nytt år, nye moteuker. Eller motemåneder, om du vil. Allerede i slutten av januar er det klart for en ny runde med den danske moteuken før stafettpinnen sendes videre internasjonalt og de virkelig store motebyene står for tur.
Men denne gangen skrives det motehistorie når moteuken nå går av stabelen i den danske hovedstaden.

- Ha en runde med shoppestopp. Det har ingen dødd av.
I begynnelsen av 2020 lanserer den danske moteuken et sett med strenge bærekraftskrav som gjelder for alle merker som vil vise under fashion week-paraplyen.
I store trekk handler det om såkalte minimumskrav som går på bærekraft når det kommer til både strategi, design, materialvalg, sosialt ansvar, mangfold og inkludering samt set design og visning.
Denne sesongen implementeres kravene for fullt – og det berømmelige nåløyet er med det blitt trangere enn noensinne.

– For oss er bærekraft nøkkelen, sier administrerende direktør i Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark til KK.
– Som moteuke er vi en viktig del av motesystemet ettersom vi bringer sammen innflytelsesrike aktører med ulik bakgrunn fra ulike deler av verden, legger hun til.

De er målgruppen alle vil nå ut til
– Sammen har vi en sterk stemme og påvirker kulturen rundt mote. Dermed vil det å ha bærekraft på agendaen være med på å skape varig endring i bransjen.

Det er Thorsmark som skal ha mye av æren for å ha satt nettopp bærekraft høyt på agendaen for den danske moteuken.
I 2020 lanserer hun en svært så ambisiøs treårsplan som skal få alle til å se til Danmark, og som sikrer henne en plass på bransjenettstedet Business of Fashion sin prestisjetunge liste over motebransjens viktigste og mest innflytelsesrike stemmer.

17 klesmerker som vil noe
– Jeg er så imponert over hvor dedikerte merkene har vært når det kommer til å gjøre det nødvendige for å leve opp til bærekraftskravene (og dokumentere de), skriver Thorsmark på sin Instagram-profil bare uker før det braker løs i København.

– Og jeg kan nesten ikke vente med å sparke i gang denne nye æraen av Copenhagen Fashion Week 31. januar sammen med 29 utrolige og beundringsverdige merker, sier hun til KK.

Slik tar du bedre vare på klærne dine
Men det kan ikke være enkelt å skulle snu skuta. For selv om bærekraft har stått sentralt for en hel moteverden de siste par årene, er det mye snakk og lite handling.
– For oss var nok det aller vanskeligste målet å redusere karbonavtrykket vårt med 50 prosent, forteller Thorsmark.


Rundt 90 prosent av arrangementets utslipp stammer fra gjesteprogrammet.
– Men som et internasjonalt event og bransjeplattform er det viktig at vi fortsetter å invitere og være vertskap for høyt profilerte redaktører og innkjøpere. Det er også avgjørende for å fortsette å vokse og for internasjonal posisjonering.

Ekspertenes beste tips: Slik shopper du mer bærekraftig
I samarbeid med både moteuken i København og Norwegian Fashion Hub innfører nå også Oslo Runway her hjemme såkalte minimumskriterier for merkene som skal vise sine kolleksjoner fremover.