsen, er først og fremst positiv til den adaptive kleskolleksjonen.

– Kleskolleksjoner som passer for et større mangfold av kropper er veldig positivt. Vi trenger kolleksjoner som gjenspeiler samfunnet vi lever i, sier hun.

MANGFOLD: Adaptiv mote er en del av mangfoldsdiskursen i motebransjen. FOTO: Zalando.
MANGFOLD: Adaptiv mote er en del av mangfoldsdiskursen i motebransjen. FOTO: Zalando. Vis mer
FOTO: Zalando.
FOTO: Zalando. Vis mer
FOTO: Zalando.
FOTO: Zalando. Vis mer

– Skillene mellom funksjonshemmede og ikke-funksjonshemmede er der dessverre fra før av, da funksjonshemmede er en gruppe som blir utsatt for sterk diskriminering og forskjellsbehandling i samfunnet kun på grunn av at vi har kropper som skiller seg fra normen.

Hun tror ikke større mangfold i kleskolleksjoner nødvendigvis vil bidra til å ytterligere understreke dette skillet, men mener det er viktig at det gjøres riktig.

– Kolleksjonen må være en naturlig del av det Zalando vil selge og ikke noe som kommer i tillegg som en «egen kolleksjon» kun for funksjonshemmede.

INKLUDERING: – Mennesker med Downs syndrom trenger ikke egne klær, men et mangfold av størrelser og fasonger, sier Marianne Knudsen, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU). FOTO: Zalando.
INKLUDERING: – Mennesker med Downs syndrom trenger ikke egne klær, men et mangfold av størrelser og fasonger, sier Marianne Knudsen, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU). FOTO: Zalando. Vis mer

Ifølge henne er det også viktig at kolleksjon ikke er for en begrenset periode, men at Zalando er bevisste på at klærne de selger også fremover skal være mangfoldige.

– Det må også være en forutsetning at kolleksjonene ikke skiller seg fra trendene ellers når det gjelder farge, stil og kvalitet, slår Knudsen fast overfor KK.

Med lanseringen av kolleksjonen kommer en helt ny produktkategori for onlineplattformen. Den henvender seg til alle kjønn, voksne og barn, og inneholder i første omgang en kolleksjon med rundt 140 plagg og tilbehør fra Zalandos egne merker i tillegg til kolleksjoner fra Tommy Hilfigers Adaptive-linje. Kolleksjonen, spesielt designet for personer som lever med permanente eller midlertidige funksjonsnedsettelser, omfatter både klær, sko og tilbehør med smarte detaljer slik som trykknapper på ermene så lengden enkelt kan justeres, magneter på baksiden av knapper og en spesiell glidelås som enkelt skal kunne lukkes med én hånd.

– I fremtiden er målet at funksjonshemmede er en så naturlig del av motebransjen og kleskolleksjoner at det ikke må være en nyhetssak, sier Knudsen.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer