Sesongens norske moteuke er over for denne gang etter en liten uke med både visninger, presentasjoner og eventer.
Fikk du det ikke med deg? Frykt ikke. Det gjorde nemlig vi. Og med det; Her er høydepunktene fra høstens Oslo Runway:

Idas norske motefavoritter
Celine Aagaards Envelope1976
Ingen over og ingen ved siden. Joda, forventingene til Celine Aagaard og Envelope1976-teamets første visning var høye, men de innfridde så til de grader! Du vet, når det hele bare stemmer. Som under Holzweiler sin København-visning. Klærne, stylingen, modellene, location. Mangfoldet! Aagaard er utvilsomt en fjær i hatten for Oslo Runway. Nå gjelder det å holde på henne, for danskene kommer garantert til å fatte interesse etter å ha sett visningen.

Vi må få moten ut til folket

DS Fashion Talent Award

Talentprisen som går til en av Oslos moteskoler avgangsstudenter. En samlet jury bestående av navn fra norsk motebransje, inkludert undertegnede, fikk i oppgave å velge fire finalister og deretter én vinner. Det ble Margaret Absehu fra Kunsthøgskolen i Oslo. Og grunnen er denne: «Margaret har imponert oss med sin klare visjon og interessante perspektiv på bærekraft og kjønn. Konseptet hennes er sterkt; måten klærne sitter på kroppen, de rike detaljene og den nydelige finishen».

Motegigant kopierte Kajas kjole
Gatemoten
Betraktelig mindre trøkk enn i København, naturlig nok. Men likevel. Gatemoten er fortsatt en viktig del av enhver moteuke, også her hjemme. Innflydde gatemotefotografer sier sitt. Og denne gangen virker det som om de har fått øynene opp for også andre enn den samme gjengen. Ikke et vondt ord om de altså, for de fortsetter utvilsomt å inspirere. Men det er forfriskende å se noen nye fjes. Det gir dessuten økt mangfold i gatemotebildet, og det liker vi!

Æresprisen

«Gråter du?» spurte jeg. «Ja», snufset hun
Oslo Runway Tribute Award gikk denne gangen til Tom Wood. Prisen, som skal løfte frem bærekraftig verdiskapning i norsk mote- og designindustri, deles ut til et norsk mote- eller livsstilsmerke som har utmerket seg i året som har gått.

«Tom Wood er et lønnsomt selskap i imponerende vekst, deres produkter har et gjenkjennelig designuttrykk, og de fremmer bærekraft gjennom åpenhet i hele leverandørkjeden. I 2022 publiserte de en rapport om hele deres karbonfotavtrykk, beregnet i samsvar med globale standarder», heter det i juryens begrunnelse. Tidligere i år kom nyheten om at det norske motemerket nå dropper klær for utelukkende å satse der det hele begynte, nemlig med smykker.
Smykkekunsten

Kuratert av Ali Gallefoss i samarbeid med keramikkkunstner Nellie Jonsson er smykkekunstutstillingen tilbake denne sesongen. En fin måte å showcase norsk smykkekunst på, uten at det forsvinner i mengden på et vis. For smykker er vanskelig å vise frem. Likevel får de det til å funke, med sterke navn som Aur Studio, Hasla, Mold Atelier og Pearl Octopussy.y.

Dette var høydepunktene fra den danske moteuken

Nykommeren

Eller ny og ny. One and Other ble startet av Lene Henriksen tilbake i 2017. Endelig er de på plass på Oslo Runway-programmet med sin minimalistiske hverdagsmote. Du vet, tidløse basisplagg som er utgangspunktet for den mye omtalte basisgarderoben. Og ambisjonene er det ingenting å si på. Nå fikk også internasjonal presse se det. Smart, av et merke hvis mål er å utfordre Sverige og Danmarks posisjon i motemarkedet.