Den er liksom ikke rød. Ikke helt rosa heller. Mer som en slags hybrid av de to overnevnte. Med blålilla undertoner.

Dette er vinteres store kjoletrend
Fargen som Pantone har døpt Viva Magenta er årets trendfarge for 2023.
Og med det skal den være toneangivende blant annet innenfor mote i det nye året.

Men det er en sannhet med modifikasjoner sier fargeekspert Dagny Thurmann-Moe.

Er du klar for denne trenden?
– Joda, vi kan finne magentafargen i trendbildet, men den kommer ikke til å være den viktigste innenfor verken mote, interiør eller arkitektur, sier hun til KK.

Ifølge henne har Pantone «svulstige beskrivelser» på farger som først og fremst symboliserer det amerikanske samfunnets status. Slik har det vært de fem siste årene.

Disse rosa-tonene bør du se etter nå!
Thurmann-Moe mener det er naturlig med en motreaksjon etter 20 år med «shades of beige, white og gray». Hun er derfor ikke overrasket over valget av årets farge.

– Denne motreaksjonen var godt i gang før alle krisene vi befinner oss i nå skjedde, men fargebruken og epoken blir helt klart forsterket av nettopp det Pantone kaller ukonvensjonelle tider.
Hun beskriver fargen Viva Magenta som «en rosatone som nesten er rød».

Nå sverger kjendisene til denne fargen
– Vi har felles assosiasjonssett for det vi kaller hovedfargene i fargesirkelen, men ikke spesifikke nyanser som denne. Generelt assosierer vi varmere farger med optimisme og styrke, og vi kan anta at fargen vil ha det samme assosiasjonssettet, oppsummerer hun.

– Hvorfor trenger vi en sånn type farge nå tror du?
– Det er ganske typisk at måten vi kler oss på og innreder på blir mer utfordrende når verden føles utrygg. Det handler om flere ting, for eksempel behov for følelsen av frihet og fandenivoldskhet, men også følelser av trygghet og ro. Mennesker er pattedyr, og våre naturlige omgivelser er veldig fargerike og i endring gjennom hele året. Det er mye forskning som støtter opp under det at vi fungerer bedre i miljøer som ikke er fargeløse. Det gjelder også måten vi kler oss på. Så på mange måter, kan vi si at vi blir mer i kontakt med behovene våre når vi kjenner at det raser rundt oss. Da blir fargene viktige.

Å tro at denne fargen vil dominere trendbildet har hun likevel ikke tro på.
– Det er sjeldent at de forskjellige aktørene klarer å enes om hva som er den viktigste fargen for et år, og det er ofte fordi alle og ingen egentlig er riktige. Flere farger vil alltid være riktige og være med på å forklare samfunnet vårt, forklarer hun.

Disse 7 fargene dominerte under moteuken i København
Thurmann-Moe trekker også frem store regionale forskjeller, og det selv i de skandinaviske landene, forteller hun.
– Eksempelvis er Norge et land som bruker betraktelig mer farge enn nabolandene våre, både innenfor interiør og mote.