GRÅTT HÅR: Når du får grått hår avhenger hovedsakelig av genetikk. FOTO: NTB Scanpix
GRÅTT HÅR: Når du får grått hår avhenger hovedsakelig av genetikk. FOTO: NTB Scanpix
Grått hår:

Dette er alderen de fleste får grått hår

Og er det sant at stress gjør at vi får dem tidligere?

Mange av oss kvier oss litt for at håret skal bli grått, men det er ingen vei utenom. Noen får de første grå hårene i tidlig alder, mens andre beholder fargen sin lenge. Men hva er pekepinnen vi kan forholde oss til?

- Det er veldig individuelt når vi får grått hår. Noen starter i 20-årene, men det er nok ikke så vanlig. Jeg har ikke mange av de kundene, men jeg har flere i 30-årene og 40-årene, sier Sølvi Bjørnevoll, som er daglig leder for Norsk Frisørskole i Bergen, til KK.

Hun sier også at det synes mer på de som har mørk hårfarge enn de som har lys.

- Mange synes det er skummelt å finne sine første grå hår. Det betyr vel kanskje at en begynner å bli voksen. Men de fleste får grå hår før eller siden, og det går an å gjøre dem mindre synlige hvis du synes det plager deg, sier hun.

LES OGSÅ: Jessica oppdaget de første grå hårene som 15-åring

GRÅTT HÅR: De fleste begynner å få grått hår i 30-årene. FOTO: NTB Scanpix
GRÅTT HÅR: De fleste begynner å få grått hår i 30-årene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Genetikken bestemmer

Sanya Keränen er creative director i Nikita Hair. Hun sier at hos de aller fleste kommer de første grå hårene i 30-årsalderen. Det å få grått hår avhenger først og fremst av genetikk, og hvilken melanintype håret ditt har; lys, mørk eller midt i mellom. Når melaninproduksjonen i hårsekkene avtar med alderen, vil håret bli grått.

- For eksempel har asiatere og mørkhudede mørkere melanin, og vil derfor få grå hår senere enn lyshudede, sier Keränen til KK.

Noen opplever riktignok å få grå hår i 20-årsalderen, men det er mindre vanlig.

Kan du forebygge grå hår?

Du har kanskje hørt uttrykket: «Å bli grå over natten»? Det er ikke helt usant, selv om det riktignok skal ganske mye stress til før håret faktisk blir grått av det.

- Stress påvirker hvor tidlig håret ditt blir grått. Røyking er også en faktor. Du kan forsøke å forebygge grått hår ved å minske stress, slutte å røyke og spise næringsrik mat. Antioksidanter er ikke bare bra for hudens melanin, men også hårets, sier Keränen.

SUNT HÅR: Et godt kosthold gjør at håret ditt holder seg sterkt. FOTO NTB Scanpix
SUNT HÅR: Et godt kosthold gjør at håret ditt holder seg sterkt. FOTO NTB Scanpix Vis mer

Å få i seg nok anitoksidanter kan altså kunne hjelpe deg med å utsette gråfargen litt, om ikke annet å kunne kunne styrke det. Det finnes også hårprodukter med antioksidanter i.

- B12 er også bra for å styrke håret. Det finner du i kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Veganere kan ta kosttilskudd.

Det varierer også veldig hvor lang tid det tar før hele manken er grå. Her spiller også genetikken inn, men igjen kan det å redusere stress, spise sunt og sove nok hjelpe hos mange, sier Keränen.

LES OGSÅ: Slik får du håret til å vokse raskere

Se mer om:
Til forsiden