Da «billigkjeden» H&M startet med designersamarbeid tilbake i 2004 var det noe nytt. Nå er det nærmest blitt hverdagskost, og gjestedesignere er noe som så godt alle kleskjedene lefler med.

Derfor går denne motevideoen viralt
Men det har liksom vært eget eget med H&M sine. Kanskje av den enkle grunn at de var først. Men også størst, på et vis. For den svenske klesgiganten kan etterhvert skilte med en nokså imponerende merittliste av designernavn som vanligvis er tilknyttet noen av verdens fremste og aller mest toneangivende luksusmotehus.
Det er ikke bare H&M som vinner på designersamarbeid som dette, for også designerne har utvilsomt noe å hente.

Om ikke det er klingende mynt i kassa, så er det kanskje en ny kundegruppe. Eller i det minste en finger med i spillet når det kommer til demokratiseringen av moten; For det er luksusdesign i en nokså rimelig innpakning til folket. Og det fungerer.

Prinsesse Kates øredobber får du for et par hundrelapper
Lenge var det stille fra klesgiganten. Den en gang så brennende designersamarbeid-flammen hadde liksom dødd ut i skyggen av en viss verdensomspennende pandemi.

Men så – som en slags fugl føniks fra asken var det back to business. I 20201 ble det klart at kleskjedens nye designersamarbeid skulle være med den London-baserte designeren Simone Rocha, kjent for sine dramatiske silhuetter og romantiske, feminine og rebelske design. Det ble en av de fineste samarbeidskolleksjonene fra den svenske klesgiganten på veldig lenge.
Nå avslører H&M at deres neste designersamarbeid er med Mugler.

Her tar stjernene et siste farvel med den ikoniske motedesigneren
Kolleksjonen er laget under ledelse av Muglers kreative direktør Casey Cadwallader, og skal visstnok «innkapsle den unike og livlige ånden til Mugler».

Samarbeidskolleksjonen slippes allerede denne våren, og kleskjeden er ellers meget sparsom med informasjon enn så lenge.

Slik ble hun motebransjens nye yndling
Den franske designeren Manfred Thierry Mugler døde i januar i fjor, 73 år gammel. Han tok riktignok et steg tilbake fra motebransjen i 202, men fortsatte å være en betydelig skikkelse i moteverdenen.

Han var kjent for sitt design med brede skuldre og skreddersøm, inspirert av 1940- og 1950-tallets glamour, skriver BBC. Mugler kledde også opp superstjerner som David Bowie og Lady Gaga, skapte sceneantrekk for Beyoncé og designet Kim Kardashian etterhvert så velkjente og omtalte «wet dress» som hun hadde på under Met-gallaen i 2019.

Ser du hva som mangler her?


Det er den amerikanske designeren Casey Cadwallader som side 2018 har vært kreativ leder ved motehuset Mugler. Han tok over stafettpinnen fra David Koma som hadde sittet i sjefsstolen de siste fire årene.

Nå rives denne ut av butikkhyllene
– Han var en ekte visjonær i sitt felt, sa Cadwallader om Mugler etter hans død.