Til tross for at vinteren riktignok meldte sin ankomst litt for tidlig, er det fortsatt høst en stakket stund til. Vi krysser fingrene for fine høstdager med masse sol og med det er solbriller hendig.
De er liksom overalt alltid. Men hvilke solbrilletrender er det egentlig som gjelder nå i høst? Vi spurte ekspertene.
– Vi ser mye sorte, brune og jordfargede solbriller gjerne i et transparent materiale, sier Victoria Byhring Eregdy, markedssjef i Krogh Optikk til KK.

Tok uvanlig grep for å redde kjærligheten: - Mange trodde det ville bli slutt


– Glassene for denne årstiden kan gjerne være noe lysere eller også graderte – altså at de er mørkere øverst og lysere nedover.
Fasongene som gjelder denne høsten kjenner du kanskje igjen fra både 60-, 70- og 80-tallet. De er riktignok tilpasset i størrelse og farger til det som trender nå.

Strikkeplagget du bør ha i høst

En av høstens store trender
Også fraværet av flashy logoer er verdt å merke seg nå, slår markedssjefen fast.
– Det vi ser er en mer nedtonet bruk av logoer. Litt mer diskret og subtilt. Logoen settes kanskje på innsiden av stangen eller til og med skjult mellom stang og frontpartiet av solbrillene, forteller hun.


Men det finnes såkalte hederlige unntak.

Revet vekk i løpet av ett minutt
– Motvekter til denne trenden slik som Saint Laurents enorme Blaze-solbrille, for eksempel. Men det er unntaket heller enn regelen. Også bruk av merkevaresymboler og andre kjennetegn er blitt mer nedtonet nå, og gjøres oftere ton i ton med logo eller symbol i samme farge som solbrillene.
Også hos optikerkjeden Specsavers merker de at trendene går mot det mer klassiske, sier stilekspert Stine Westlund.


– I tråd med stille luksus-trenden opplever vi at det er solbriller med tidløst design som er mest populære denne sesongen. Disse solbrillen vil også kunne hentes frem år etter år med tanke på deres design.
Andre trender på solbrillefronten denne sesongen er skulpturelle farger, såkalt garnityr og en touch av oransje – og ikke minst klassikeren pilot, men ekstra store.
Eregdy mener, ikke overraskende, at solbrillen er vårt viktigste tilbehør.

– Gjennom de siste ti årene har noen av verdens største merkevarer innen luksussegmentet tatt kontroll over produksjon og distribusjon av egne brille- og solbrillermerker; Dior, Celine, Fendi, Loewe, Givenchy, Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent. Chloé – og så videre.
Det betyr ifølge henne et sterkere og mer uttalt fokus på nettopp briller og solbriller under merkenes motevisninger.

– Som en del av totaliteten av merkevaren. Solbrillen er jo det ultimate tilbehøret som oppdateres fra sesong til sesong, og som følger motehusene langt tettere enn før.
Også trendene for neste år er allerede mer eller mindre i boks. Deleier i og designer for Okkult Louise Bavoux har oversikten:

Høstens trendfarge oser luksus
– Den uanstrengte sporty chic-stilen kommer for alvor. Den blander teknisk materiale med elegante farger. Vi er ikke lenger like interessert i bling og det dristige, mene søker heller den riktige kombinasjonen av farger og former.
Også 70-tallets retrosolbriller er fortsatt på moten, forsikrer designeren. De er både store, voluminøse, feminine og elegante.

– Nå kommer de i mer rektangulære og åttekantede former, forteller Bavoux.
Ryktene om logoens død virker å stemme.
– Det er ikke så mye dristige detaljer og logomani på solbrillefronten lenger. Vi heller i stedet for mot stille luksus-trenden.
Kvalitet, former og farger er det som avgjør hvilken solbrille folk vil ha nå, mer enn å vise hvilket merke solbriller er fra.
– Trenden slår et slag for lang levetid og kvalitet, og man forventer at solbrillen skal vare flere sesonger. Det handler om håndverk og detaljer mer enn et merke.