For motens viktigste oppgave er å speile samtiden. Det gjør den ved å love bedre tider. Alt blir bra! «Denne sesongen handler om energi, håp og optimisme ettersom verden åpner opp igjen, og å hilse den med selvsikkerhet», sier kreativ direktør i Ganni, Ditte Reffstrup om merkets nyeste kolleksjon, som er full av bærfarger.
Fra rødt til bringebærrosa, kirsebær og plomme. Det blir en av høstens største fargetrender, skal vi tro designerne. En slags fruktcocktail av farger som oser av nettopp optimisme, håp og framtidstro.
Det så vi også i gatemoten under sesongens moteuker, der influensere og motepersonligheter igjen kunne bruse med fjærene.
Det er farger det går i. For en ellers så monoton sjel – i alle fall motemessig – høres det kanskje ut som dårlige nyheter. Men i det større bildet vitner det om at moten i aller høyeste grad oppfyller sin funksjon.
Og at vi endelig ser slutten på den globale krisen som også rammet motebransjen hardt. Framtidens farger er på mange måter farget av fortiden. Selv om jeg nok personlig foretrekker svart som det nye svart.

Skjønne nyheter: Vi har testet, så du slipper



