Virtuell mote

Disse klærne eksisterer ikke i virkeligheten

Men er virtuell mote noe mer enn keiserens nye klær?

VIRTUELL MOTE: Denne kjolen er en såkalt NFT. Den eksisterer altså ikke i den virkelige verden. FOTO: The Fabricant.
VIRTUELL MOTE: Denne kjolen er en såkalt NFT. Den eksisterer altså ikke i den virkelige verden. FOTO: The Fabricant. Vis mer
Publisert

Mote handler gjerne om det nyeste nye. Det var i det minste sånn en gang. Men med ny teknologi kommer nye muligheter, og i kjølvannet av pandemien har flere måttet tenke litt utenfor boksen.

Med digital mote – som i motsetning til den mer tradisjonelle fysiske moten ikke eksisterer i det virkelige liv – har moten fått enda en ny arena. Det er potensielt gode nyheter for en hel motebransje som nå kollektivt spisser ørene for å lytte etter lyden av klingende mynt i kassa.

Men er digital mote noe mer enn keiserens nye klær?

– Digital mote åpner for en rekke nye måter å kommunisere med forbrukeren på, å være kreativ på og å bygge nye univers rundt merkevaren sin på, sier daglig leder i moteklyngen Norwegian Fashion Hub Elin Kathrine Saunes til KK.

NYE MULIGHETER: Elin Saunes i Norwegian Fashion Hub mener digital mote åpner et vell av muligheter. FOTO: privat.
NYE MULIGHETER: Elin Saunes i Norwegian Fashion Hub mener digital mote åpner et vell av muligheter. FOTO: privat. Vis mer

Ifølge henne kan digital mote inkludere alt fra at man endrer designprosesser til at mesteparten av designutvikling og kommunikasjon på digitale plattformer om produktet, som for eksempel packshots, er digitale til digitale klær man kan prøve i den virtuelle virkeligheten og vise frem på sosiale medier til at man har digitale plagg og tilbehør som man kan kle avataren sin i på spillplattformer.

– Det kan også handle om NFTs og muligheten til å bruke teknologi for å koble det fysiske produktet til det digitale gjennom en tagg. Og om at man gjennom teknologi kan få en helt annen utvikling av design og merkevaren gjennom eksempelvis desentraliserte nettverk.

KEISERENS NYE KLÆR? Er digital mote noe mer? FOTO: NTB.
KEISERENS NYE KLÆR? Er digital mote noe mer? FOTO: NTB. Vis mer

Pandemien endret ikke bare forbrukeradferd, men også hvordan motemerker tenker om veien videre.

Gucci for eksempel annonserte at de ville bli sesongløse og bare ha to kolleksjoner i året. Mens andre igjen fant digitale alternativer til de fysiske motevisningene i en tid med nedstengning og sosial distansering, og også digitale kolleksjoner.

Digital mote ble et reellt alternativ for mange ettersom den fysiske og digitale verdenen nå for alvor smeltet sammen.

Men la oss spole litt tilbake.

For faktisk var den aller første digitale kleskolleksjonen i verden fra Norge.

I 2018 lanserte kleskjeden Carlings verdens første digitale kleskolleksjon som altså kun eksisterte online. Det skapte overskrifter verden over. For med ett kunne influensere – selv om kolleksjonen riktignok var myntet på «alle» – påvirke selv med klær som de egentlig ikke hadde på.

NORSK: Verdens første digitale kleskolleksjon var norsk. Og den fikk massiv oppmerksomhet, også utenfor Norges grenser. FOTO: Carlings.
NORSK: Verdens første digitale kleskolleksjon var norsk. Og den fikk massiv oppmerksomhet, også utenfor Norges grenser. FOTO: Carlings. Vis mer
IKKE PÅ EKTE: Carlings-kolleksjonen eksisterte kun digitalt, og kunne kjøpes for noen hundrelapper. FOTO: Carlings.
IKKE PÅ EKTE: Carlings-kolleksjonen eksisterte kun digitalt, og kunne kjøpes for noen hundrelapper. FOTO: Carlings. Vis mer

For er par hundrelapper kunne man kjøpe de digitale plaggene, og ved hjelp av 3D-designere fikk man skreddersydd et bilde av seg med de digitale klærne som man så kunne poste på sosiale medier, selvsagt.

Siden har det bare ballet på seg

Og noen ganger overgår det virkeligheten.

Som da en digital Gucci-veske ble solgt for en høyere pris enn den fysiske originalen.

Den digitale versjonen av vesken, en Dionysus, ble sluppet tidligere i år som en del av luksusmotehusets samarbeid med spillsiden Roblox, og det var det limiterte opplaget på vesken som fikk prisene til å skyte i taket. Men ettersom vesken kun eksisterte i Roblox-universet og dermed var verdiløs utenfor spillplattformen, sank verdien på den igjen relativt raskt etterpå.

SAMARBEID: Burberry har sluppet sin egne kolleksjon på spillet Minecraft. FOTO: Burberry.
SAMARBEID: Burberry har sluppet sin egne kolleksjon på spillet Minecraft. FOTO: Burberry. Vis mer

Også Burberry har samarbeidet med spillplattformen. Tidligere i år slapp de sin første digitale veskekolleksjon med fem ulike veskemodeller i «eksperimentelle» design laget av materialer som skyer, vann og ville vekster. Med den digitale vesken var også en eksklusiv «emote» – en unik handling som avatarene kan gjøre på spillplattformen. Denne handlingen – det være seg levitasjon eller dans – skulle altså speile den digitale vesken unike design.

