Ikke det at vi ikke kunne det på samme tid i fjor, men med nok en nedstengning fristet det kanskje ikke like mye. Nå, derimot, er det som om vi nærmest har glemt hvordan det var. «Det blir bra», var mottoet. Og det gjorde det jo. Selv om det kanskje aldri ble helt det samme.
Med en verden i krise og usikre økonomiske tider i horisonten har nok mange aller mest lyst til bare å lukke øynene. Vi trenger en virkelighetsflukt nå og da. En liten pause fra hverdagen. Det kan moten gi – hvis vi ser på moten som noe mer enn bare klær, men heller som et fenomen som omslutter det aller meste.
Motens fremste oppgave er nettopp å speile samtiden, men det gjøres ikke nødvendigvis ved å etterligne den. For noen ganger er motreaksjonen hele poenget. Og i usikre tider som nå; det lille avbrekket.
Designer Jonathan Andersen er en mester når det gjelder nettopp det. Han designer med varme, humor og snert, som for eksempel clutchen formet som en due som dukker opp i den nye sesongen av «Sex and the City»-oppfølgeren «And Just Like That» eller kjolen formet som en plastpose med gullfisk i. Djevelen er som kjent i detaljene. Det er det lille ekstra. Prikken over den berømmelige i-en.
Annonsørinnhold
LYKO