Da Kim Kardashian troppet opp med helbleket hår på den røde løperen under fjorårets Met-galla, eksploderte salget av hårblekemiddel her hjemme.
Siden har pendelen svingt, og både Hailey Bieber og den danske superinfluenseren Pernille Teisbæk omfavnet hårfargen som raskt fikk tilnavnet «Expensive Brunette».

Dette blir årets store hårtrend
Nå går supermodell Bella Hadid mot strømmen.
26-åringen har nemlig byttet ut sine mørke lokker med langt lysere toner.
Hårfargen har fått navnet «Aspen Blonde» etter at Hadid la ut bilder av looken fra den amerikanske skibyen ved samme navn.
Hun har også fått merkbart lengre hår, og har dessuten også klippet pannelugg.

Denne trendklippen vil alle ha nå
Da hun postet de første bildene av seg selv med den nye hårfargen til sine 57 millioner Instagram-følgere, var mange raskt ute med å påpeke likheten mellom henne og storesøsteren, modellen Gigi Hadid.
Frisør og kreativ leder i frisørkjeden Gevir, Andrés Valle-Kløvstad kaller trendfargen en «varm, deilig tone».
– Som alt annet i trendbildet endrer også hårtrendene seg fra sesong til sesong. Nå vil vi at håret skal ose sunnhet og eleganse, og farger som tilfører blankhet og glød til håret er i fokus, forteller Valle-Kløvstad.

- Badstueavhengigheten har ødelagt håret mitt!
– Personlig vil jeg si at kanskje ikke alle kler varme toner like godt. Men det er jo en smakssak når alt kommer til alt, sier han.

Har man i utgangspunktet en mørk hårfarge, kan det kreves mye vedlikehold for å opprettholde fargen, ifølge frisøren.
– En kjemisk prosess er jo alltid skadelig for håret, så jeg vil jo ikke foreslå å bruke for mye kjemi for å komme frem til resultatet.

Derfor er håret ditt statisk nå
– Også ville jeg nok heller tatt det i flere omganger i stedet for én, konkluderer han.

At superinfluenserne setter trender også på hårfronten, overrasker ikke frisøren.
– Vi har alle våre muser i motebransjen. It-jenter som Bella og GigI Hadid, for eksempel, som fronter stort sett alt av visninger, magasiner og så videre får naturlig nok alles blikk rettet mot seg.
– Og med sosiale medier så føler vi jo at vi er så nærme disse jentene. Deres looks er noe vi påvirkes av, enten vi vil eller ikke.