At rosa er i vinden om dagen motemessig, er det ingen tvil om. Du kan nesten ikke ha unngått å legge merke til fargen som har dukket opp på alt fra catwalken til i gatemoten den siste tiden.

Er dette moteukenes mest overraskende trend?
Og da Valentino med sjefdesigner Pier Paolo Piccioli i spissen viste sin nyeste kleskolleksjon under moteuken i Paris nå, var absolutt alt i trendfargen rosa.

Og da mener jeg alt. Fra set-designet til klærne og tilbehøret. «Rosa er en manifestering av det ubevisste og en befrielse fra behovet for realisme», heter det i skriver som følger. Tanken bak var å skape et «visuelt sjokk», og, ved å fjerne alle andre farger, forhøye både klærne og menneskene bak som med det ble forsterket av den monokrome paletten.

Toppmodellen donerer lønnen til de rammet av krigen i Ukraina

Overveldet? Jepp, du er ikke alene.

Matchet mamma på moteuken
– Piccioli har gitt en ganske utdypende forklaring på hvorfor han ønsket å jobbe med rosa, og det var ganske fluff-preget, sier fargedesigner Dagny Thurmann-Moe.


– Rosa er en farge han alltid bruker i sine kolleksjoner, men også en slags protest mot realismen. Det kan også virke som om det er en slags feiring av kjærlighet og inkludering. Også er den jo en slags it-farge, som heller ikke er ubetydelig. Dette er en enkel måte å skape oppmerksomhet rundt kolleksjonen på, mener hun.

– Det var ukomfortabelt å se
Ifølge henne er rosa er en del av de fargene vi oppfatter som energiske og optimistiske, og med alt som skjer nå, først pandemi og så krig i Europa, er det klart disse fargene blir hentet frem.

– Dopamin-dressing er også et begrep som er relevant i 2022, og denne kolleksjonen passer godt inn i det, konkluderer hun.
Med det speiler moten igjen samtiden, som jo nettopp er dens fremste oppgave.

Motebransjen fikk kritikk for å være stille, nå snur de
– Fargene vi oppfatter som energiske og optimistiske, som gult, orange, rosa og rødt, er farger vi trekkes mot i tider med uro. I tillegg går vi gjerne for maksimalisme fremfor minimalisme i slike usikre tider.

Men til syvende og sist er det altså for oppmerksomhetens skyld, mener hun.
– Det er få kolleksjoner fra sesongen som har fått mer oppmerksomhet enn denne.