Om samarbeidet med spillplattformen sa en representant for Burberry følgende:

– Uttrykket av våre digitale personas er et fascinerende konsept, og et som vi vet at blir stadig viktigere for kundene våre.

Og her er vi ved sakens kjerne.

For ettersom motemerkene, og kanskje spesielt luksusmotehusene, fortsetter sin ville jakt på Millennials og Generasjon Z, kaster de seg inn i kampen om oppmerksomheten. Og hva må de gjøre da? Jo, de må være der hvor de unge er.

Så hvorfor kaster ikke alle seg over den digitale moten som ville beist, mon tro?

– Det er både en begrenset kompetanse tilgjengelig, og det har vært relativ nytt, forklarer Saunes i Norwegian Fashion Hub.

SIDE OM SIDE: Farfetch samarbeidet med DressX om en digital kleskolleksjon. FOTO: Farfetch.
SIDE OM SIDE: Farfetch samarbeidet med DressX om en digital kleskolleksjon. FOTO: Farfetch. Vis mer

– Internasjonalt har det blitt sagt om at bransjen at den er relativt treg på å ta i bruk ny teknologi. Jeg tror også mange har vegret seg litt fordi teknologien ikke klarer å speile designet helt på detaljnivå, I tillegg har det vært litt skepsis rundt om man får til den samme visuelle nivået som et brand gjerne vil ha. Og selvfølgelig er det noe med å investere før man har et grunnlag for å si om man får igjen for det. Her holder nok mange merker tilbake.

Men noe må det jo være der som frister stadig flere ut på banen – i alle fall for ikke annet enn å dyppe tåa i den digitale verdenen som mange mener er fremtiden.

– Vi tror at det finnes et stort potensiale der, men alt handler om hvordan, om man klarer å være kreativ og kunne bruke uttaket på sosiale medier og plattformer der man møter forbrukerne.

Digitale kolleksjoner åpner ifølge Saunes for et stort mulighetsrom for merker og motehus særlig innen kommunikasjon.

– Spesielt når vi vet at folk responderer mer på 3D. Foreløpig er det mange som tester potensialet, bygger kompetanse og utvikler inntjeningsmodeller, sier hun.

SE MIN VESKE: Disse fem veskemodellene eksisterer kun digitalt. FOTO: Burberry.
SE MIN VESKE: Disse fem veskemodellene eksisterer kun digitalt. FOTO: Burberry. Vis mer
AVATAR: Veskene ble lansert i samarbeid med spillplattformen Roblox. FOTO: Burberry.
AVATAR: Veskene ble lansert i samarbeid med spillplattformen Roblox. FOTO: Burberry. Vis mer

Dolce & Gabbana kunne le hele veien til banken da de håvet inn svimlende 54 millioner kroner på ni eksklusive NFT-er.

Balenciaga byttet ut den tradisjonelle catwalken med et interaktivt videospill.

Og Valentino har laget klær til bruk på avatarene i det populære Animal Crossing.

Digital mote kan bli et kjempemarked verdsatt til 50 milliarder dollar i 2030, skriver nettmagasinet Business Insider.

LUKSUS: Luksusmotehuset Balenciaga samarbeidet med et av verdens største dataspill Fortnite om en digital kolleksjon. FOTO: Balenciaga.
LUKSUS: Luksusmotehuset Balenciaga samarbeidet med et av verdens største dataspill Fortnite om en digital kolleksjon. FOTO: Balenciaga. Vis mer

I en undersøkelse utført av spillplattformen Roblox, der 1000 Gen Z-ere deler sine motepreferanser, sier 2 av 5 at de vil at deres digitale avatarer skal være mer stilfulle enn dem selv i det virkelige liv.

Og til tross for den tidligere nevnte digitale Gucci-vesken som ble solgt for mer enn den fysiske originalen, er design i metaverset som regel priset langt lavere enn det er i virkeligheten. Med det blir digital mote et stadig mer inkluderende utløp for nettopp å skulle uttrykke seg selv.

Eller?

– Behovet for å pynte seg og finne sitt eget personlige uttrykk er dypt nedfelt hos mennesker. I tillegg gjelder det både hos dyr og mennesker at vi bruker utseende og tilbehør som statussymboler. For mennesker har klær og tilbehør dessuten den bonusen at statusklær gjør at vi føler oss «mer verdt». De fleste spill har derfor den funksjonen at man can customize avatarer og lignende, og mange er villig til å betale ekstra av de grunnene, sier psykologspesialist Svein Kristian Øverland.

INFLUENSER: Lil Miquela, som hun kalles, er en såkalt digital influenser. Hun eksiterer altså ikke i virkeligheten. FOTO: Instagram @lilmiquela.
INFLUENSER: Lil Miquela, som hun kalles, er en såkalt digital influenser. Hun eksiterer altså ikke i virkeligheten. FOTO: Instagram @lilmiquela. Vis mer

Han mener digital mote derfor kan oppfattes som inkluderende, men at muligheten likevel ikke er inkluderende.

– For det første vil det være personer som ikke har råd til digitale statussymbol. De vil derfor føle seg mer ekskludert. Det kan slå ut ekstra vondt for ungdom som opplever online som et fristed fra IRL. I tillegg er vi mennesker slik at om flere får råd til et statussymbol, vil det bare føre til at de som har råd til mer «upper gamet», altså at moteklær som tidligere har vært eksklusive mister statusverdien, avslutter Øverland.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer