Moteåret 2022:

Dette blir de største motesnakkisene

Designerkabal, gjenbruk, luksusshopping og NFT.

HVA VIL VI SNAKKE OM? Mye og mangt preger moten i året som kommer. FOTO: NTB
HVA VIL VI SNAKKE OM? Mye og mangt preger moten i året som kommer. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Nytt år, nye muligheter – også for motebransjen. Etter et par mildt sagt turbulente år er det på tide å finne tilbake til en slags ny normal etter å ha kjempet for å holde hodet over vannet en lang periode nå. Men hva blir egentlig de helt store snakkisene i moteåret 2022?

Hvem tar over hos Louis Vuitton?

Året sluttet trist da nyheten om at Louis Vuitton-designer Virgil Abloh var død slo ned som en bombe i starten av desember. Off-White-grunnleggeren, som i 2018 tok over det kreative ansvaret for Louis Vuittons herreavdeling, hadde holdt sykdommen skjult for omverdenen.

DØDE: Virgil Abloh var kreativ leder for Louis Vuittons herrekolleksjoner. FOTO: NTB
DØDE: Virgil Abloh var kreativ leder for Louis Vuittons herrekolleksjoner. FOTO: NTB Vis mer

Han døde, 41 år gammel, etter å ha tapt kampen mot en sjelden form for kreft.

Det sendte sjokkbølger gjennom en hel moteverden som vil minnes Abloh som intet mindre enn en banebryter. Han gikk i bresjen for demokratisering av moten, stod på barrikadene for mangfold og inkludering i motebransjen og skrev historie som den første svarte designeren til å lede Louis Vuitton og den tredje til å lede et fransk luksusmotehus. Han skal også ha mye av æren for å ha forent gatemoten med luksusmoten.

Så hva skjer nå? En hel moteverden holder pusten mens de venter på hvem Louis Vuitton vil offentliggjøre som Ablohs arvtager. Ryktene vil ha det til at rapper og designer Kanye West er et navn i potten. Men ingenting er skrevet i sten.

TO GODE VENNER: Virgil Abloh og Kanye West var gode venner både privat og profesjonelt. FOTO: NTB
TO GODE VENNER: Virgil Abloh og Kanye West var gode venner både privat og profesjonelt. FOTO: NTB Vis mer

De to var gode venner, og ryktene vil ha det til at West, eller Ye som han nå heter, vil hedre sin avdøde kompis ved å videreføre hans arv hos det franske lukusmotehuset. Samtidig har Louis Vuitton gjort det klart at de ikke har hastverk. Abloh siste kolleksjon ble vist torsdag uten en ny kreativ leder ved roret. Og Kanye – han er god venn med LVMH, som eier blant andre Louis Vuitton, sin argeste konkurrent luksusgruppen Kering, og har brukt mye Balenciaga og Bottega Veneta som er under sistnevntes paraply.

HANS SISTE KOLLEKSJON: Louis Vuittons visning torsdag var avdøde Virgil Ablohs siste kolleksjon for det franske luksusmotehuset. FOTO: NTB
HANS SISTE KOLLEKSJON: Louis Vuittons visning torsdag var avdøde Virgil Ablohs siste kolleksjon for det franske luksusmotehuset. FOTO: NTB Vis mer

Og hvem tar Bottega Veneta videre?

Det kom som et sjokk da Daniel Lee annonserte sin avgang etter bare tre år. Han skal ha mye av æren for å ha blåst nytt liv i det italienske luksusmotehuset med sine nye it-vesker og design slik som eksempelvis merkets Puddle boots som delte vannene. Lee fjernet også Bottega Veneta fra alle sosiale medier – et trekk som vakte stor oppsikt til tross for at Hedi Slimane hadde gjort tilsvarende som kreativ leder ved Saint Laurent år tidligere.

I SJEFSTOLEN: Matthieu Blazy er ny kreativ leder for Bottega Veneta. FOTO: Bottega Veneta
I SJEFSTOLEN: Matthieu Blazy er ny kreativ leder for Bottega Veneta. FOTO: Bottega Veneta Vis mer

Det er Matthieu Blazy som er ny kreativ leder for Bottega Veneta. Han er ingen hvem som helst. Med bakgrunn fra Raf Simons Calvin Klein og Phoebe Philos Celine er det knyttet store forventninger til ham – uten at det nødvendigvis betyr at han på noen måte vil «revolusjonere» det italienske luksusmotehuset. Han er nemlig kjent for sin minimalistiske estetikk – ikke helt ulik sin forgjenger.

Spørsmålet er om han vil makte å ta Bottega Veneta videre etter det store oppsvinget. Det er nå den virkelige jobben begynner. Han skal ikke bare videreføre den massive hypen luksusmerket har hatt de siste par årene, men også øke salget. Til hans fordel er prognosene for luksusmarkedet gode også post-korona.

Phoebe Philos nye merke

Det ble stor oppstandelse da Phoebe Philo takket for seg som kreativ leder ved Celine tilbake i 2017 etter ti år ved roret hos det franske luksusmotehuset. Og det ble om mulig enda mer baluba da hennes arvtager var klar. Det var den kontroversielle Hedi Slimane som skulle innta sjefstolen. Han kom fra Saint Laurent der han hadde gjort en rekke upopulære og kontroversielle trekk for å modernisere det franske luksusmotehuset, blant annet å fjerne Yves fra merkenavnet og tømme luksusmotehusets Instagram-konto for innhold – et trekk flere har gjort etter ham.

HØYT ELSKET: Phoebe Philo starter nå sitt eget merke. FOTO: NTB
HØYT ELSKET: Phoebe Philo starter nå sitt eget merke. FOTO: NTB Vis mer

Women's Wear Daily kaller Philo en av sin generasjons mest ærverdige og «bankable» designere. Gleden var stor da hun i fjor avslørte at joda, hun kommer tilbake til moten etter en aldri så liten kunstpause, og skal nå starte sitt helt eget motehus. Philo har imidlertid vært svært så sparsom med detaljene, og bortsett fra at hun har sagt at hun skal skape klær og tilbehør «med utgangspunkt i eksepsjonell kvalitet og design» vites ikke så mye mer – foreløpig.

«OLD CELINE»: Mange savner Celine slik det var under Phoebe Philo. FOTO: NTB
«OLD CELINE»: Mange savner Celine slik det var under Phoebe Philo. FOTO: NTB Vis mer

Hva vil skje med luksusmarkedet?

De siste par årene har vært et slag i trynet for motebransjen – slik det har for så mange andre. Så da skulle man kanskje tro at det var luksus som tok den største støyten. Men neida. Til tross for at motevisninger verden over er blitt avlyst og utsatt, butikker stengt, reiser innstilt og sosial distansering nærmest vært hovedregelen, har luksusmarkedet greid seg. Og det faktisk overraskende bra!

Til tross for at pandemien enda ikke er over er spådommene fra analytikerne klare: Luksus vil fortsette å vokse i 2022, og mest sannsynlig også overgå pre-pandemi-nivåer, skriver Financial Times.

LUKSUS VOKSER: Luksusmarkedet vokser. Louis Vuitton åpnet nylig en helt ny butikk i Oslo. FOTO: Louis Vuiton
LUKSUS VOKSER: Luksusmarkedet vokser. Louis Vuitton åpnet nylig en helt ny butikk i Oslo. FOTO: Louis Vuiton Vis mer

For ettersom verden sakte, men sikkert åpner opp vil vi reise mer. Samtidig vil det aller meste bli dyrere. Det er gode nyheter for luksusmarkedet som kan se på så mye som inntil en dobling av prisen, mener avisen. Louis Vuitton, Hermès og Chanel har alle allerede økt sine priser under pandemien, og ettersom både materialer og arbeidskraft blir dyrere i 2022– ja, så øker utsalgsprisene også – betraktelig.

Secondhand vil vokse seg større

Interessen for gjenbruk har vokst seg større under pandemien. Det går hånd i hånd med den grønne bølgen som for alvor skyller over motebransjen. Det strekker seg langt utover Tise og Finn.no her hjemme. For nå ser også de aller mektigste i motebransjen mot gjenbruk.

FAST FASHION: Også de store aktørene ser seriøst på gjenbruk. FOTO: NTB
FAST FASHION: Også de store aktørene ser seriøst på gjenbruk. FOTO: NTB Vis mer

En del har allerede begynt. Som H&M som satser på egne plattformer for videresalg av brukte klær. Andre inngår partnerskap med secondhand-plattformer som Vestiaire Collective og The RealReal. Det er bare starten på noe større. For ettersom stadig flere kunder vurderer å velge brukt fremfor nytt, må merker og motehus nå posisjonere seg. Kanskje er det ikke lenger noen plass til fast fashion i motebildet anno 2022?

Det mener blant andre Framtiden i våre hender som ikke er redd for å ta bladet fra munnen. «Det finnes ingen H&M eller Zara i en bærekraftig verden», skriver leder Anja Bakken Riise i et innlegg på TV2.no. Hun mener klesindustrien er en miljøversting, og at endringene som gjøres ikke monner. Samtidig ser vi bilder av fjell av brukte moteklær i ørkenen utenfor Chile. Det gjør inntrykk. Ekspertene har sagt det i en årrekke: Overproduksjonen må ned. Og det må forbruket vårt også. Men ifølge ekspertene KK har snakket med starter det hos de som bør ta ansvaret: produsentene.

DEMONSTRASJON: Aktivister demonstrerer mot fast fashion i Amsterdam. FOTO: NTB
DEMONSTRASJON: Aktivister demonstrerer mot fast fashion i Amsterdam. FOTO: NTB Vis mer

NFT vil bli allemannseie?

Nåja. Men en snakkis blir det i alle fall! Motebransjen fortsetter sin jakt på Generasjon Z, og vil nærmest bli tvunget til å gå inn i NFT-markedet på en eller annen måte. NFT står for non-fungible token, og er digitale eiendeler på blokkjeder. Et slikt token er et bevis på at man eier den digitale eiendelen den representerer – et moteprodukt, for eksempel. Det gir motebransjen dollartegn i øynene. For potensielt klingende mynt i kassa er jo svært gode nyheter for aktører som må tenke nytt, kreativt og annerledes for å skulle nå ut til en helt ny målgruppe.

EKTE ELLER IKKE? Også sneakers kan selges som NFT. FOTO: NTB
EKTE ELLER IKKE? Også sneakers kan selges som NFT. FOTO: NTB Vis mer

Pandemien vil fortsette å prege moten

Det blir bra. Men den globale krisen, som har rammet motebransjen hardt, vil fortsette å sette sitt preg en god stund fremover. Moten skal speile samtiden, og med koronapandemien som fortsatt henger over oss vil det naturlig nok prege også selve motebildet rent trendmessig.

POST PANDEMI-MOTE: Sexy på catwalken hos Saint Laurent. FOTO: NTB
POST PANDEMI-MOTE: Sexy på catwalken hos Saint Laurent. FOTO: NTB Vis mer

Det er litt sånn: Trenden er død, leve trenden. For til tross for at den gjengse oppfatningen er at det ikke lenger finnes noen trender, så gjør det jo vitterlig det. Til felles har de det at de er farget av pandemien. Nå skal designeren ta sexy tilbake, og catwalken oversvømmes av det kort-korte, kroppsnære og gjennomskinnelige. Tenk Studio 54 og Gucci under Tom Ford tidlig 2000-tallet. For vi blir kanskje litt nostalgiske under en pandemi. Ikke minst er det en klar kontrast til «hjemmekontor-uniformen» de fleste av oss har sverget til. Og designerne, de gir oss positivitet og fremtidstro på catwalken.

DRONER: Dolce & Gabanna viste med droner under pandemien. FOTO: NTB
DRONER: Dolce & Gabanna viste med droner under pandemien. FOTO: NTB Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer