Norsk mote

– Det er jo helt sykt!

Her er smykkene til den norske designerne på moteuken i New York.

NORSK MOTE: Det norske smykkemerket får oppmerksomhet internasjonalt. FOTO: Stephanie Sikkes.
NORSK MOTE: Det norske smykkemerket får oppmerksomhet internasjonalt. FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer
Publisert

- Jeg ble kontakt av ham i høst. Han sa at han elsket merket, og lurte på om jeg ville gjøre et samarbeid med ham. Svaret er jo åpenbart, sier Cathrine Børter til KK.

Hun snakker om New York-baserte Jason Wu, en av verdens fremste motedesignere.

Pearl Octopussy har for alvor fått internasjonal oppmerksomhet de siste årene. Kjent for sine maksimalistiske smykker og sin bruk av både perler og strass er Børter blitt en av Norges mest anerkjente og omtalte smykkedesignere.

Nå har hun vært i New York der hun viste smykkene sine for en samlet motebransje i samarbeid med Jason Wu.

I NEW YORK: Cathrine Børter på plass i motemetropolen.FOTO: Stephanie Sikkes.
I NEW YORK: Cathrine Børter på plass i motemetropolen.FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

Han ville ha noe lett og delikat som kunne komplementere kolleksjonen, forteller hun.

Det skulle være gull, ferskvannsperler og strass.

– Samarbeidet oss imellom gikk veldig bra. Han er utrolig profesjonell og effektiv, men også morsomt og varm, sier hun om Wu.

BACKSTAGE: Her er ørepynt fra det norske merket på en av modellene. FOTO: Stephanie Sikkes.
BACKSTAGE: Her er ørepynt fra det norske merket på en av modellene. FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

I starten av februar reiser Børter sammen med en fotograf til New York for å gjøre klar kolleksjonen og å overvære visningen.

FOTO: Stephanie Sikkes.
FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer
FOTO: Stephanie Sikkes.
FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

– Vi var på hovedkvarteret hans og fikk møte hele teamet der de jobbet med modeller og la siste hånd på verket. Det var en veldig kul opplevelse. Det var også en god atmosfære der – et ambisiøst miljø!

FOTO: Stephanie Sikkes.
FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer
KOLLEKSJONEN: Slik ser deler av planleggingen backstage ut. FOTO: Stephanie Sikkes.
KOLLEKSJONEN: Slik ser deler av planleggingen backstage ut. FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

Visningen finner sted på Guggenheim-museet i motemetropolen – et av verdens mest anerkjente museer for samtidskunst.

– Det var så vakkert! Nivået på design og set-up, antall mennesker og fotografer som var der. Det var så inspirerende og annerledes enn det vi er vant med her hjemme. Et helt annet maskineri, liksom.

SAMARBEID: Jason Wu og den norske smykkedesigneren Cathrine Børter. FOTO: Stephanie Sikkes.
SAMARBEID: Jason Wu og den norske smykkedesigneren Cathrine Børter. FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

– Hva betyr dette for deg – og for merket?

– Det er selvfølgelig stort å bli plukket opp av en så kjent designer. For en ære det er! Det er både kult i seg selv, men også med tanke på mulighetene det gir og dørene det åpner. Vi møtte så mange bra folk, og fikk noen møter som kanskje betyr enda flere turer til New York. Det er spennende!

FOTO: Stephanie Sikkes.
FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer
FOTO: Stephanie Sikkes.
FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

Sunniva Hartgen er Head of Fashion i Oslo Runway. Hun sier til KK at hun tror mange synes det er forfriskende å se prangende smykker etter en lang tid med mer minimalistiske og enkle varianter.

– Jeg tror også at Pearl Octopussy har gjort noe lurt med hvordan de har valgt å style smykkene, ofte til en mer minimalistisk og tidløs look som treffer bredt. Smykkene styles også på flere ulike måter som er spennende og gøyalt, og sier indirekte med det at dette er et merke for alle, sier hun.

Sunniva Hartgen er Head of Fashion i Oslo Runway, FOTO: Privat.
Sunniva Hartgen er Head of Fashion i Oslo Runway, FOTO: Privat. Vis mer

– Hva har det å si for norsk mote at et norsk merke får oppmerksomhet på arena som moteuken i New York?

Det har selvsagt masse å si. Det er alltid kult med overraskende designsamarbeid, og kanskje litt ekstra når de store husene går sammen med mindre merker. Jeg tenker det er veldig bra at norsk mote blir fremstilt i et moderne og seriøst lys, for det er mye spennende som skjer i den norske motescenen om dagen. Jeg håper dette kan inspirere flere norske merker til å få større selvtillit og å se at dørene som står på gløtt faktisk er mulige å gå igjennom.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer