Briller

- Dyre og billige briller like bra

Prisen har ikke noe å si, ifølge en ny undersøkelse.

.
. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Prisene på glass og innfatning varierer enormt, men kvaliteten på brillene hos optikere er den samme. Det viser en undersøkelse fra det svenske forskningsinstituttet SP.

Les også: Vårens kuleste solbriller?

– Dette dokumenterer at det er mulig å tilby lav pris uten at det går ut over kvaliteten, sier optiker Frode Leborg i Specsavers Sandefjord i en pressemelding.

– Vi opplever stadig at kunder som har vært innom våre konkurrenter har fått høre at vår lave pris må skyldes dårlig kvalitet. Vi har derfor måttet bruke en god del tid på å forklare at dette ikke er tilfelle, legger Leborg til.

  • Les også: - Billigbrillene kan være like bra

  • God kvalitet uansett pris

    For å komme til bunns i kritikken bestilte Specsavers en uavhengig kvalitetstest fra det svenske forskningsinstituttet SP.

    To par briller ble kjøpt inn fra fire forskjellige optikerkjeder: Synsam, Brilleland, Interoptik og Specsavers.

    På instituttet testet de jevnheten i styrken og kvaliteten i glasset, at glasstyrken var riktig, at glassene var presist montert, klarheten i glasset, holdbarheten i innfatningen, den vannavstøtende effekten samt antirefleksen og herdingen.

    Resultatet viste at kvaliteten var den samme uavhengig av pris på både innfatning og glass.

    – Lav kvalitet er et argument som ofte blir brukt mot lavpriskjeder. Vi har nok hele tiden vært trygg på at vi har solgt fullverdige kvalitetsprodukter. Denne undersøkelsen er spikeren i kista for alle som har snakket negativt om oss, sier Leborg.

  • Alt om vårens hit-briller her.

  • Billige solbriller kan også være like bra

    Selv om du går for rimelige solbriller behøver heller ikke det bety at øynene dine blir dårligere beskyttet.

    I fjor testet Sveriges Tekniska Forskningsinstitut åtte solbrillemerker for UV-beskyttelse, optisk kvalitet, holdbarhet ved lettere slag og ripemotsand, ifølge KK.

    Det var ingen dramatiske forskjeller, skriver bladet.

    H&M ble faktisk rangert nest øverst, mens Chanel havnet på nest sisteplass.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer