Bærekraft i motebransjen

Derfor ser en hel moteverden til København

Skriver motehistorie.

COPENHAGEN FASHION WEEK: Strenge bærekraftskrav er blitt den nye normalen for den danske moteuken. FOTO: Tonya Matyu.
COPENHAGEN FASHION WEEK: Strenge bærekraftskrav er blitt den nye normalen for den danske moteuken. FOTO: Tonya Matyu. Vis mer
Publisert

nytt år, nye moteuker. Eller motemåneder, om du vil. Allerede i slutten av januar er det klart for en ny runde med den danske moteuken før stafettpinnen sendes videre internasjonalt og de virkelig store motebyene står for tur.

Men denne gangen skrives det motehistorie når moteuken nå går av stabelen i den danske hovedstaden.

I begynnelsen av 2020 lanserer den danske moteuken et sett med strenge bærekraftskrav som gjelder for alle merker som vil vise under fashion week-paraplyen.

I store trekk handler det om såkalte minimumskrav som går på bærekraft når det kommer til både strategi, design, materialvalg, sosialt ansvar, mangfold og inkludering samt set design og visning.

Denne sesongen implementeres kravene for fullt – og det berømmelige nåløyet er med det blitt trangere enn noensinne.

– For oss er bærekraft nøkkelen, sier administrerende direktør i Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark til KK.

– Som moteuke er vi en viktig del av motesystemet ettersom vi bringer sammen innflytelsesrike aktører med ulik bakgrunn fra ulike deler av verden, legger hun til.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer