BYTIMO: Mor og datter, Tine (t.v.) og Elisa Mollatt (t.h.), driver et av Norges mest populære merker sammen. Foto: Ole Martin Halvorsen
BYTIMO: Mor og datter, Tine (t.v.) og Elisa Mollatt (t.h.), driver et av Norges mest populære merker sammen. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

ByTiMo:

Disse damene lager Norges mest populære kjoler

Tine og Elisa Mollatts merke er elsket av kjendiser som Taylor Swift og Drew Barrymore.

Fordelt på tre etasjer i en gammel murvilla på Frogner, finner vi damene som har skapt et av få norske motemerker som får stor internasjonal anerkjennelse.

Opp trappene og inn i andre etasje, omringet av de mest fargerike plaggene - alt fra sommerlige omslagskjoler i silke til blomstrete skjørt med volanger - sitter Elisa Mollatt.

Da hun forlot London etter endte studier til fordel for Norge for fem år siden, var ikke disse vakre plaggene fullt så synlige - hvert fall ikke slik de er nå. Bare i 2019 har stjerner som Taylor Swift og Emma Stone brukt klær designet av Tine Mollatt, Elisas mor.

For 15 år siden bestemte Tine Mollatt seg for at tiden var inne for å gå sin egen vei. Hun hadde i lang tid jobbet kommersielt hos store merkevarer her til lands, gått på skredderlinjen, studert ved tegneskole og utdannet seg innen varehandel på BI.

Med all den erfaringen og kunnskapen i bunn kunne designeren starte sitt eget merke. Et merke som hadde de verdiene hun trodde på.

- Jeg har måtte gå på akkord med mine verdier mens jeg jobbet hos andre. Alt ifra til prising og valg av materialer til hvilke fabrikker vi skulle jobbe med.

STOR SAMLING: Designer Tine Mollatt lar seg inspirere av den store samlingen med vintage-plagg hun har opparbeidet over 15 år. Foto: Ole Martin Halvorsen
STOR SAMLING: Designer Tine Mollatt lar seg inspirere av den store samlingen med vintage-plagg hun har opparbeidet over 15 år. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

Svaret ble byTiMo. «Value for money» og «long lasting» var noe Tine levde etter gjennom oppstartsprosessen og som fremdeles er viktig for dem den dag i dag.

- Det koster like mye å lage et dårlig plagg som et godt plagg. Denne industrien er brutal. Man jobber på tross av, ikke på grunn av.

Men da Tine startet merket sitt for 15 år siden var det ingen som ville høre på det. Motebransjen i Norge var ikke slik som den er i dag - ifølge Tine var den så å si ikke-eksisterende. Hun hadde mer enn nok med å forklare innkjøpere og potensielle kunder at det ikke var bunader hun solgte, men godt produserte klær.

- «Syr du hjemme eller hva er dette?», spurte de meg. Jeg brukte en stund på å overbevise de riktige butikkene i Norge.

Inspirasjonen til klærne Tine prøvde å selge inn, finner du om du tar turen ut fra Elisas andre etasje og ned i underetasjen. Der finner du et rom hvor teamet til Tine holder på å måle, klippe, tegne og sy og et annet hvor det på veggene henger bilder med inspirasjon og stoffprøver. Inne i det tredje rommet finner du en av de villeste samlingene med vintageplagg.

En samling Tine har brukt ti-femten år på å opparbeide. Mye er kjøpt, men deler er også fra bestemoren hennes.

- Jeg pleide å danse rundt i bestemammas kimonoer. Besteforeldrene mine reiste mye, så jeg har alltid blitt inspirert av gamle vaser, porselen eller tepper uten å vite det helt.

ELISA MOLLATT: Selv om Elisas oppgaver går mer på kommunikasjon og det administrative, er hun en stor del av designprosessen også. Foto: Ole Martin Halvorsen
ELISA MOLLATT: Selv om Elisas oppgaver går mer på kommunikasjon og det administrative, er hun en stor del av designprosessen også. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

Samarbeidet med Pia Tjelta

Plaggene Tine hadde skapt, som den norske motebransjen ikke hadde helt troen på for femten år siden, skulle vise seg å bli en hit. Da hun endelig fikk overtalt noen viktige butikker her til lands, gikk det fra null til 100 millioner på seks år. På andre året tjente byTiMo penger.

Men selv om det gikk bra, var det nok først rundt 2014 at enda flere fikk øynene opp for den norske designeren.

Da oppsøkte skuespiller Pia Tjelta henne med en vintagekjole fra USA i hendene. Den hadde raknet i sømmene og hun lurte på om Mollatt kunne gjenskape kjolen.

Det ble ikke bare til at Tine oppfylte Pias ønske, men plutselig satt de der med masse kjoler. Den gamle kjolen og den felles interessen førte til et samarbeid som ga fire små kjolekolleksjoner.

- Jeg hadde lite fokus på markedsføring før «Gullet» kom hjem fra London. Det var først da det ble synliggjort hva vi driver med.

Gullet Tine referer til er datteren Elisa. Siden hun ble født i 1990 har hun vært en del av det kreative livet til sin mor.

- Jeg føler at jeg er oppvokst i bransjen, forteller Elisa.

ByTiMo startet da hun var 13 år gammel og hun fikk stadig vekk være med mor på tur. Alt fra inspirasjonsturer til fabrikkbesøk og messer. I tillegg jobbet hun der i alle ferier og tjente lommepenger.

- Vi tuller med at det var barnearbeid fra tidlig her, ler Elisa og kikker bort på sin mor som med et glis om munnen ser stolt tilbake på datteren sin.

- Jeg synes det er fantastisk at hun har lyst til å jobbe med meg. Man kan ikke forvente at datteren din har lyst til det, sier Tine.

For da Elisa flyttet til London for å studere var det ikke gitt at det var her i murvillaen på Frogner hun skulle ende opp. Det virket kanskje også naturlig å studere design, men Elisa har alltid hatt en interesse for forretning og tall.

- Det var mitt valg. Det kunne selvfølgelig blitt design, men dersom jeg skulle komme hjem og jobbe her, var det innen kommunikasjon og i den administrative delen jeg kunne ta en plass.

KJOLEHIMMELEN: Det kryr av fantastiske plagg inne på showroomet til byTiMo. Her står Tine Mollatt (t.v.) sammen med Elisa Mollatt (t.h.). Foto: Ole Martin Halvorsen
KJOLEHIMMELEN: Det kryr av fantastiske plagg inne på showroomet til byTiMo. Her står Tine Mollatt (t.v.) sammen med Elisa Mollatt (t.h.). Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

Hun vurderte å bli noen år i London og jobbe, men slik ble det ikke.

- Der hadde jeg noen meninger, sier Tine og ler.

Tilbake i Norge tok Elisa på seg det ene byTiMo-prosjektet etter det andre. Hun dro også til India et halvt år for å lære hvordan produksjonen fungerte på en av fabrikkene deres der.

Da hun kom tilbake var neste punkt på agendaen å bygge opp merket. Synliggjøre det. Akkurat da var det knapt budsjett til å ta bilder. Nå følges byTiMo av over 50 000 mennesker på Instagram og budsjett til bilder har det uten tvil blitt.

Norges mest populære kjoler?

Mellom bilder fra motevisninger og de som er tatt til deres såkalte lookbook, finner du bilder av damer iført plagg fra merket. Selv om byTiMo byr på alt fra undertøy til kåper, er det ingen tvil om at de har funnet gull i vakre kjoler som passer spesielt godt til festlige anledninger.

Nå går det nesten ikke et bryllup forbi uten av man ser noen av kjolene deres der.

- Det er så stas! Men samtidig er vi redde for at det skal bli for mye slik at folk ikke får lyst til å gå med det. Men det er fortsatt mange som ikke vet hvem vi er.

- Og det synes jeg er veldig bra, legger mamma Tine til.

For med det er det mulig å vokse. Og det skal helst ikke gå fort.

- Man må jo beholde spenningen i det. Det skal ikke bli for synlig for fort og distribusjonen skal ikke bli for stor. Vi må finne den balansen.

Men når stjerner som Taylor Swift legger ut flere videoer og bilder på sin Instagram-profil iført byTiMo, må det jo være lov å juble. Når Gossip Girl-stjernen Kelly Rutherford går inn på deres Instagram, liker et bilde og deretter ønsker å bruke deres klær. Eller når Drew Barrymore bare går inn i en butikk og plukker ut nettopp en av deres kjoler i et hav av andre merker. Da er det helt greit å gi seg selv en klapp på skulderen.

- Det har uten tvil økt etterspørselen! Mange har lyst til å gå i samme kjoler som dem. Store stjerner har ofte på seg ting du ikke kan få tak i, men vi er tilgjengelig over hele verden, forteller Elisa.

For det er ikke bare her til lands du finner det norske merket. Barrymore kjøpte sin kjole på Barney's og flere stylister har lånt med seg klær etter at byTiMo ble tilgjengelig på blant annet Liberty i London.

Det er nå ett år siden Elisa fikk booket et møte med luksusvarehusene Browns og Liberty. Møtet hos sistnevnte ble en ekstra spesiell opplevelse. Sammen med moren sin ordnet Elisa i stand med blomster og klær. Tine har aldri vært så nervøs før.

- Hadde du ikke vært mora mi hadde jeg sendt deg på første fly hjem, sier Elisa.

Som barn tilbragte Tine mye tid i London. De første stoffene hun kjøpte, var på Liberty. Det samme med hennes første modelleringsbyste. Det har gjort at hun har fått et veldig nært forhold til varehuset.

- Hvis det er et hus jeg virkelig respekterer så er det Liberty. De har gått sine veier, vært tro mot sitt DNA og funnet den hårfine balansen mellom det kommersielle og det nyskapende. Jeg har alltid drømt om å selge til Liberty, så jeg var sjanseløs før det møtet.

MOR OG DATTER: Elisa Mollatt (foran) ser på det som et privilegium å få jobbe sammen med moren sin, Tine Mollatt (bak). Foto: Ole Martin Halvorsen
MOR OG DATTER: Elisa Mollatt (foran) ser på det som et privilegium å få jobbe sammen med moren sin, Tine Mollatt (bak). Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

- Hender det at dere går i tottene på hverandre?

- Ja, hundre prosent, svarer Elisa.

- Men jeg liker å se på det som et privilegium å få jobbe her og få gjøre alt det kule som jeg gjør. Men det er selvfølgelig ulemper ved å jobbe med moren sin og forventningene til arbeidet jeg gjør blir jo enda høyere.

- Som hva?

- Ulempen er jo det at det er vanskelig for oss å skille jobb og privat. Det går i jobbsnakk når vi er sammen etter endt arbeidsdag. Så når spørsmålet om søndagsmiddag kommer opp, så tenker man jo ofte: «men vi ses jo i morgen?», sier en lattermild Elisa.

- Det går over når du får barn. Da kommer du til å trenge meg hele tiden, legger Tine til.

INSPIRASJON: Nede i kjelleren, hvor kolleksjonene blir laget, henger en vegg full med inspirasjon. Foto: Ole Martin Halvorsen
INSPIRASJON: Nede i kjelleren, hvor kolleksjonene blir laget, henger en vegg full med inspirasjon. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

Selv om jobb og privat ofte kan gå litt om hverandre, har både mor og datter funnet en lidenskap i livet. En lidenskap som byr på mange muligheter - blant annet det å vise frem og selge klærne sine i det store utland.

Kort tid etter Liberty-møtet sto Elisa i et showroom i New York da det tikket inn en e-mail. I den lå det en ordre på byTiMo-plagg som varehuset ønsket seg.

- Da begynte jeg å grine, forteller Elisa og legger også til at Liberty er det internasjonale utsalgsstedet som selger best for byTimo.

- Men bransjen vår er skummel. Du trenger ikke mer enn en sesong før du er ute. Mange sier ofte: «Så deilig. Nå har dere fått det til!». Og ja, det er fantastisk med suksess, men samtidig blir det bare mer og mer skummelt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: