Oslo Fashion Week

Dropper Oslo Fashion Week

Leila Hafzi er kåret til beste norske designer, men moteuken i Oslo stiller hun ikke på. Her får du vite hvorfor.

Den norske designeren Leila Hafzi viser fram en av kolleksjonens håndmalte kjoler.  Foto: Per Ervland
Den norske designeren Leila Hafzi viser fram en av kolleksjonens håndmalte kjoler. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Leila Hafzi er en av Norges største designere. Hun har vunnet de prestisjetunge prisene «Årets Designer», har vært nominert til HENNEs designpris Nåløyet flere ganger og blitt kåret til beste norske designer av KK. Men hun velger å stå utenfor det mange ser på som vår viktigste motebegivenhet, Oslo Fashion Week.

- Mister sjansen

- Moteshow er det kjekkeste som finnes. Du har jobbet i mange måneder, og det maksimale er å vise fram hva du har gjort. Men vi ser at når vi prioriterer Fashion Week, mister vi sjansen til å selge klærne våre. I stedet har Leila en salgs-stand under moteuka hvor butikker og private kan se, prøve og kjøpe kjolene hun har designet.

Direkte fra London

- Moteukene genererer ikke så mye salg. Det gjør de mer kommersielle arrangementene. Vi har fokuset på å selge klærne våre, og velger derfor å stå utenfor i år. Også på moteuken i høst valgte Leila Hefzi å stå utenfor, men da kjørte hun sitt eget moteshow i forkant av Oslo Fashion Week.- Vi kom til Oslo fra London i natt, hvor vi var på en stor messe. Her var det 8500 innkjøpere. Det er svært få innkjøpere på Oslo Fashion Week, sier Leila Hafzi.
  • Alt om Oslo Fashion Week på kk.no
  • Klikk her for å se hva fiffen gikk med på åpningen.
  • Elsker Leila-kjoler

    Leila Hafzi har fått mye positiv omtale for klærne sine. Antrekkene hennes ser stadig å se på norske stjerner, og under Oslo Fashion Week i august uttalte Vendela Kirsebom at hun elsker kjolene hennes. Her kan du se vårens kolleksjon fra Leila Hafzi

    Solgt til Ulsteinvik

    Bak Leila henger en av kjolene hennes, en kreasjon laget av 25 meter håndmalt silke. Den har en prislapp på 34 000 kroner. - Er det litt mer enn hva norske kvinner er villige til å betale for en kjole? - Nei, vi opplever at markedet er der. På standen her har vi solgt inn flere kjoler til norske butikker, blant annet til en butikk i Ulsteinvik, som heter Bizaar. Men våre kjoler er et håndverk som tar mye tid. - Merker dere finanskrisa?- Så langt i sesongen er vi veldig fornøyde. Vi hadde ventet oss en vanskelig vår, men det ser bedre ut enn vi fryktet. Jeg tror at i slike tider blir det enda viktigere å vise seg fram med flotte ting, sier Leila Hafzi.

    Vil til utlandet

    Leila Hafzi satser internasjonalt, og har derfor vært med på moteukene Prêt à Porter Paris og Pure London. Snart står Milano og Paris for tur igjen. - Vi satser stort på Saudi-Arabia, Libanon og Kuwait. Pluss i St. Tropez. Da må vi være der det skjer, hvor vi møter innkjøpere som kan være interesserte i å ta inn klærne våre.

    Kostbare moteuker

    Leila Hafzi har vært med på Oslo Fashion Week tidligere. - For all del, vi støtter Oslo Fashion Week, og vil gjerne være med senere. Men å være med i London hadde sin prislapp. Å ha visning på moteuka krever både tid og penger.
  • Etterlyser mer galskap på catwalken
  • Mote du legger merke til
  • - Jeg vil ha alt!
  • For de søte og sinte
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer