Bærekraft i motebransjen

Derfor ser en hel moteverden til København

Skriver motehistorie.

COPENHAGEN FASHION WEEK: Strenge bærekraftskrav er blitt den nye normalen for den danske moteuken. FOTO: Tonya Matyu.
COPENHAGEN FASHION WEEK: Strenge bærekraftskrav er blitt den nye normalen for den danske moteuken. FOTO: Tonya Matyu. Vis mer
Publisert

nytt år, nye moteuker. Eller motemåneder, om du vil. Allerede i slutten av januar er det klart for en ny runde med den danske moteuken før stafettpinnen sendes videre internasjonalt og de virkelig store motebyene står for tur.

Men denne gangen skrives det motehistorie når moteuken nå går av stabelen i den danske hovedstaden.

I begynnelsen av 2020 lanserer den danske moteuken et sett med strenge bærekraftskrav som gjelder for alle merker som vil vise under fashion week-paraplyen.

I store trekk handler det om såkalte minimumskrav som går på bærekraft når det kommer til både strategi, design, materialvalg, sosialt ansvar, mangfold og inkludering samt set design og visning.

Denne sesongen implementeres kravene for fullt – og det berømmelige nåløyet er med det blitt trangere enn noensinne.

NORSK: Den norsk-somaliske modellen Ceval Omar på catwalken for Rotate under høstens danske moteuke. FOTO: James Cochrane.
NORSK: Den norsk-somaliske modellen Ceval Omar på catwalken for Rotate under høstens danske moteuke. FOTO: James Cochrane. Vis mer

– For oss er bærekraft nøkkelen, sier administrerende direktør i Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark til KK.

– Som moteuke er vi en viktig del av motesystemet ettersom vi bringer sammen innflytelsesrike aktører med ulik bakgrunn fra ulike deler av verden, legger hun til.

– Sammen har vi en sterk stemme og påvirker kulturen rundt mote. Dermed vil det å ha bærekraft på agendaen være med på å skape varig endring i bransjen.

SJEFEN: Daglig leder for den danske moteuken Cecilie Thorsmark. FOTO: Tine Bek.
SJEFEN: Daglig leder for den danske moteuken Cecilie Thorsmark. FOTO: Tine Bek. Vis mer

Det er Thorsmark som skal ha mye av æren for å ha satt nettopp bærekraft høyt på agendaen for den danske moteuken.

I 2020 lanserer hun en svært så ambisiøs treårsplan som skal få alle til å se til Danmark, og som sikrer henne en plass på bransjenettstedet Business of Fashion sin prestisjetunge liste over motebransjens viktigste og mest innflytelsesrike stemmer.

– Jeg er så imponert over hvor dedikerte merkene har vært når det kommer til å gjøre det nødvendige for å leve opp til bærekraftskravene (og dokumentere de), skriver Thorsmark på sin Instagram-profil bare uker før det braker løs i København.

NY NORMAL: Den danske moteuken setter hårete mål for merkene som vil vise. Her fra Saks Potts visningen under høsten moteuke. FOTO: James Cochrane.
NY NORMAL: Den danske moteuken setter hårete mål for merkene som vil vise. Her fra Saks Potts visningen under høsten moteuke. FOTO: James Cochrane. Vis mer

– Og jeg kan nesten ikke vente med å sparke i gang denne nye æraen av Copenhagen Fashion Week 31. januar sammen med 29 utrolige og beundringsverdige merker, sier hun til KK.

Men det kan ikke være enkelt å skulle snu skuta. For selv om bærekraft har stått sentralt for en hel moteverden de siste par årene, er det mye snakk og lite handling.

– For oss var nok det aller vanskeligste målet å redusere karbonavtrykket vårt med 50 prosent, forteller Thorsmark.

NY SESONG: Om får uker er det duket for den danske moteuken. Her backstage fra Aeron-visningen i høst. FOTO: Bryndis Thorsteinsdottir.
NY SESONG: Om får uker er det duket for den danske moteuken. Her backstage fra Aeron-visningen i høst. FOTO: Bryndis Thorsteinsdottir. Vis mer
MER BÆREKRAFTIG: Merkene som vil vise under den danske moteuken må alle være mer bærekraftige på et vis. Her fra Skall Studio-visningen sist. FOTO: James Cochrane.
MER BÆREKRAFTIG: Merkene som vil vise under den danske moteuken må alle være mer bærekraftige på et vis. Her fra Skall Studio-visningen sist. FOTO: James Cochrane. Vis mer

Rundt 90 prosent av arrangementets utslipp stammer fra gjesteprogrammet.

– Men som et internasjonalt event og bransjeplattform er det viktig at vi fortsetter å invitere og være vertskap for høyt profilerte redaktører og innkjøpere. Det er også avgjørende for å fortsette å vokse og for internasjonal posisjonering.

I samarbeid med både moteuken i København og Norwegian Fashion Hub innfører nå også Oslo Runway her hjemme såkalte minimumskriterier for merkene som skal vise sine kolleksjoner fremover.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer