Kopiering i motebransjen er ikke noe nytt. Grensen mellom inspirasjon og kopi er hårfin, og mange små, uavhengige designere har måttet se sine egne designs bli uforbeholdent kopiert av store merker.
– Første gang det skjedde følte jeg meg maktesløs, forteller Kaja Høglund til KK.
Hun står bak klesmerket Murlong Cres som ble startet i 2020 da hun mistet jobben. Fra å sy sin egen kolleksjon på soverommet hjemme i Lier i Drammen produserer hun nå til stor etterspørsel på en liten familiedrevet fabrikk i Kina.
Høglund forteller til KK at hun flere ganger er blitt kopiert av andre merker.
Det beskriver hun som «veldig leit».
– De som kopierer meg har jo antagelig mulighet til å produsere mange flere plagg enn meg og dermed tjene mer på mine designs enn det jeg selv gjør, sier hun.
– Samtidig er det jo et tegn på at det jeg gjør er bra. Men likevel er det veldig kjipt.
– Da jeg fikk kopien måtte jeg le
Tidligere i år skal den kinesiske ultra fast fashion-giganten AliExpress ha kopiert hennes Juliet-kjole. I en video publisert på det norske merkets Instagram-konto viser Høglund originalen mot kopien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger