SKEIS HOS FRISØREN: Misfornøyd etter at frisørtimen ikke gikk helt som den skulle? Frisørene og Forbrukerrådet svarer på hva du har krav på dersom det skulle skje. Foto: Plainpicture
SKEIS HOS FRISØREN: Misfornøyd etter at frisørtimen ikke gikk helt som den skulle? Frisørene og Forbrukerrådet svarer på hva du har krav på dersom det skulle skje. Foto: Plainpicture
Klage På Frisøren

Dette har du krav på dersom ting går skeis hos frisøren

Se hva Forbrukerrådet og frisørene har å si om saken her!

Selv om vinteren akkurat har kommet, skjer det som skjer hvert eneste år: Jeg vil ha vår, sommer og lyst hår. I dag er dagen mitt brune, lange, tjukke hår skal få i seg litt lyse striper. Jeg viser et eksempelbilde jeg har tatt med frisøren, hun forstår akkurat hva jeg vil ha - det virker hvert fall sånn - så nå gjenstår det bare å lene seg tilbake og la magien skje. Hva annet kan man gjøre enn å stole på eksperten? Men så skjer jo det som i ny og ne kan skje: Jeg blir sittende å gape i speilet mens panikken sprer seg i kroppen etter at fargen er vasket ut. Nei, dette var ikke det jeg hadde sett for meg.

IKKE HELT SOM PLANLAGT: Slik så det ut etter at jeg hadde bedt om lyse striper. Foto: KK.no
IKKE HELT SOM PLANLAGT: Slik så det ut etter at jeg hadde bedt om lyse striper. Foto: KK.no Vis mer

Det lange, brune håret hadde blitt oransje og fullt av tekniske feil. Så hva gjør jeg nå? Jeg får beskjed om at jeg må komme tilbake for å få det slik jeg egentlig ville ha det, MEN for en ekstra kostnad. Det var ikke dette jeg så for meg. Det var ikke dette vi ble enige om. Begge parter står på sitt og til slutt blir det ord mot ord.

Så, hva kan jeg som kunde kreve dersom det går skeis hos frisøren? Hva gjør jeg nå? 

Dette har frisørene å si om saken

Lise Holm-Glad, leder for Defines frisør-team, sier til KK.no at det er lurt å ta med et bilde av hva du ønsker til frisøren. Skulle det gå galt kan du ta med dette bildet tilbake og vise både frisør og eieren av salongen hva du faktisk ville ha. 

- I de salongene jeg har jobbet, har det vært vanlig prosedyre å gi ny behandling kostnadsfritt hvis det ble feil for kunden. Dra tilbake, snakk med daglig leder og vis referansebildet ditt, sier Holm-Glad.

Birgit Flønes, eier av B.Hair i Molde, sier seg enig med Holm-Glad: Kunden har krav på å få rettet opp håret dersom man er misfornøyd - uten ekstra kostnad.

- Kunden har alltid rett. Uansett om det er ord mot ord. Hvis det skjer en bom, så er det ingen tvil: Da justerer man på det. Vi vil jo ha fornøyde kunder, sier Flønes.

- Løser ikke dette saken, kan du klage den inn

Også Gevir-gründer Agnes Gulbrandsen sier det riktige er å tilby en ny behandling. Men, at det er noen ting kunden må tenke på også.

- Så fort du ser at det er feil, så må du si fra. Det blir en mye vanskeligere situasjon dersom du kommer tilbake etter en uke eller to. Men, vi ønsker selvfølgelig at kunden skal komme tilbake. Hvis én kunde blir misfornøyd, er det stor sannsynlighet for at han eller hun forteller om opplevelsen til ti andre.

Gulbrandsen anbefaler deg derfor å ikke handle på impuls. Dersom du er usikker på hvilken frisør du skal gå til, så gå til frisøren til venninnen du mener har det fineste håret! 

Så fort du ser at det er feil, så må du si fra. 

Ifølge Forbrukerrådet er ikke en frisøravtale lovregulert, og hvilke rettigheter og plikter du har kommer derfor an på det som står i avtalen. Svein Arnesen i Forbrukerrådet forteller KK.no at utgangspunktet er imidlertid at tjenesteyteren skal gjøre et faglig godt arbeid, og gi den informasjonen du trenger for et best mulig avgjørelsesgrunnlag.

- Dersom du eksempelvis ønsker å farge håret, bør frisøren fraråde eller komme med andre forslag dersom det er åpenbart at resultatet ikke kommer til å bli slik du ser for deg. Merk at du kan ha begrensede klagemuligheter når det gjelder resultatet om du trosser frisørens fraråding, sier Arnesen.

Skulle det gå til det at du og frisøren din ikke kommer til en enighet muntlig, sier Arnesen at du bør klage skriftlig.

- Løser ikke dette saken, kan du klage saken inn til Forbrukerrådet.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nytte for nye lesere!

Til forsiden