KK.NO: Å vise modeller i noe annet enn klær i små størrelser, har blitt mer og mer vanlig de siste årene. Vi ser dem både på catwalken og på coveret av Vogue, Elle og Cosmopolitan.
Når over 45 prosent av britiske kvinner bruker størrelse 42 og oppover (ifølge avisen Daily Mail) er det heller kanskje ikke så rart.
Og på Instagram og Twitter har modellene tusenvis av følgere.
Såkalt «plus size»
I den sagnomsuste badetøysutgaven til magasinet Sports Illustrated, der både Christie Brinkley og Victoria's Secret-englene har gjort karriere, dukket det også opp det moteverdenen kaller for en plus size-modell, som for mange av oss andre oppleves som helt normal, i fjor sommer.
Den australske modellen Robyn Lawley (25), som har vært på coveret av magasiner som Cosmopolitan, Glamour, australske Vogue og Elle, viste oss sesongens bikinier og badedrakter i størrelse 42 og oppover.

Lawley er en av verdens mest berømte formfulle modeller, og har over 122 000 følgere på Instagram.

Flotte former på catwalken
Den engelske kleskjeden Evans har også fått mye positiv oppmerksomhet for å vise fram formfulle kvinner på catwalken.
Under moteuken i London i fjor høst fikk vi se modeller med hofter og lår vise fram klærne vi skal gå i denne våren- og sommeren.
Og KKs moteredaktør Silje Pedersen var begeistret:
- Så fantastisk å se flotte formfulle damer på catwalken, og at Evans klarer å vise mange av vårens trender som er flatterende, som blonder, farger og mønster.

- Det har jo blitt en tradisjon at flere av de britiske designerne, som for eksempel Giles Deacon, bruker mer vanlige modeller og plus size de siste årene, sier Pedersen.

- Kurver er in
Som frontfigur har Evans plukket ut den amerikanske modellen Ashley Graham. 27-åringen, som har vært på coveret av både Elle og Teen Vogue, er også modell for en helt egen undertøyskolleksjon.
Graham elsker å legge ut bilder av seg selv i sosiale medier, og har over 247 000 følgere på Instagram.
Hun reiser også rundt på videregående skoler i USA for å snakke om hvor viktig det er å ha et positivt forhold til kroppen sin, skriver den engelske avisen The Daily Mail.
- Å se forandringene i denne bransjen er fenomenalt, og jeg er veldig spent på hvor det skal ende, har hun dessuten sagt til Daily Mail.

- Jeg føler virkelig at former og kurver er in, og alt jeg gjør på Instagram har en #curvesarein-tag, legger hun til.
Positiv rollemodell
En som også gjør det stort som såkalt «plus size»-modell, er Whitney Thompson. 27-åringen fra Florida vant America's Next Top Model i 2008, og ble sminkemerket CoverGirls ansikt utad.
Siden det har hun vært i kampanjer for Forever 21, Saks Fifth Avenue, Converse One Star, Fashion Bug, Panache and JC Penney.

Modellen er også opptatt av å vise at man skal være fornøyd og stolt av kroppen sin, uansett form og størrelse, og har blant annet vært ambassadør for The National Eating Disorder i USA.

Økende trend
Den siste tiden har flere store motemagasiner trykket formfulle kvinner på coveret, og stadig flere designere bruker modeller som er større i størrelsen enn 36 og 38.
Tara Lynn har blant annet jobbet for store kunder som Vogue, H&M og Elle.
I franske Elle dukket hun opp for første gang i en hvit buksedress i 2010, og så i sorte blonder i 2012.

Vi i KK har også begynt å bruke leserne våre som modeller - i alle former og størrelser.
Hvis du vil være med, så kan du sende inn et bilde med hashtag #kknaturlig på instagram, så kanskje det blir deg i neste moteserie?