And Just Like That

Er dette årets mest overraskende tilbehør?

«Luftens rotte» blir high fashion.

AND JUST LIKE THAT: Bildene fra settet under innspillingen av serien viser Sarah Jessica Parker knugende på en due-clutch. FOTO: NTB.
AND JUST LIKE THAT: Bildene fra settet under innspillingen av serien viser Sarah Jessica Parker knugende på en due-clutch. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Da bilder fra settet under innspillingen av den andre sesongen av And Just Like That gikk viralt nylig var det noe helt spesielt på Sarah Jessica Parkers arm som folk la merke til.

Nei, det var ikke en Fendi «baguette», vesken hennes alter ego Carrie Bradshaw gjorde kjent gjennom Sex and the City da kultserien rullet over tv-skjermen sent 1990- tidlig 2000-tallet, men en due!

Ikke en ekte, sågar, men nærmere bestemt en dueformet clutch signert den britiske designeren Jonathan Anderson.

Det har ikke overraskende fått nettet til å koke, og både i motepressen og i sosiale medier deler duevesken nå vannene.

GÅR VIRALT: Due-clutchen lever nærmest sitt eget liv på nettet. FOTO: NTB.
GÅR VIRALT: Due-clutchen lever nærmest sitt eget liv på nettet. FOTO: NTB. Vis mer

Noen synes den er morsom. Andre kan ikke fordra den. Mens enkelte forbanner den, hyller andre den fiffige lille saken som har en prislapp på rundt 8000 kroner.

STIV PRIS: Denne due-vesken har en prislapp på i underkant av 8000 norske kroner. FOTO: skjermdump.
STIV PRIS: Denne due-vesken har en prislapp på i underkant av 8000 norske kroner. FOTO: skjermdump. Vis mer

«Jeg vet ikke helt hvorfor jeg elsker den, men hver gang jeg ser plastduen med den lyse kragen smiler jeg», skriver Financial Times-kommentator Jo Ellison.

PÅ PLASS: Den originale vesken ble først lansert under pandemien. FOTO: NTB.
PÅ PLASS: Den originale vesken ble først lansert under pandemien. FOTO: NTB. Vis mer

Hun oppsummerer det slik:

«I en uke med globalt kaos er den fugleformede clutchen et kjært stykke tull».

Kanskje nettopp derfor er den så lett å elske. For i en verden i krise er den dumme fuglen mot alle odds elskverdig.

HUSKER DU? I sesong to av Sex and the City får Carrie en svane-veske av Mr. Big. FOTO: skjermdump.
HUSKER DU? I sesong to av Sex and the City får Carrie en svane-veske av Mr. Big. FOTO: skjermdump. Vis mer

For fansen ringer det kanskje til og med en bjelle. For due-clutchen fikk mange til å mimre tilbake til sesong to av originalserien der Carrie får en krystallbelagt svaneclutch av Mr. Big.

EN SJELDEN FUGL: Carrie var riktignok svært skeptisk til svanevesken. Duen derimot, virker hun å like langt bedre. FOTO: skjermdump.
EN SJELDEN FUGL: Carrie var riktignok svært skeptisk til svanevesken. Duen derimot, virker hun å like langt bedre. FOTO: skjermdump. Vis mer

Selv om Carrie riktignok skyr svaneclutchen som pesten, er det liksom noe eget med den majestetiske fuglen. Duen, derimot, populært kalt «luftens rotte» har ikke helt det samme ryktet. Men den er misforstått, mener Anderson som tar til inntekt for duen i et intervju med Harper's Bazaar.

DESIGNER: Jonathan Andersen står bak merket JW Anderson og er kreativ leder for Loewe. FOTO: NTB.
DESIGNER: Jonathan Andersen står bak merket JW Anderson og er kreativ leder for Loewe. FOTO: NTB. Vis mer

– Jeg ville ha et element av noe litt teit i kolleksjonen, en kontrast til situasjonen den gang, forteller han om due-clutchen som først ble vist som en del av hans herrekolleksjon under pandemien.

PÅ CATWALKEN: Anderson er kjent for sine spesielle design. Her fra en JW Anderson-visning. FOTO: NTB.
PÅ CATWALKEN: Anderson er kjent for sine spesielle design. Her fra en JW Anderson-visning. FOTO: NTB. Vis mer

– Mote tilbyr en slags virkelighetsflukt. Duer er også så iboende uglamorøse at det er morsomt å gjøre det til et funksjonelt objekt som en clutchveske som vanligvis blir sett på som glamorøs.

NÅR MOTE BLIR KUNST: En kjole med kyssemunn hos Loewe. FOTO: NTB.
NÅR MOTE BLIR KUNST: En kjole med kyssemunn hos Loewe. FOTO: NTB. Vis mer

Og responsen var massiv. Anderson bestemte seg for å sette vesken i produksjon, og den er i skrivende stund en av de mest søkte og sette produktene på merkets nettsidene, skriver Harper's Bazaar. Det skadet vel heller ikke akkurat at den nylig ble sett i Carries trygge favn.

Har Anderson faktisk klart kunststykket å gjøre «luftens rotte» moteriktig?

De aller færreste vil så klart verken ha råd eller lyst til å punge ut 8000 kroner for due-clutchen. Fendis «baguette» til sammenligning koster opp mot 30 000 kroner (selv om du riktignok kan få brukte varianter av vesken for noen tusenlapper).

Men due-clutchen er blitt en snakkis.

Den føyer seg inn i rekken av luksusmote som fremstår som det stikk motsatte.

Luksusmotehuset Balenciaga har, med kreativ leder Demna Gvasalia i spissen, de siste par årene lansert en lang rekke produkter som ikke akkurat skriker luksus.

VAKTE OPPSIKT: Denne blå posen fra Balenciaga hadde en noe stivere pris enn originalen fra Ikea. FOTO: Balenciaga.
VAKTE OPPSIKT: Denne blå posen fra Balenciaga hadde en noe stivere pris enn originalen fra Ikea. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Som for eksempel deres vri på den blå Ikea-posen. Søppelsekken med en prislapp på 18 000 kroner. Eller nå sist vesken formet som en potetgullpose.

IKONISK: Denne kjolen som Emma Corrin bar på den røde løperen har fått mye oppmerksomhet. FOTO: NTB.
IKONISK: Denne kjolen som Emma Corrin bar på den røde løperen har fått mye oppmerksomhet. FOTO: NTB. Vis mer

Designer Jonathan Anderson er forøvrig kjent for sin sans for humor. Han mener mote skal være gøy, og designer gjerne med både snert og finesse, og en aldri så liten dose kitsch. Han står blant annet bak «gullfiskjolen» som skuespiller Emma Corrin bar under premieren på filmen My Policeman, og de oppsiktvekkende skoene med knuste egg, ballonger og roser sett på blant andre influenser Nina Sandbech.

INFLUENSER: Nina Sandbech med Loewe-sko under moteuken i Oslo. FOTO: Ignat Wiig / Oslo Runway.
INFLUENSER: Nina Sandbech med Loewe-sko under moteuken i Oslo. FOTO: Ignat Wiig / Oslo Runway. Vis mer

I tillegg til å være kreativ leder for sitt eget merke JW Anderson er Anderson også det samme for luksusmotehuset Loewe der han har sittet i sjefsstolen siden 2013.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer