Den danske moteuken har vokst seg til å bli den viktigste i Skandinavia.
Og med nye, strenge bærekraftskrav til merkene som vil vise, ser en hel moteverden nå nettopp til København.

Dette blir årets største motetrender
Med den danske moteuken går startskuddet for de internasjonale fashion weeks, og for mange er derfor dette første stopp på veien i en hektisk motemåned.
Her er høydepunktene fra den danske moteuken – i tilfeldig rekkefølge.
Holzweilers maktdemonstrasjon
Det er gøy å være norsk når Holzweiler inviterer til visning under moteuken i København. Det er nærmest blitt tradisjon.
Alt bare funker.

Seating, venue, kulissene og klærne. Det går liksom opp i en slags høyere enhet.

Forrige sesong fikk de oss til å gråte. Det var noe rørende vakkert over det hele da. (For ikke å nevne mangfoldet som var så befriende naturlig integrert i castingen.)
Slik var det også denne gangen.

Selve visningen var riktignok noe råere, men likevel poetisk fortalt som en slags moderne Jules Vernes En verdensomseiling under havet med korallrev på catwalken, bølgende dunjakker og flytende silhuetter; Kjoler drapert på kroppen som en tåke,

Det er alvor nå for det norske klesmerket som er gått fra skjerf på rull til å bli Norges kanskje eneste fullskala motehus.
Og hvis du legger øret inntil konkylien så hører du havet. Langt der ute. I det Holzweiler dykker dypere enn noensinne.

Og det uten å ta seg vann over hodet.
Gå, gå Ganni
En drøy halvtime utenfor sentrum av den danske hovedstaden er Arken, bygd på 1990-tallet for å se ut som et stort skip.

Museets moderne arkitektur var visstnok det perfekte bakteppet for Gannis samarbeid med den danske kunstneren Esben Weile Kjær, som åpner sin første solo-utstilling samme sted dager senere.

– Denne sesongen handler om transformasjon, endring og positivitet, sier kreativ leder for Ganni, Ditte Reffstrup.
Og jammen har hun ikke rett i det.

For nå tar Ganni det hele et steg videre.
Reffstrup kaller kolleksjonen for «mer voksen». Og det er den. Men likevel veldig «Ganni». Og sånn bør det være. Motehistorien er full av eksempler på det motsatte; merker som har forsøkt å gå helt bort fra sitt DNA. Det er sjeldent vellykket.

Men Ganni klarer balansekunsten.
Kanskje merker de konkurransen fra norske Holzweiler, som spås å bli det nye supermerket. Eller også danske Rotate.

Bedre sammen virker likevel å være et slags mantra for Ganni, som denne gangen samarbeider med islandske 66°North og også den danske Los Angeles-baserte stylisten og moteprofilen Veneda Carter.
Men Ganni står tross alt på egne ben. Bare spør publikum som dro lengre enn langt utenfor bykjernen for å se visningen.

Norsk catwalk-debut
Det er nesten som å dra på fest å være på Rotate-visning. Og det er også meningen.
For hva er vel en skikkelig fest uten et par overraskelser, eller aller helst en snakkis.


Tospannet Thora Valdimars og Jeanette Madsen spinner videre på supersuksessen med motemerket de har sammen med det danske moteselskapet Birger Christensen.

Inspirert av 80-tallet er det dyreprint, paljetter, høyt hår og rock'n'roll i monitor.

Enter en svært så mangfoldig cast av modeller; norsk-somaliske Ceval Omar blant dem. Og jaggu også den norske moteprofilen og influenseren Janka Polliani. For ikke å snakke om Lisa Rinna.


Det er gøy, sexy, lekent og rocka. Mest sannsynlig akkurat slik det var tenkt.
Skreddersydd eleganse
Etter to år med pandemi er hverdagselegansen i ferd med å innta motebildet igjen. Og vi er her for det.
For det er også noe bærekraftig over en garderobe bestående av baseplagg som kan dresses opp og ned etter anledning.
Flere designere viste nettopp det på catwalken i København; Fra The Garments minimalistiske tidløshet der 1990-tallet møter det underspilte skandinaviske til Skall Studios åpenbare britiske referanser med inspirasjon fra den amerikanske kunstneren Georgia O'Keefee og den danske smykkedesigneren Arje Griegst, Lovechilds upåklagelige basisgarderobe og Mark Domino Tans skreddersøm.





Mer fra Munthe
En norsk favoritt, uten tvil. Munthe har liksom alltid vært der, på et vis. Men først nå er de virkelig kommet – og det for å bli.
Georgia O'Keeffe er en stor inspirasjonskilde også for denne kolleksjonen som er deres beste til nå.


Det er liksom et steg videre, på et vis.
Stilig og chic, men fortsatt med Munthes signatur (som på mange måter er printene, settene og også dressene).


Djevelen er som kjent i detaljene med The Garment-inspirerte heklekjoler, trendy cut-outs og statement-smykker som vi bare får krysse fingrene for at blir produsert opp.
Det er noe nytt, på mange måter. Selv om det likevel, og heldigvis er gjenkjennelig.

Familien kommer først
Det begynner å bli en stund siden Cathrine Saks og Barbara Potts startet motemerket som så skulle ta en hel verden med storm.
Hvem husker vel ikke de fargerike pelsjakkene, som de to nå har gått bort fra.

Det er en annen tid, på alle måter. Også for de personlig. De er begge blitt mødre.

Med det kommer naturlig nok et nytt kapittel, og derfor var Saks Potts-visningen denne gangen i en høyst familiær ånd.


Venner av huset, slik som modellen som nå venter sitt tredje barn, Caroline Bille Brahe, gikk på catwalken. Det gjorde også hele familier ettersom merket nå utvider med klær til både mannen og også de minste.

I konserthallen i Tivoli med ungdomsgarden Tivoli-Garden som åpnet visningen, iført sine gjenkjennelige røde jakker, hvite bukser og «bjørneskindshue», var det også en slags hyllest til Danmark.
«Der er et yndigt land». Men det er utvilsomt blitt for lite for Saks Potts som nå sikter også internasjonalt. Slik de bør.
Med nål og tråd
Designer Amalie Røge Hove har jobbet for både Cecilie Bahnsen og Mark Tan. I 2019 startet hun sitt eget merke, A. Rouge Hove.
Det er konseptuell strikk, om du vil. Med utgangspunkt i det tradisjonelle håndverket er det både moderne og eksperimentelt, innovativt og unikt.


Det er liksom som om man må se det med egne øyne – hele prosessen, mer enn bare det ferdige produktet. (Det et forøvrig strikket etter en streng no waste-filosofi).

Derfor: På catwalken – i et slags Alexander McQueen-ish øyeblikk, eller Bella Hadid for Coperni, om du vil – kles modellen på på catwalken av to påkledere som varsomt draperer konseptuell strikk på modellen kropp som om det var en slags hymne.

Det var et ekte viralt øyeblikk i ellers fullpakket program av motevisninger.

Kanskje var det med overlegg, men mest sannsynlig var det bare en slags bonus.
For det må oppleves, på et vis. I all sin poetiske vakkerhet. Kanskje ikke så overraskende da at Hove er blant finalistene i den prestisjetunge Woolmark-prisen. Hun vant forøvrig også den danske Wessel & Vett Fashion Prize tilbake i 2021.
