HUDSKADER: Du kan nyte solen med god samvittighet, men det er viktig å ta forholdsregler for å unngå å bli brent. Foto: NTB Scanpix
HUDSKADER: Du kan nyte solen med god samvittighet, men det er viktig å ta forholdsregler for å unngå å bli brent. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Hudskader:

Dette er faktisk skyld i 80 prosent av hudens forfall

Ingenting ødelegger mer, ifølge hudlege.

Publisert

Vi vet det godt. At vi verken må røyke, spise for fet mat eller steke i solen.

Utfordringen er at vi tilslutt holder hendene for ørene når rådene blir en lang «må ikke»-liste. Det gjelder også solen.

For visste du at UV-stråler er skyld i 80 prosent av hudens forfall?

Effekten av daglig beskyttelse, og spesielt nok av den, kan ikke diskuteres. Utover solkrem bør du altså høre på alle de snusfornuftige anbefalingene om å velge skyggen, huske solhatt og elske siestatimene.

LES OGSÅ: Så mye sol bør du få daglig

Det er solbrentheten som er farlig

Ifølge den danske hudlegen Janne Touborg, som er spesialist i nettopp solens effekt på huden, er det mulig å unngå solskadene ved å økonomisere mengden sol, konsekvent bruke høy solfaktor og unngå de kritiske soltimene midt på dagen.

– Risikoen er likevel at bare få timer i solen kan reaktivere pigmentflekker som ligger latent i hudoverflaten.

Utfordringen med tørr hud kan derimot løses med bruk av kremer med gode fettstoffer, sier Touborg.

Forskning viser at det er selve solbrentheten, eller solskoldingen om du vil, som øker risikoen for kreft i huden. Huskeregelen er derfor at det er rødheten du for enhver pris må unngå.

Når det er sagt, så har solen to sider. På den ene siden fyller den opp energidepotene i kroppen og er den beste leverandøren av livsviktig D-vitamin. På den andre siden lager den trøbbel for utseende vårt, spesielt gjelder det brune pigmentflekker og tørr rødme.

Likevel er det lett å forstå at vi har lyst til å tre ut av skyggen og riste av oss kulden fra vinteren. Den amerikanske hudlegen Nicolas Perricone, anbefaler faktisk å være ute i solen uten beskyttelse i 15 minutter om dagen for å få tilstrekkelig med D-vitaminer.

Utover de 15 minuttene kan solbading sammenlignes med taxikjøring hvor takstameteret teller hver gang solen treffer bilen; vi aner ikke hvor stor regningen blir. Cellene hever altså fra kontoen hver gang vi er i solen, og når det er overtrekk i form av brennende rødme, må vi betale renters rente. For samtlige forbrenninger huskes og registreres i huden, og den sender regning før eller siden.

Det viktigste du kan gjøre er å bruke solkrem, men dessverre bruker de fleste altfor liten mengde. Ansiktet krever en mandelstor porsjon solkrem og kroppen en håndfull. Og smører du for eksempel bare det som svarer til en halv mandel, blir du ikke halvt beskyttet. Nei, da er du beskyttet med kvadratroten av den opprinnelige faktoren, hvilket får en faktor 15 til å styrte ned til cirka fire.

LES OGSÅ: Vi har testet av selvbruning og delt ut tre 6-ere!

Andre tips:

Sørg for beskyttelse både mot UVB- (mot brenthet) og UVA-stråler (mot aldring). UVA-stråler kan ikke gå gjennom ild og vann, men kan til gjengjeld nå oss både gjennom skyer og vindusglass – og de er der hele året rundt.

I den store skjønnhets-ABC står antioksidanter først. Varme tomater og kjølig vannmelon inneholder spesielt mye av stoffet lykopen som går for å være blant de beste innvendige beskytterne.

Et studie fra University of Manchester har vist at daglig inntak av omega-3-rik fiskeolje har en positiv virkning på hudens motstandskraft mot solens stråler.

Solkrem holder normalt sett i noen timer. Hvis du har badet, svettet eller tørket deg med et håndkle, bør du smøre deg inn igjen.

LES OGSÅ: Du kan bli avhengig av solen

LES OGSÅ: Dette må du vite om solkremen du velger

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer