Årets farge

Dette blir trendfargen i 2023

Men fargeeksperten er ikke overbevist.

ÅRETS FARGE: Ikke rød, men ikke helt rosa heller. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
ÅRETS FARGE: Ikke rød, men ikke helt rosa heller. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer
Publisert

Den er liksom ikke rød. Ikke helt rosa heller. Mer som en slags hybrid av de to overnevnte. Med blålilla undertoner.

Fargen som Pantone har døpt Viva Magenta er årets trendfarge for 2023.

Og med det skal den være toneangivende blant annet innenfor mote i det nye året.

PÅ CATWALKEN: Loewe er kjent for sin bruk av farger. Her fra motehusets AW22-kolleksjon. FOTO: Loewe.
PÅ CATWALKEN: Loewe er kjent for sin bruk av farger. Her fra motehusets AW22-kolleksjon. FOTO: Loewe. Vis mer

Men det er en sannhet med modifikasjoner sier fargeekspert Dagny Thurmann-Moe.

– Joda, vi kan finne magentafargen i trendbildet, men den kommer ikke til å være den viktigste innenfor verken mote, interiør eller arkitektur, sier hun til KK.

EKSPERT: Dagny Thurmann-Moe er grunnlegger og kreativ leder av Koi Fargestudio. FOTO: Privat.
EKSPERT: Dagny Thurmann-Moe er grunnlegger og kreativ leder av Koi Fargestudio. FOTO: Privat. Vis mer

Ifølge henne har Pantone «svulstige beskrivelser» på farger som først og fremst symboliserer det amerikanske samfunnets status. Slik har det vært de fem siste årene.

Thurmann-Moe mener det er naturlig med en motreaksjon etter 20 år med «shades of beige, white og gray». Hun er derfor ikke overrasket over valget av årets farge.

I GATEMOTEN: Fargen i gatemoten under moteuken i København i høst. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
I GATEMOTEN: Fargen i gatemoten under moteuken i København i høst. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

– Denne motreaksjonen var godt i gang før alle krisene vi befinner oss i nå skjedde, men fargebruken og epoken blir helt klart forsterket av nettopp det Pantone kaller ukonvensjonelle tider.

Hun beskriver fargen Viva Magenta som «en rosatone som nesten er rød».

– Vi har felles assosiasjonssett for det vi kaller hovedfargene i fargesirkelen, men ikke spesifikke nyanser som denne. Generelt assosierer vi varmere farger med optimisme og styrke, og vi kan anta at fargen vil ha det samme assosiasjonssettet, oppsummerer hun.

FØR VAR: Zendaya er ikke stilikon uten grunn. Her er hun i fargen signert Tom Ford. FOTO: NTB.
FØR VAR: Zendaya er ikke stilikon uten grunn. Her er hun i fargen signert Tom Ford. FOTO: NTB. Vis mer

– Hvorfor trenger vi en sånn type farge nå tror du?

Det er ganske typisk at måten vi kler oss på og innreder på blir mer utfordrende når verden føles utrygg. Det handler om flere ting, for eksempel behov for følelsen av frihet og fandenivoldskhet, men også følelser av trygghet og ro. Mennesker er pattedyr, og våre naturlige omgivelser er veldig fargerike og i endring gjennom hele året. Det er mye forskning som støtter opp under det at vi fungerer bedre i miljøer som ikke er fargeløse. Det gjelder også måten vi kler oss på. Så på mange måter, kan vi si at vi blir mer i kontakt med behovene våre når vi kjenner at det raser rundt oss. Da blir fargene viktige.

IØYENFALLENDE: Fargen skal visstnok symbolisere styrke og progresjon. Kanskje er det nettopp det vi trenger. FOTO: NTB.
IØYENFALLENDE: Fargen skal visstnok symbolisere styrke og progresjon. Kanskje er det nettopp det vi trenger. FOTO: NTB. Vis mer

Å tro at denne fargen vil dominere trendbildet har hun likevel ikke tro på.

– Det er sjeldent at de forskjellige aktørene klarer å enes om hva som er den viktigste fargen for et år, og det er ofte fordi alle og ingen egentlig er riktige. Flere farger vil alltid være riktige og være med på å forklare samfunnet vårt, forklarer hun.

Thurmann-Moe trekker også frem store regionale forskjeller, og det selv i de skandinaviske landene, forteller hun.

– Eksempelvis er Norge et land som bruker betraktelig mer farge enn nabolandene våre, både innenfor interiør og mote.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer