Mote og mat

Hailey Bieber får skylden for denne trenden

Ja, hva er egentlig greia med at skjønnhetstrender får matnavn?

MOTE OG MAT: Denne dama får skylden for at skjønnhetstrendene har matnavn. FOTO: NTB.
MOTE OG MAT: Denne dama får skylden for at skjønnhetstrendene har matnavn. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Glazed donut, strawberry, tomato, espresso og latte girl er bare noen av sminketrendene som er gått viralt nå nylig.

For ikke å glemme blueberry milk nails og cinnamon cookie butter hair. Blant annet.

Smakfullt, joda. Men hvorfor i all verden gir vi egentlig skjønnhetstrender matnavn nå?

«Tiffany plate» er en av flere «cottage cheese»-baserte mattrender som tar av på TikTok for tida. Vi tester den. Video: Tiffany Magee (TikTok) / Anette Skarpaas Ramm / Mia Engenes Bratlie. Reporter: Emilie Fyhn. Vis mer

Hailey Bieber har faktisk mye av skylden.

For på mange måter var det hennes glaserte smultering som startet det hele.

JORDBÆRJENTE: Kanskje ikke like fengende på norsk? Strawberry girl makeup var i alle fall en av sommerens store trender. FOTO: Instagram @haileybieber.
JORDBÆRJENTE: Kanskje ikke like fengende på norsk? Strawberry girl makeup var i alle fall en av sommerens store trender. FOTO: Instagram @haileybieber. Vis mer

Så kom latte makeup – en look kjennetegnet av duggfrisk hud, friske kinn og med sotede øyne i varme gyllenbrune farger – tett etterfulgt av espresso makeup, strawberry makeup og tomato girl makeup.

Eller, å kalle de rene skjønnhetstrender er en underdrivelse. For på mange måter vokser trendene seg til å bli helt egne fenomener som er beskrivende for et slags mood – for å si det på TikTok-sk.

@haileybieber

Everday Strawberry Makeup 🍓💋

♬ Echos in My Mind (Lofi) - Muspace Lofi
@haileybieber

Its an espeesso fall for me 🤎☕️☕️🍁🍂🍂🍂🍂

♬ IT GIRL - Sped up Version - Aliyah's Interlude

Men har det egentlig noe for seg? Eller vitner det i stor grad om kreativ utmattelse? Motenettstedet The Cut heller mot det siste. Det er nok nå, skriver de.

Medieforsker Synne Skjulstad er ikke det spor overrasket. (Hun er sjeldent det.)

– Forholdet mellom mat og mote er ikke nytt. Det går langt tilbake, forklarer hun.

Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen.
Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen. Vis mer

Hun nevner kretsløpet fra jord til bord, sakte mote og sakte mat der ingenting skal gå til spille. Naturlige synergier, som går like langt tilbake som fenomenene selv.

Slik er det ikke nødvendigvis i all mote der kjærlighetsforholdet til mat kan være mer åpenbart og taktilt som inspirasjon bak en kolleksjon eller visning eller også som fysiske samarbeid og produkter.

– Sitroner hos Dolce & Gabanna, for eksempel – det italienske motehusets som henter inspirasjon fra lokal matkultur. Eller lavendelåkerene hos franske Jacquemus.

TILBAKE TIL NATUREN: Jacquemus holdt sin visning i franske lavendelåkrer. FOTO: NTB.
TILBAKE TIL NATUREN: Jacquemus holdt sin visning i franske lavendelåkrer. FOTO: NTB. Vis mer

Og matnavn fungerer som en slags knagg der vi tidligere kanskje ville ha brukt adjektiver som «matt» eller «duggfrisk».

– Matnavn er beskrivende, og gir unektelig noen metaforiske knagger som skaper tilhørighet og gjenkjennelighet.

- Som en baguettveske for eksempel. Du skjønner formen med en gang. Det er beskrivende, og utvilsomt lett å tulle med.

GODTEMUMS: Hailey Bieber liggende på en gigantisk jellybean for å promotere sin nyeste lipgloss, så klart. FOTO: Rhode.
GODTEMUMS: Hailey Bieber liggende på en gigantisk jellybean for å promotere sin nyeste lipgloss, så klart. FOTO: Rhode. Vis mer

- Men kan det bli for mye av det gode?

- Mange bruker språket både kunstnerisk og kritisk. Andre ikke. Mer kommersielle aktører kaster seg kanskje mer på trenden.

Men til syvende og sist handler det om å selge produktet, minner Skjulstad om.

IT-JENTE: Sofia Richie skal også ha noe av «skylda» for å matnavn til trender. FOTO: NTB.

IT-JENTE: Sofia Richie skal også ha noe av «skylda» for å matnavn til trender. FOTO: NTB.

Vis mer

- Disse smakfulle navnene gir gode salgsmuligheter, kanskje spesielt digitalt der du verken får luktet, prøvd eller smakt. Men du kan relatere til navnet. Hvordan selge en lipgloss ved hjelp av referanser, kanskje kan det være så enkelt, sier hun.

Magnus Liøkel og Ole Kristian Samuelsen står bak Instagram-kontoen Sultne gutter.

De sultne guttene mener at både mat og mote er sterke identitetsmarkører.

SULTNE GUTTER: Gutta bak Instagram-kontoen Sultne gutter mener linken mellom mat og mote er åpenbar. FOTO: Instagram @sultnegutter.
SULTNE GUTTER: Gutta bak Instagram-kontoen Sultne gutter mener linken mellom mat og mote er åpenbar. FOTO: Instagram @sultnegutter. Vis mer

- Hva vi spiser og hva vi kler oss i sier noe om oss og tiden vi lever vi. Så da er det kanskje ikke så rart da at de to flettes sammen innimellom, sier duoen til KK.

- Dessuten følger jo mat også trender. Noen ganger kan man spørre seg hva som kom først; Var det moten eller maten.

For det er kanskje ikke så stor forskjell som man skulle tro på en designer og en kokk.

- Matlaging er jo et håndverk på lik linje med mote. Noen kaller det til og med kunst. Mat er jo i tillegg et veldig visuelt håndverk, takket være sosiale medier. Maten må både se bra og ut smake godt. Sånn sett har kokken og designeren kommet enda nærmere hverandre, for nå er jo begge blitt estetikere, legger de til.

Så selv om man kanskje kan irritere seg grønn over trendnavn som tomato girl:

HØYMOTE: Gucci har sin egen restaurant, Gucci Osteria. FOTO: Gucci.
HØYMOTE: Gucci har sin egen restaurant, Gucci Osteria. FOTO: Gucci. Vis mer

- Mange matvarer er universelle og taktile. Alle vet hvordan en donut ser ut. smaker og lukter. Bare tanken kan gi oss vann i munnen og vekke gode minner, og det er egenskaper både motehus og skjønnhetsbransjen vet å benytte seg av.

Også er mat og matvarekjeder en viktig del av populærkulturen, understreker de to.

- Logoen til hurtigmatkjedene og drikkevarerodusentene er så innprentet i oss at vi nærmest kan tegne dem i blinde.

- Det var nok ikke tilfeldig at designer Jeremy Scott brukte McDonalds som inspirasjon for en av sine kolleksjoner for Moschino. Og ved å gjøre det fikk han ri på ryggen til en av verdens mest gjenkjennbare merkevarer. Ikke dumt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet