Du har sikkert fått med det de superhøye, elastiske, fargerike støvlettene Balenciaga presenterte under sin vår/sommer 2017-visning. Det var blant annet norske Jenny Sinkaberg som var modell under visningen (les intervju her). Skoene hun og de andre modellene hadde på seg var svært så iøynefallende, og vi har sett at flere fashionistaer har gått til innkjøp av skoene i både høye og lave varianter, med eller uten print.
Balenciaga har fått spesielt mye oppmerksomhet den siste tiden etter at de lanserte en stor blå veske til 20 000 kroner. Hvorfor har den fått så mye plass i media, spør du? Vesken ligner nemlig på Ikeas blå «Frakta»-pose til 5 kroner. Vi måtte selvsagt høre med Ikea om hva de syns om «kopieringen» og Gudrun Lægreid, senior kommunikasjonsrådgiver i Ikea, sier det hele har vært svært så moro for dem.
- Vi syns det er både smigrende og moro at våre kunder blir inspirert av våre produkter til å være kreative.
- Tror dere Balenciaga hadde deres pose i tankene da de designet sin egen variant?
- Det er umulig for meg å si, men «Frakta» har vært i sortimentet vårt lenge og vi selger rundt 62 millioner poser på verdensbasis hvert år, så mange jo sett posen før hvert fall, sier Lægreid.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger