Gucci

Hadde over 52 millioner følgere – slettet alt

Hva skjer egentlig med det italienske motehuset?

GUCCI: Et nytt kapittel er på trappene for det italienske luksusmotehuset. FOTO: NTB.
GUCCI: Et nytt kapittel er på trappene for det italienske luksusmotehuset. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å ha millioner av følgere på Instagram er noe de fleste bare kan drømme om. Tenk deg da å bare skulle slette alt.

Nettopp dét har Gucci gjort. Det italienske motehuset har rett og slett tømt Instagram-kontoen sin for innhold.

SLETTET ALT: Guccis Instagram-konto var tømt for innhold frem til lørdag ettermiddag. FOTO: Skjermdump.
SLETTET ALT: Guccis Instagram-konto var tømt for innhold frem til lørdag ettermiddag. FOTO: Skjermdump. Vis mer

«Ingen innlegg ennå», var beskjeden som lyste mot deg frem til i ettermiddag. For nå har luksusmotehuset postet sitt første innlegg til sine 52,3 millioner følgere.

Det virker kanskje ekstremt, men Gucci er slettes ikke de første som har tatt nettopp dette grepet i moteverdenen.

FIKK SPARKEN: Guccis kreative leder Alessandro Michelle måtte ta sin hatt og gå nylig. FOTO: NTB.
FIKK SPARKEN: Guccis kreative leder Alessandro Michelle måtte ta sin hatt og gå nylig. FOTO: NTB. Vis mer

Da Hedi Slimane tok over roret som kreativ leder for Celine tilbake i 2018 tømte han luksusmotehuset Instagram-konto helt.

Med ham fikk det franske luksusmotehuset en ny profil, til manges store fortvilelse.

NY LOOK: Et lysår fra Micheles eklektiske estetikk. Før en ny kreativ leder var på plass ble kolleksjonene laget av et in-house designteam hos Gucci. FOTO: NTB.
NY LOOK: Et lysår fra Micheles eklektiske estetikk. Før en ny kreativ leder var på plass ble kolleksjonene laget av et in-house designteam hos Gucci. FOTO: NTB. Vis mer

Det er selvsagt ikke tilfeldig at Gucci nå sletter alt på sin Instagram-konto. Det er faktisk nærmest symbolsk ettersom luksusmotehuset nå får en ny kreativ leder og med det også et nytt kapittel.

Da det ble klart at genierklærte Alessandro Michelle var ferdig i Gucci, sendte det sjokkbølger gjennom en hel moteverden.

ENDRET ALT: Da Hedi Slimane ble kreativ leder hos Celine tømte han merkets Instagram-konto for innhold. FOTO: NTB.
ENDRET ALT: Da Hedi Slimane ble kreativ leder hos Celine tømte han merkets Instagram-konto for innhold. FOTO: NTB. Vis mer

Han som skulle få æren for en av de største snuoperasjonene i nyere motehistorie måtte altså gå etter åtte år.

Siden ble det klart at det er den italienske designeren Sabato De Sarno som tar over sjefstolen hos det italienske motehuset.

Så mest sannsynlig er det han som står bak Instagram-grepet. En ny start. Blanke ark.

EN NY VÅR: Det italienske motehuset har fått ny kreativ leder. FOTO: NTB.
EN NY VÅR: Det italienske motehuset har fått ny kreativ leder. FOTO: NTB. Vis mer

For det er ingen hemmelighet at Gucci nå skal legge Micheles eklektiske estetikk bak seg. De Sarno, som har sin bakgrunn fra Prada, Dolce & Gabbana og Valentino, har mye å bevise – ikke minst ovenfor sjefene.

Han viser sin første kolleksjon for det italienske motehuset under moteuken i Milano i september. Og med det passer det jo fin-fint å la fortid være fortid, på et vis.

Lørdag postet både han og Gucci et innlegg med en noe kryptisk melding, som garantert er knyttet opp mot debuten under moteuken i Milano nå:

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer