STOPP EN HAL: Grønnsåpe kan tørke ut huden din helt, og ekspertene anbefaler at du holder deg til produkter ment for hud generelt og føtter spesielt. Du bør også sørge for at du ikke sitter for lenge med føttene i vann. (OBS! Bildet er kun en illustrasjon. Grønnsåpe vil ikke faktisk gjøre vannet grønt.)  Foto: Dan Race - Fotolia
STOPP EN HAL: Grønnsåpe kan tørke ut huden din helt, og ekspertene anbefaler at du holder deg til produkter ment for hud generelt og føtter spesielt. Du bør også sørge for at du ikke sitter for lenge med føttene i vann. (OBS! Bildet er kun en illustrasjon. Grønnsåpe vil ikke faktisk gjøre vannet grønt.) Foto: Dan Race - Fotolia Vis mer

Fotpleie

Dropp grønnsåpa her!

Ekspertene advarer mot vanlig fotpleietips.

Publisert

Det er snart på tide å ta fram lettere sko, ja til og med sandaler, og da kan det være greit å stelle føttene først. 

KK.no har tidligere gitt mange råd for å stelle føttene dine selv, og vi har til og med videreformidlet rådet om å ta fotbad med grønnsåpe. Det har flere fotterapeuter reagert på, og vil faktisk advare deg mot å gjøre akkurat dette. 

LES OGSÅ: Gjør føttene sandalklare

Dropp grønnsåpa!

– Grønnsåpe er laget for å vaske vegger og tak, ikke for hud, sier Mona Boysen, forbundsleder/president i Fotterapeutforbundet.

– Den har en veldig høy ph, noe som kan tørke ut huden. 

Hun anbefaler deg heller å høre med en fotterapeut eller i det minste bruke produkter som er ment for hud, og spesifikt for føttene, for å finne et produkt som faktisk vil ha positiv innvirkning på føttene dine.

LES OGSÅ: Aldri mer tørr hud

IKKE FOR LENGE: Det holder med noen minutter i fotbadet. Sitter du for lenge, kan du faktisk skade føttene.  Foto: Kim Schneider - Fotolia
IKKE FOR LENGE: Det holder med noen minutter i fotbadet. Sitter du for lenge, kan du faktisk skade føttene. Foto: Kim Schneider - Fotolia Vis mer

Unngå lange fotbad

Ifølge Boysen trenger du faktisk ikke å sitte med føttene i fotbad i det hele tatt, i alle fall ikke for å vaske dem. 

– Føttene blir rene nok når vi dusjer, sier hun. 

Det er ikke noe galt med å gi føttene et lite fotbad, men du bør begrense både tiden og hyppigheten. 

– Sitter du ofte og lenge, kan huden bli oppbløtt, og det kan gi gode vilkår for at soppsporer skal trives. 

Hold fotbadene til bare noen minutter. Det skal ikke mye til, og det er bedre å sitte for kort tid enn for lang tid. 

LES OGSÅ: Ikke dusj barfot på treningssenteret

TØRK GODT: Husk å alltid tørke føttene godt etter dusjen, badet eller fotbadet. Vær ekstra nøye med å tørke mellom tærne, hvor det fort kan oppstå sopp på grunn av fuktigheten.  Foto: VRD - Fotolia
TØRK GODT: Husk å alltid tørke føttene godt etter dusjen, badet eller fotbadet. Vær ekstra nøye med å tørke mellom tærne, hvor det fort kan oppstå sopp på grunn av fuktigheten. Foto: VRD - Fotolia Vis mer

Best å forebygge

Som med så mye annet, er forebygging å foretrekke også når det kommer til hard og tørr hud på føttene. 

– Hard hud oppstår på grunn av trykk og friksjon. Dette kommer oftest av galt fottøy og/eller aktivitet, heter det på Fotterapeutforbundets hjemmesider, som Boysen referer til. 

Hvis du har virkelig hard og tørr hud, anbefaler de at du oppsøker er fotterapeut for å få den fjernet. 

Som egenpleie anbefaler de å bruke en egnet fotkrem tilpasset din hud. Du kan eventuelt fjerne den harde og tørre huden forsiktig med en fil etter behov, men pass på at du ikke bruker en metallfil.

– Et godt råd er å heller slipe lite og ofte enn mye og sjeldent. 

Aller helst bør du gjøre noe med selve årsaken til problemet, for eksempel skifte fottøy eller få spesialtilpassete såler.

LES OGSÅ: Derfor bør du tørke føttene godt

LEGG DEN VEKK: Selv om du kan file bort tørr hud på føttene, bør du droppe metallfila, råder ekspertene. Det er også bedre å file lite og ofte enn mye og sjelden. Vær forsiktig så du ikke tar for mye! Foto: Anyka - Fotolia
LEGG DEN VEKK: Selv om du kan file bort tørr hud på føttene, bør du droppe metallfila, råder ekspertene. Det er også bedre å file lite og ofte enn mye og sjelden. Vær forsiktig så du ikke tar for mye! Foto: Anyka - Fotolia Vis mer

Sykdommmer påvirker

Selv om det er helt ok for de fleste av oss å stelle føttene selv, er det faktisk ikke alle som bør gjør dette, i alle fall ikke uten å høre med en ekspert først.

– Det er mange sykdommer som påvirker føttene.

- Personer med diabetes, revmatiske lidelser, hjerte og karsykdommer, kols og psoriasis bør være ekstra oppmerksomme på føttene, og få behandling, råd og veiledning hos en fotterapeut, sier Boysen.

LES OGSÅ: Sopp trives best under føttene

Terapi versus pleie

Det er også viktig å få med seg at det er forskjell på fotterapi og fotpleie, og på nettsidene sine, forklarer Fotterapeutforbundet hva forskjellen går ut på: 
 
– Mens fotterapi er en helsefaglig behandling utført av autorisert helsepersonell, er fotpleie en kosmetisk behandling for velværens del alene.

Dette er viktig å merke seg, og det du holder på med hjemme, faller altså under kategorien fotpleie. Om du har friske, sunne føtter og er sunn og frisk ellers, er det kanskje bare pleie du trenger, og da er egenpleie trygt og greit. 

Dersom du har lidelser knyttet til fotens hud, negler, skjelett eller muskler, for eksempel inngrodde negler, smerter eller torner, bør du dog oppsøke en fotterapeut. 
 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer