Mote handler gjerne om det nyeste nye. Det var i det minste sånn en gang. Men med ny teknologi kommer nye muligheter, og i kjølvannet av pandemien har flere måttet tenke litt utenfor boksen.
Med digital mote – som i motsetning til den mer tradisjonelle fysiske moten ikke eksisterer i det virkelige liv – har moten fått enda en ny arena. Det er potensielt gode nyheter for en hel motebransje som nå kollektivt spisser ørene for å lytte etter lyden av klingende mynt i kassa.
Men er digital mote noe mer enn keiserens nye klær?
– Digital mote åpner for en rekke nye måter å kommunisere med forbrukeren på, å være kreativ på og å bygge nye univers rundt merkevaren sin på, sier daglig leder i moteklyngen Norwegian Fashion Hub Elin Kathrine Saunes til KK.
Ifølge henne kan digital mote inkludere alt fra at man endrer designprosesser til at mesteparten av designutvikling og kommunikasjon på digitale plattformer om produktet, som for eksempel packshots, er digitale til digitale klær man kan prøve i den virtuelle virkeligheten og vise frem på sosiale medier til at man har digitale plagg og tilbehør som man kan kle avataren sin i på spillplattformer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger