DOLCE & GABBANA: I et hav av modeller ser du kanskje noen ansikt du har sett før? Foto: AFP
DOLCE & GABBANA: I et hav av modeller ser du kanskje noen ansikt du har sett før? Foto: AFP Vis mer

Dolce & Gabbana

- Et strategisk trekk av motehuset å bruke disse modellene

Ungdommen omtales som «millennials» og har fått masse oppmerksomhet i pressen den siste uken under moteuken for menn i Milano.

I disse dager er det full fest i Milano med moteuken for menn. Selv om det ikke akkurat er denne uken vi kvinner følger med mest på, er det selvfølgelig gøy å kikke på hva som skjer på den klesfronten i år. Men så er det ofte sånn at motehusene velger å gjøre noe ekstra spesielt for visningene sine - som nødvendigvis ikke har så mye med klærne å gjøre.

Karl Lagerfeld (83) stiller ofte i opp med de mest ekstravagante lokalene, mens Comme des Garcons fokuserer mer på kunsten enn å lage en såkalt «ready to wear»-kolleksjon. I år hadde Dolce & Gabbana også kastet seg på bølgen. Selv om selve lokalet var fantastisk flott, var det ikke akkurat det som fikk vår oppmerksomhet med det første.

Det var nemlig modellene som gikk ned catwalken. Eller skal vi si kjendisbarn, sosiale medier-stjerner og artister? Den populære Vine- og Instagram-profilen Cameron Dallas (22), sosiale medier-fenomen og modell, Lucky Blue Smith (18), artist Tinie Tempah (28), datteren til Lionel Richie (67), Sofia Richie (18), barnebarnet til Bob Dylan (75), Levi Dylan (22), sønnen til Daniel Day Lewis (59), Gabriel-Kane Day Lewis (21), sønnen til Pamela Anderson (49) og Tommy Lee (54), Brandon Thomas Lee (20), sønnen til Rande Gerber (54) og Cindy Crawford (50), Presley Walker Gerber (17), sønnen til Jude Law (44), Rafferty Law (20), var alle å se på catwalken til det italienske motehuset.

- Etter mye kritikk mot motehusene for at de bruker usunne og tynne modeller, har vi sett at industrien har tatt inn flere ekte og autentiske modeller. Ved å bruke modeller som er såpass store på sosiale medier, engasjerer de på en helt annen måte. Det får umiddelbart journalistenes oppmerksomhet, og folk interesserer seg mer for innhold som kommer fra andre mennesker enn annonsører, sier Hans-Petter Nygård-Hansen, sosiale medier-ekspert og mannen bak PR og kommunikasjonsbloggen HansPetter.info.

LES OGSÅ: Ble kalt usunt forbilde - slik svarer Janka Polliani på kroppskritikken

DOLCE & GABBANA: Brandon Lee. Foto: AFP
DOLCE & GABBANA: Cameron Dallas. Foto: AFP
DOLCE & GABBANA: Sofia Richie. Foto: AFP
DOLCE & GABBANA: Levi Dylan. Foto: Rex Features
DOLCE & GABBANA: Presley Gerber. Foto: Rex Features
DOLCE & GABBANA: Luke Sabbat. Foto: AFP
DOLCE & GABBANA: Sonia Ben Ammar. Foto: AFP

Another one. Thank you @dolcegabbana for letting me walk in your show. #dgfamily

Et bilde publisert av Tinie Tempah (@tiniegram)

«Millennials»

Disse kjendisene på 20-noe har fått en felles betegnelse i mediebildet: «Millennials». Millenniumsgenerasjonen, som det heter på norsk, er ifølge Wikipedia et begrep om generasjonen som var barn og ungdommer på slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Det er ingen hemmelighet at ungdommen har gjort seg bemerket verden over. I dag er noen av de største kjendisene vi har alt fra 15 år og oppover. Kylie Jenner (19), Kendall Jenner (21), Gigi Hadid (21), Justin Bieber (22), Shawn Mendes (18), trenger jeg nevne flere?

Men selv om ingen av disse stjernene var med i visningen til Dolce & Gabbana, betyr ikke det at Stefano Gabbana (54) og Domenico Dolce (58) ikke får nok av oppmerksomhet etter modellvalget sitt. Sammenlagt har Cameron Dallas, Lucky Blue Smith, Tinie Tempah, Sofia Richie, Levi Dylan, Gabriel-Kane Day Lewis, Presley Gerber og Rafferty Law over 23 millioner følgere bare på Instagram. Og når alle disse deler bilder av visningen de har tatt del i - selvfølgelig får det masse oppmerksomhet!

LES OGSÅ: Du vil ikke tro hvor mye Kendall Jenner tjener på ETT Instagram-innlegg!

- Sosiale medier spiller en stor rolle i dagens samfunn, så du skal ikke se bort fra at Dolce & Gabbana har tenkt strategisk da de valgte ut modellene sine. Med så mange millioner følgere på Instagram når de et helt annet publikum enn hva motehuset kanskje er vant til, sier Adele Cappelen Blystad, sosiale medier-ansvarlig i KK.no.

Hun nevner at det imidlertid er vanskelig å si hvordan dette vil påvirke salget til Dolce & Gabbana, ettersom disse sosiale medier-stjernene når ut til et yngre publikum, som antagelig ikke har økonomi til å kjøpe klær i D&Gs prisklasse.

- Samtidig har valget av modeller gjort at motehuset har fått mye PR – både i mediebildet og på sosiale medier-flater, som Instagram, Twitter, Facebook etc. På denne måten når de ut til en stor gruppe potensielle kjøpere, men på en litt annen og kreativ måte. Det er kult at de gjør noe litt annerledes, og det blir spennende å se om andre motehus lar seg «inspirere». Vi kommer nok til å se mer av dette fremover!

LES OGSÅ: Foundationbørsten som har fått over 300.000 følgere på Instagram

Strategisk trekk

I tillegg sto sangeren Austin Mahone (20), som igjen har 10 millioner følgere på Instagram, for musikken under Dolce & Gabbana-visningen. Ved å bruke både modeller og underholdningen til å nå et helt annet publikum mener Hans-Petter Nygård-Hansen er et strategisk trekk av motehuset.

- På denne måten blir det mindre avstand mellom merkevare og mottaker. Jeg vil si det er et strategisk trekk av motehuset å bruke disse modellene. 

Se et lite utdrag fra visningen lengre ned i saken.

AUSTIN MAHONE: Den 20 år gamle sangeren sto for musikken under visningen. Foto: AFP
AUSTIN MAHONE: Den 20 år gamle sangeren sto for musikken under visningen. Foto: AFP Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: