Nina Sandbech

– Glitter, glam og skulderputer – ja, takk!

Influenser Nina Sandbech er for ung til å huske 80-tallet, men hun har laget en hel kleskolleksjon til ære for tiåret.

KLESKOLLEKSJON: Influenser Nina Sandbech er aktuell med sin egen kleskolleksjon for Bik Bok. FOTO: Instagram @ninasandbech
KLESKOLLEKSJON: Influenser Nina Sandbech er aktuell med sin egen kleskolleksjon for Bik Bok. FOTO: Instagram @ninasandbech Vis mer
Publisert

De av oss som er født på starten av 80-tallet eller tidligere husker det livsbejaende tiåret som en motemessig opptur med paljetter, glitter og glam. Resten forsøker å ta igjen det tapte. Heldigvis er moten som kjent sirkulær, og med jevne mellomrom kommer de forgående tiårene tilbake i motebildet.

– Jeg er født helt mot slutten av 80-tallet, så jeg husker jo ikke noe fra tiåret selv. Men jeg elsker trendene fra 80-tallet, og lar meg inspirere av det i det daglige. Glitter, glam og skulderputer – ja, takk, sier influenser Nina Sandbech til KK.

– Det beste jeg vet er å pynte meg, og jeg følger 80-tallet var tiåret nettopp for det.

INFLUENSER: Nina har over 360 000 følgere på Instagram. FOTO: Instagram @ninasandbech
INFLUENSER: Nina har over 360 000 følgere på Instagram. FOTO: Instagram @ninasandbech Vis mer

32-åringen er en av Norges største moteinfluensere, og er for tiden aktuell med en kleskolleksjon for Bik Bok. Den er ifølge Nina «en blanding av 80-tallet og dagens trender» med fokus på det som er blitt hennes signatur, nemlig farger.

– Det er en miks av hverdags- og festplagg – en kolleksjon der man kan mikse og matche plaggene sammen på ulike måter og der man kan leke seg med farger.

– Farger gjør meg glad

Selv har hun alltid vært opptatt av farger, og har gjort karriere av å inspirere sine nå over 360 000 følgere med fargerike antrekk, gatemote og hjemmesydde plagg.

– Jeg har alltid vært glad i farger! Da jeg var liten var jeg opptatt av å mikse farger og nyanser. Farger gjør meg glad, og jeg føler meg mye freshere når jeg bruker farger.

Helt i tråd med trenden. For det er lenge siden farger har stått så sterkt i motebildet som nå. Ekspertene kaller det en naturlig motreaksjon på koronakrisen, for nå trengs farger mer enn noensinne for optimisme og forsiktig fremtidstro.

FARGERIK: – Jeg har alltid vært glad i farger, sier Nina. FOTO: Instagram @ninasandbech
FARGERIK: – Jeg har alltid vært glad i farger, sier Nina. FOTO: Instagram @ninasandbech Vis mer

– Dels tror jeg det handler om at mange har vært gjennom en tung tid nå, og dels fordi trender gjerne går i sykluser. Vi har vært gjennom en periode dominert av mer nedtonede farger slik som sort, grått og hvit, og da er det naturlig at det nå kommer en tid med forandring, sier Nina.

Hvordan vil du selv kle deg nå etter lang tid med nedstengning og sosial distansering?

– Jeg vil pynte meg! Etter lang tid inne i joggebukse og hettegenser er det nå på høy tid å ta på finstasen igjen, synes jeg.

– Føler meg ikke som et stilikon

Som influenser fikk Nina selv merke koronakrisen på kroppen. For med lockdown etter lockdown ble det etterhvert en utfordring å skulle skape innhold.

– Det har vært både gode og mindre gode dager. Men jeg bestemte meg for å kjøre på med innhold og å prøve å være kreativ på nye måter slik at jeg hadde noe gjøre hver dag i en hverdag som ble ganske annerledes. Det holdt meg i gang, og var en god kur mot brakkesyke, sier Nina.

STILIKON: Nina føler seg ikke som et stilikon. FOTO: Instagram @ninasandbech
STILIKON: Nina føler seg ikke som et stilikon. FOTO: Instagram @ninasandbech Vis mer

Hun var nylig semifinalist i kategorien Årets influenser mote under Vixen Awards, og har den siste tiden fått mange nye følgere. Men noe stilikon følger hun seg ikke som.

– Nei, jeg gjøre egentlig ikke det. Men jeg synes det er veldig stas dersom noen synes jeg har kul stil. Og jeg er veldig takknemlig for alle følgere og hyggelige kommentarer som jeg får på Instagram.

Bik Bok: – Vil skru profilen

Julie Varner, kreativ leder i Bik Bok, sier til KK at samarbeidet er en viktig brikke i den norske kleskjedens videre strategi for å nå «en litt eldre og trendbevisst målgruppe».

– Vi ønsker å skru vår profil og kolleksjon mot en litt eldre og mer bevisst Bik Bok-jente. Vi har i mange år vært relativt unge, og det ønsker vi å gjøre noe med ettersom vi ser en plass i det skandinaviske markedet for dette.

DESIGNER: 80-tallet har inspirert Nina sin kolleksjon for Bik Bok. FOTO: Instagram @ninasandbech
DESIGNER: 80-tallet har inspirert Nina sin kolleksjon for Bik Bok. FOTO: Instagram @ninasandbech Vis mer

Hun mener Nina Sandbech er den rette profilen for å kommunisere dette ut.

– Nina er jo et fyrverkeri som vi i Bik Bok inspireres veldig av. Hun tenker utenfor boksen og går sin egen vei. Kolleksjonen er fargerik og gøyal – med tydelige tendenser fra 80-tallet. Vi har dratt snittene litt lenger enn vi normalt gjør og dette ønsker vi mer av i Bik Bok generelt. Jeg tror ikke denne kolleksjonen kunne kommet på et bedre tidspunkt, da vi alle nå både er klare for å pynte oss og ta frem fargene fra skapet.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer