Moteuken i Paris

Derfor var alt rosa hos lukusmotehuset

– Med alt som skjer nå, først pandemi og så krig i Europa, er det klart disse fargene blir hentet frem.

ROSA PÅ BALL: Alt var rosa da Valentino viste sin nyeste kleskolleksjon. FOTO: NTB.
ROSA PÅ BALL: Alt var rosa da Valentino viste sin nyeste kleskolleksjon. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

At rosa er i vinden om dagen motemessig, er det ingen tvil om. Du kan nesten ikke ha unngått å legge merke til fargen som har dukket opp på alt fra catwalken til i gatemoten den siste tiden.

Og da Valentino med sjefdesigner Pier Paolo Piccioli i spissen viste sin nyeste kleskolleksjon under moteuken i Paris nå, var absolutt alt i trendfargen rosa.

THINK PINK: Rosa stod seg frem under Valentino-visningen. FOTO: NTB.
THINK PINK: Rosa stod seg frem under Valentino-visningen. FOTO: NTB. Vis mer

Og da mener jeg alt. Fra set-designet til klærne og tilbehøret. «Rosa er en manifestering av det ubevisste og en befrielse fra behovet for realisme», heter det i skriver som følger. Tanken bak var å skape et «visuelt sjokk», og, ved å fjerne alle andre farger, forhøye både klærne og menneskene bak som med det ble forsterket av den monokrome paletten.

VISUELT SJOKK: Tanken var å skape et «visuelt sjokk», ifølge motehuset. FOTO: NTB.
VISUELT SJOKK: Tanken var å skape et «visuelt sjokk», ifølge motehuset. FOTO: NTB. Vis mer

Overveldet? Jepp, du er ikke alene.

– Piccioli har gitt en ganske utdypende forklaring på hvorfor han ønsket å jobbe med rosa, og det var ganske fluff-preget, sier fargedesigner Dagny Thurmann-Moe.

FARGEEKSPERT: Dagny Thurmann-Moe, kreativ leder i KOI Fargestudio.
FARGEEKSPERT: Dagny Thurmann-Moe, kreativ leder i KOI Fargestudio. Vis mer
PROTEST: En protest mot realismen med rosa, kun brutt opp av enkelt svart og hvitt under Valentino-visningen. FOTO: NTB.
PROTEST: En protest mot realismen med rosa, kun brutt opp av enkelt svart og hvitt under Valentino-visningen. FOTO: NTB. Vis mer

– Rosa er en farge han alltid bruker i sine kolleksjoner, men også en slags protest mot realismen. Det kan også virke som om det er en slags feiring av kjærlighet og inkludering. Også er den jo en slags it-farge, som heller ikke er ubetydelig. Dette er en enkel måte å skape oppmerksomhet rundt kolleksjonen på, mener hun.

Ifølge henne er rosa er en del av de fargene vi oppfatter som energiske og optimistiske, og med alt som skjer nå, først pandemi og så krig i Europa, er det klart disse fargene blir hentet frem.

TON I TON: Også tilbehøret var rosa hos Valentino. FOTO: NTB.
TON I TON: Også tilbehøret var rosa hos Valentino. FOTO: NTB. Vis mer

– Dopamin-dressing er også et begrep som er relevant i 2022, og denne kolleksjonen passer godt inn i det, konkluderer hun.

Med det speiler moten igjen samtiden, som jo nettopp er dens fremste oppgave.

– Fargene vi oppfatter som energiske og optimistiske, som gult, orange, rosa og rødt, er farger vi trekkes mot i tider med uro. I tillegg går vi gjerne for maksimalisme fremfor minimalisme i slike usikre tider.

EGEN FARGE: Det var selvsagt ikke hvilken som helst rosafarge som dominerte under Valentino-visningen, men en laget i samarbeid med Pantone. FOTO: NTB.
EGEN FARGE: Det var selvsagt ikke hvilken som helst rosafarge som dominerte under Valentino-visningen, men en laget i samarbeid med Pantone. FOTO: NTB. Vis mer

Men til syvende og sist er det altså for oppmerksomhetens skyld, mener hun.

– Det er få kolleksjoner fra sesongen som har fått mer oppmerksomhet enn denne.

SELV I SORT: En mer nedtonet sjefdesigner, Pier Paolo Piccioli. FOTO: NTB.
SELV I SORT: En mer nedtonet sjefdesigner, Pier Paolo Piccioli. FOTO: NTB. Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer