FÅ NY: Genseren som passet perfekt kan plutselig bli for liten etter en vask, selv om instruksene er fulgt. Har dette skjedd deg, kan du faktisk klage. Og Forbrukerrådet hjelper deg med dette – helt gratis.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FÅ NY: Genseren som passet perfekt kan plutselig bli for liten etter en vask, selv om instruksene er fulgt. Har dette skjedd deg, kan du faktisk klage. Og Forbrukerrådet hjelper deg med dette – helt gratis. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Klær

Du vet at du kan få en ny?

Hvis du følger vaskeinstruksene og plagget ødelegges, så kan du faktisk klage.

Du har kanskje opplevd at klær blir misfarget eller krymper når du vasker dem, selv om du har sjekket merkelappen og fulgt vaskeinstruksene til punkt og prikke.

Dette skal faktisk ikke skje, men om du opplever det bør du vite hva rettighetene dine er.



Hva er «normal bruk?»

Så hva er egentlig rettighetene dine når det gjelder klær?

– Klær skal tåle normal bruk, sier Ann Hege Skogly hos Forbrukerrådet, og forklarer samtidig hva som menes med «normal» bruk:

– En genser skal for eksempel tåle at du tar den på deg. Den skal også tåle at du vasker den i henhold til instruksene på merkelappen.

Det er flere ting som avgjør hva du kan forvente at et plagg eller et tilbehør skal tåle:

  • Såkalt normal bruk.
  • Det selgeren lover deg, både skriftlige løfter og det du fortelles muntlig i butikken.
  • Det markedsføringen lover.
  • Rengjøring etter instruksene på merkelappen

  • – Det går inn som et vilkår at du bruker og vasker etter instruks. Hvis du likevel opplever at genseren kommer ut i dukkestørrelse og du har gjort alt riktig, kan du klage, sier Skogly.

    Det kan du også gjøre om du mener at varen hadde en feil da du kjøpte den.

    LES OGSÅ: Dobbeltsjekk hvilke bytte- og returrett butikken har

    FØLG VASKEANVISNINGEN: Dersom du opplever at plagget ditt blir ødelagt, selv om du har fulgt vaskeinstruksen, har du rett til å klage.   Foto: Erwin Wodicka/Colourbox
    FØLG VASKEANVISNINGEN: Dersom du opplever at plagget ditt blir ødelagt, selv om du har fulgt vaskeinstruksen, har du rett til å klage. Foto: Erwin Wodicka/Colourbox Vis mer

    Skadet i vask

    Skogly presiserer at klær er ment å brukes, og det er produsentens ansvar at klærne tåler både bruk og vask.






    – Klær blir jo skitne når de brukes, så vi må kunne vaske dem. Da er det opp til produsenten å lage bra nok kvalitet, sier hun.

    Og klærne skal ikke bare bli rene av vasken. De skal fortsatt se pene ut også. Oppstår det ting som misfarging eller krymping, kan du ta med varen tilbake til butikken og høre om de bytter den eller gir deg pengene tilbake.

    LES OGSÅ: Slik vasker du bh-ene dine

    Klage versus feil

    – Hvis glidelåsen på en ny jakke er defekt, kan det hende butikken kan reparere det greit uten at det er for mye bryderi for deg, og da er det løsningen, sier Skogly:

    – Men hvis det er din nye, pene genser som kommer ut fra vask i dukkestørrelse, skal det jo spesielle evner til for å kunne reparere den. Da har du rett til å få en ny genser. Kan ikke butikken skaffe det, kan du be om å få tilbake pengene. Men kommer du på at du faktisk har en dukke som kunne kle den genseren, kan du beholde den mot et prisavslag.

    Men du: Husk å ta vare på kvitteringen din! Det vil alltid gjøre et eventuelt bytte enklere for alle parter.

    LES OGSÅ: Tøymykner ødelegger jeansene dine

    Gratis tips og megling

    Opplever du at forretningen ikke vil samarbeide, kan du kontakte Forbrukerrådet for gratis veiledning.

    Forbrukerrådet kan bistå i to ulike faser av en klageprosess:

  • Gi gratis tips og råd. Med disse rådene har du som kunde bedre argumenter når du selv går til butikken for å finne en løsning (ny vare, pengene tilbake eller lignende).
  • Gratis megling. Dersom saken ikke kan løses direkte mellom deg og selger, kan Forbrukerråde gå inn og megle fram en løsning begge parter kan leve med.

  • Dersom saken ikke kan løses med megling, kan du ta den videre til Forbrukertvistutvalget og eventuelt gå til rettssak.

    – Forbrukertvistutvalget er siste instans, sier Skogly.

    HUSK RETTIGHETENE DINE: Det kan være greit å være litt obs på rettighetene dine når du handler klær og produkter på nett også.  Foto: All Over Press
    HUSK RETTIGHETENE DINE: Det kan være greit å være litt obs på rettighetene dine når du handler klær og produkter på nett også. Foto: All Over Press Vis mer

    Hvor lang er reklamasjonstiden?

    Reklamasjonstiden avhenger av hvor lenge varen er ment å holde.

    – Du kan klage i fem år hvis den er ment å vare i vesentlig mer enn to år, ellers er det to års reklamasjonsfrist. Her spiller pris, kvalitet og bruksområde inn, forklarer Skogly.

    Et par sokker er åpenbart noe helt annet enn en dyr vinterkåpe.

    – Her brukes skjønn og det må vurderes fra gang til gang, sier hun.






    Hva med internettkjøp?

    Det er de samme rettighetene når du handler på nett som ellers. Når det gjelder internasjonale nettsider, må de henvende seg direkte til norske forbrukere for å dekkes av norske regler.

    - Og da holder det ikke at nettsiden sender varer til Norge. De må gjerne ha en norsk versjon av nettsiden sin, forklarer Skogly.

    Gjelder det varer kjøpt fra EU-land eller i EØS-området, har vi fortsatt god beskyttelse og gode rettigheter i Norge gjennom Forbruker Europa, sier hun.

    Flere klager i år enn i fjor

    Skogly har sett på klagene Forbrukerrådet fikk inn i første halvår av 2012, og av alle sammen havnet klager på klær, sko og tilbehør på 8. plass med totalt 1907 henvendelser. Det er 20 prosent flere enn i samme tidsperiode i fjor.

    – De fleste løses av kunden selv etter råd fra oss, og av sakene vi går inn og megler, løser vi tre fjerdedeler av de skriftlige klagene, sier hun.

    De 1907 ringte altså inn med enten generelle henvendelser eller konkrete klager, og for de fleste av dem løste problemet seg på tilfredsstillende vis uten at de trengte å levere skriftlig klage.

    Kontakt Forbrukerrådet

    Du finner det meste du trenger av informasjon på Forbrukerrådets nettside, men her er noen konkrete lenker du bør sjekke ut:

  • Hvem har ansvaret for feilen?
  • Er nettbutikken til å stole på?
  • Mer om klagefristen
  • Guide til klagelevering
  • GIR RÅD: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet sier vi har gode rettigheter som forbrukere i Norge. Foto: Forbrukerrådet
    GIR RÅD: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet sier vi har gode rettigheter som forbrukere i Norge. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: