Det kan virke som om kampen om oppmerksomheten har hardnet. Motemerkene slåss nærmest om å overgå hverandre, og det hele måles i visninger, likerklikk og delinger på sosiale medier.
Og målet? Det er selvsagt å gå viralt.

Kim Kardashian bryter stillheten: – Rystet
Da gjelder det å overraske, imponere og også sjokkere. For vi har jo allerede sett det meste, og det skal mer til enn noensinne å fange, for ikke å snakke om å holde på oppmerksomhet til en hel verden.
Likevel er det noen som greier det.
Her er moteøyeblikkene som gikk viralt i året som er gått:
Paris Hilton for Versace
Mange fikk nok nyvunnen respekt for festjente og hotellarving Paris Hilton etter å ha sett dokumentarfilmen This is Paris.
Ganske så hjerteskjærende, egentlig.

Hun ble uansett tatt svært godt i mot da hun lukket Versace-visningen under høstens moteuke i Milano i ført en av 90-tallets fremste klesplagg; den kort-korte paljettkjolen. Rosa, så klart. Som tatt ut av tv-serien The Simple Life der Hilton spilte sammen med venninnen Nicole Richie.

Luksusmerkets «barnekampanje» vekker avsky
That's hot, som hun selv ville ha sagt.
Valentino så rosa
Bokstavelig talt. For for luksusmotehusets AW22-visning var alt i fargen som har ridd moteverdenen som en mare det siste året.
Fra såkalt Barbiecore til post-pandemisk «dopamin dressing» har også motehus som Versace og Balenciaga slått et slag for den eksentriske fargen som har fått det nokså passende tilnavnet; hot pink.

Og da Pierpaolo Piccioli, Valentinos kreative leder, farget catwalken i den samme fargen, var det ingen tvil; som ved et trylleslag var rosa årets viktigste farge.
Den hvite singleten
Det enkle er ofte det beste.
Kanskje det var som en reaksjon på paljettene som har ligget som strødd på catwalken ettersom pandemien sakte, men sikkert har beveget seg inn i bakspeilet.


Er dette moteukenes mest overraskende trend?
Eller som en påminnelse om at det tross alt er basisgarderoben som er viktigste.
Uansett; Pradas hvite singlet gikk viralt raskere enn du kan si «garderobeklassiker». Og med det var fysiske og digitale butikkhyller fylt opp til randen med klassikeren over dem alle.
«Nakenkjolen»
Glenn Martins, som sitter med det kreative ansvaret for både Y/Project og Diesel, har fått folk til å snakke denne sesongen.
Kanskje aller mest om «nakenkjolen» for førstnevnte merke som av åpenbare grunner har fått oppmerksomhet.

Et skråblikk på moteverdenens evige fiksering på kropp, og kanskje også Hollywoods evinnelige nakenkjoler.
Dobbelt opp hos Gucci
Nyheten om at Alessandro Michele nå må finne seg en ny jobb slo ned som en bombe i moteverdenen.

Stjernedesigneren endret alt - så kom sjokkbeskjeden
Men for en finale det ble.


Nei, du ser ikke dobbelt
For hans nyeste visning, som også skulle bli hans siste, sendte han intet mindre enn 68 par identiske tvillinger nedover catwalken.
Kate Moss for Bottega Veneta
Det gikk et kollektivt gisp gjennom salen da hun inntok catwalken for luksusmotehuset.
For Kate Moss er intet mindre enn en levende legende i motesammenheng.

Nærmest som en kontrast til hennes storhet var hun stylet i det som mest sannsynlig blir toneangivende for neste års mote; Jeans og rutet skjorte. Helt nedpå.
Envelope 1976-visningen
Hun satt fyr på den norske moteuken.

Her debuterer Anniken Jørgensen på catwalken
Kollektivt hyllet av en samlet norsk motepresse viste Norges kanskje viktigste motemerke akkurat nå for første gang.

Og det blir ikke den siste. Det er sikkert.
Virale tendenser var det også da Envelope 1976 viste sin nyeste kolleksjon på levende mannekenger i butikkvinduene i Oslo.
The Devil Wears – Michael Kors?
Fansen jublet da Anne Hathaway dukket opp for en Michael Kors-visning iført et nærmest identisk antrekk som hun hadde på seg i kultfilmen The Devil Wears Prada.



Anne Hathaway om Devil Wears Prada-likheten
Det hele skal visstnok bare ha vært en tilfeldighet, men dog – moteøyeblikket var et faktum. Ekstra morsomt var det at hun havnet ved siden av Vogue-redaktør Anna Wintour som rollefiguren Miranda Priestly spilt av Meryl Streep i filmen er inspirert av.
Kim Kardashians Marilyn-kjole
Hun opplevde litt av et tilbakeslag da hun troppet opp på The Met-gallaen i Marilyn Monroes tidløse kjole. Ja, den ekte kjolen.


Designer: – Hun burde ikke ha brukt den
Joda, det hele gikk viralt. Men ikke på måten 42-åringen hadde forestilt seg.
For mens fansen raste, mente eksperter at det vare en fare for at kjolen kunne bli ødelagt for alltid. Om den faktisk ble det til slutt, derom strides de lærde.
Keiserens nye klær
Det var et moteøyeblikk utenom det vanlige da supermodell Bella Hadid fikk en kjole spraymalt på kroppen av Coperni.

Her overrasker Bella Hadid alle

Men synes du at det virker kjent, har du helt rett. For Alexander McQueen gjorde noe tilsvarende allerede tilbake i 1998.
Det lille under
Synlig undertøy har lenge stått sterkt i motebildet, spesielt Miu Miu sin variant.

For Pradas lillesøster har for alvor fått ny vind i seilene. Ikke ulikt storesøster som med designer Raf Simons bak roret i tospann med Miuccia Prada har revitalisert det italienske motehuset.

Nå skal undertøyet synes under klærne
Silketrusen har dukket opp overalt helt siden den først ble sett på catwalken, og gjort det lille under til det helt store.
Ballettskoen
Også denne fra Miu Miu.
Nå vel. Det finnes riktignok flere varianter av skoen. Men det var her det begynte.

Disse skoene søker vi mest etter nå
Du kan knapt scrolle deg gjennom Instagram uten å komme over ballerinaskoen fra det italienske merket.
Kanskje ikke så rart da at ballettskoen fra Miu Miu er det vi har søkt mest etter.
Faktisk genererte skoen et boost i søketrafikken på hele 1100 prosent.