Stadig flere motemerker sier nei til pels. Men det finnes fortsatt de som bruker det kontroversielle materialet. Har pels egentlig en fremtid i motebildet?
Dolce & Gabbana er foreløpig de siste i en lang rekke av motemerker som de siste årene har tatt avstand fra pels. Bedre sent enn aldri, mener dyrevernorganisasjonene KK har snakket med. De mener pels ikke har noen plass i motebildet – en holdning stadig flere synes å dele. Men langt fra alle.

Dette får du aldri mer se hos luksusmotehuset
Syv av 25 har ikke tatt avstand
I 2017 annonserte Gucci at pels er umoderne. Allerede året før hadde en anti-pels-trend begynt å gjøre seg gjeldende i moteverdenen, og i årene som fulgte skulle stadig flere luksusmerker si nei til pels.
En analyse av 25 store luksusmotehus gjort av motenettstedet Business of Fashion viser at syv av disse fortsatt ikke har tatt avstand fra pels mens nesten halvparten har annonsert pels-nei de siste fem årene.

Pelsdyrnæringen i Norge avvikles. Slik reagerer motebransjen

Også de store luksusgruppene blir tvunget til å ta stilling til pels-spørsmålet. Kering annonserte i fjor høst at de innfører en anti-pels policy på tvers av sine merkevarer. Det betyr at Saint Laurent og Brioni, som er de eneste merkene under Kering-paraplyen som fortsatt bruker pels, nå blir tvunget til å slutte å bruke det omstridte materialet.
Hos erkerival LVMH derimot er Stella McCartney foreløpig det eneste merket som sier klart nei til bruken av pels. Både Fendi, Dior og Louis Vuitton fortsetter derimot å bruke pels i sine kolleksjoner.

Valentino-visning hylles
Celine, Givenchy, Hermès og Salvatore Ferragamo har heller ikke foreløpig annonsert at de tar avstand til bruk av pels.

Dyrevernorganisasjon: – Tar lenger tid for noen å innse at verden går fremover
– Vaner og tradisjoner er vanskelig å snu. Det er felles for kampen både om menneskerettigheter, miljøvern – og ikke minst dyrevernsaken, sier Kaja Rignes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen til KK.
Hun tror det tar lenger tid for noen enn andre å innse at verden går fremover.

– Og ikke minst så er det slik at jo flere som slutter med pels, jo mer tjener de få som er igjen tjener på å selge pelsplagg til kunder som holder fast i tradisjoner og som ikke bryr seg om dyrs velferd, legger hun til.
Hun understreker at de ulike merkene også har ulike kundekretser, og mener de som appellerer til de unge er de som gjerne først har tatt en standpunkt til pels grunnet engasjement fra det hun kaller «den mindre konservative generasjonen».

Grace Kellys barnebarn Charlotte Casiraghi kom ridende inn på Chanel-show
– I tillegg går det kanskje litt på person også. Det trengs jo bare én dritsta toppleder for å holde stand med pels.
Ifølge leder i dyrevernorganisasjonen NOAH, Siri Martinsen innser stadig flere merker at de ikke vil assosieres med pels.

– Selv om mange har vært tidligere ute, er vi glade for alle som erkjenner at pels hører fortiden til, har hun sagt til KK.
Moteverdenens forhold til pels er ikke uten kontrovers. På 1980- og 90-tallet stod anti-pels-bevegelsen, ledet av dyrevernorganisasjoner som PETA, sterkt. Det fikk Calvin Klein til å ta avstand fra pels allerede i 1994. I 2011 startet Stella McCartney sitt eget merke, fritt for pels og skinn.
Siden fulgte andre luksusmerker som perler på en snor; Ralph Lauren, Tommy Hilfiger og Giorgio Armani, før Gucci i 2017 annonserte at pels «er utdatert». De siste par årene har Balenciaga, Moncler og nå sist Dolce & Gabbana annonsert at de dropper pels.

Fargene som gjør at du stikker deg ut i vintermørket

Også varehusene har i økende grad tatt avstand fra pels. Både Nordstrom, Selfridges og Macys har alle annonsert at de kutter bruken av det omstridte materialet. Høsten 2019 blir California den første amerikanske delstaten til å forby salg av pels. I fjor blir Israel det første landet i verden til å gjøre det samme.